Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag vet inte. Om du vill kan vi ha en regel om det. Om regeln är att man inte får det, då kan varken du eller jag kalla Trump, Obama eller Hillary för psykopater elller narcissister. Om regeln är att man får det, så är ordet fritt. Välj själv så kan vi diskutera vidare utifrån den förutsättningen.
Du missade poängen. Att Trump är narcissistisk råder ingen tvekan om. Det naturligtvis OK att kalla saker vid sina rätta namn.
Frågan var om det, som du gjorde, var OK att använda godtyckliga påhittade diagnoser för att nedvärdera "politiska motståndare", så som det såg ut som att du gjorde. Mot t.ex. Hillary Clinton.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
1. Diskussionen handlade ursprungligen, igen, om huruvida Trump är narcissist eller inte. Om han är mentalsjuk eller inte är en annan fråga. Jag länkade till den här artikeln tidigare.
The Dangerous Case of Donald Trump: 27 Psychiatrists and Mental Health Experts Assess a President
http://jaapl.org/content/46/2/267
Frågan om Trumps mentala status gör det olämpligt att honom att vara president är naturligtvis intressant. Utgående från att den är seriös och baserad på medicinsk grund.
2. Jag länkade till en artikel där 27 psykiatriker och experter på mental hälsa varnar för farorna med att ha Trump som president. Du svarar med att länka till en artikel där en där en psykiatriker, Allen Frances, bl.a. skriver att Trumps egenskaper och beteende inte tyder på att Trump är mentalsjuk (eng.
mentally ill). I artikeln skriver Frances också bl.a.:
"Trump is an undisputed poster boy for narcissism. He demonstrates in pure form every single symptom described in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) criteria for narcissistic personality disorder, which I wrote in 1978."
https://www.statnews.com/2017/09/06/donald-trump-mental-illness-diagnosis/comment-page-12/
Du länkar alltså till en artikel där en psykiatriker skriver att Trump tveklöst har en narcissistisk personlighetsstörning.
Kan vi vara överens om att man får använda korrekt fastställda beteckningar eller övertygande fastställda diagnoser som beteckningar på personer?
I så fall är det OK att kalla Trump narcissist, men inte at kalla Hillary Clinton för psykokat. Det finns inget stöd från den psykiatriska profesionen som tyder på att Hillary är psykopat.
Här är ett citat till från artikeln som du länkade till:
«Also keep in mind that Trump’s conspiracy theories have been, and continue to be, essential to his political success. His long-standing claim that President Obama was not born in the United States launched Trump’s presidential run, his “crooked Hillary” claims helped win him the election, and “fake news” holds his base in his thrall. Trump is crazy like a fox.»
https://www.statnews.com/2017/09/06/donald-trump-mental-illness-diagnosis/comment-page-12/
"Crazy like a fox" är ingen diagnos. Det är ändå tänkvärt att en framstående psykiater formulerar sig så om USAs president, narcissisten Donald Trump.
–