2020-12-12, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det OK att kalla meningsmotståndare psykopater enbart baserat på åsikter?
Jag vet inte. Om du vill kan vi ha en regel om det. Om regeln är att man inte får det, då kan varken du eller jag kalla Trump, Obama eller Hillary för psykopater elller narcissister. Om regeln är att man får det, så är ordet fritt. Välj själv så kan vi diskutera vidare utifrån den förutsättningen.

Angående Trump:

Citat:
I helped write the manual for diagnosing mental illness. Donald Trump doesn’t meet the criteria

[..]

Confusing Trump’s behavior with mental illness unfairly stigmatizes those who are truly mentally ill, underestimates his considerable cunning, and misdirects our efforts at future harm reduction. And the three most frequent armchair diagnoses made for Trump — narcissistic personality disorder, delusional disorder, and dementia — are all badly misinformed.
https://www.statnews.com/2017/09/06/donald-trump-mental-illness-diagnosis/comment-page-12/
Citera
2020-12-12, 09:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte. Om du vill kan vi ha en regel om det. Om regeln är att man inte får det, då kan varken du eller jag kalla Trump, Obama eller Hillary för psykopater elller narcissister. Om regeln är att man får det, så är ordet fritt. Välj själv så kan vi diskutera vidare utifrån den förutsättningen.

Du missade poängen. Att Trump är narcissistisk råder ingen tvekan om. Det naturligtvis OK att kalla saker vid sina rätta namn.

Frågan var om det, som du gjorde, var OK att använda godtyckliga påhittade diagnoser för att nedvärdera "politiska motståndare", så som det såg ut som att du gjorde. Mot t.ex. Hillary Clinton.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Angående Trump:

https://www.statnews.com/2017/09/06/donald-trump-mental-illness-diagnosis/comment-page-12/

1. Diskussionen handlade ursprungligen, igen, om huruvida Trump är narcissist eller inte. Om han är mentalsjuk eller inte är en annan fråga. Jag länkade till den här artikeln tidigare.

The Dangerous Case of Donald Trump: 27 Psychiatrists and Mental Health Experts Assess a President
http://jaapl.org/content/46/2/267

Frågan om Trumps mentala status gör det olämpligt att honom att vara president är naturligtvis intressant. Utgående från att den är seriös och baserad på medicinsk grund.

2. Jag länkade till en artikel där 27 psykiatriker och experter på mental hälsa varnar för farorna med att ha Trump som president. Du svarar med att länka till en artikel där en där en psykiatriker, Allen Frances, bl.a. skriver att Trumps egenskaper och beteende inte tyder på att Trump är mentalsjuk (eng. mentally ill). I artikeln skriver Frances också bl.a.:
"Trump is an undisputed poster boy for narcissism. He demonstrates in pure form every single symptom described in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) criteria for narcissistic personality disorder, which I wrote in 1978."

Du länkar alltså till en artikel där en psykiatriker skriver att Trump tveklöst har en narcissistisk personlighetsstörning.

Kan vi vara överens om att man får använda korrekt fastställda beteckningar eller övertygande fastställda diagnoser som beteckningar på personer?
I så fall är det OK att kalla Trump narcissist, men inte at kalla Hillary Clinton för psykokat. Det finns inget stöd från den psykiatriska profesionen som tyder på att Hillary är psykopat.

Här är ett citat till från artikeln som du länkade till:
«Also keep in mind that Trump’s conspiracy theories have been, and continue to be, essential to his political success. His long-standing claim that President Obama was not born in the United States launched Trump’s presidential run, his “crooked Hillary” claims helped win him the election, and “fake news” holds his base in his thrall. Trump is crazy like a fox.»

"Crazy like a fox" är ingen diagnos. Det är ändå tänkvärt att en framstående psykiater formulerar sig så om USAs president, narcissisten Donald Trump.

Citera
2020-12-12, 10:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Utöver men nära det du skriver tror jag att det faktum att USA är ett i hög grad segregerat samhälle bidrar. Massor med människor har två jobb och ändå svårt att få pengarna att räcka till månadens räkningar. Dessa saknar ofta utbildning. Utöver det som i huvudsak är "gratis" för alla i USA, dvs. t.o.m. high school. Postgymnasial utbildning med god kvalitet kostar för mycket för dom flesta. Sjukvård till rimlig kostnad har bara dom som har en anställning hos en stor och etablerad arbetsgivare, som tillhandahåller sjukförsäkring för sina anställda. För den övre medelklassen och dom rika är allt detta mer eller mindre självklarheter, även om medelklassföräldrar till barn på väg till universitet ofta utrycker oro för hur dom ska klara av att finansiera sina barns utbildning.

Mitt intryck är att människor med en tung vardag ofta söker syndabockar. Mexikaner, muslimer, utlänningar i största allmänhet, invandrare och kineser passar då bra att beskylla för att livet inte är bra. Då finns en bra grogrund för att idéer som att bygga murar, att stoppa invandring och att sätta upp handelshinder mot omvärlden i allmänhet och Kina i synnerhet, går bra att sälja in.

Min tanke är att utan den stora segregationen skulle nog inte Trump ha så stort stöd bland medborgare från dom nedre samhällsskikten. Dessa tilltalas mycket av MAGA och America First-teser eftersom dom anser att liberaler gett bort vad som kunde ha varit deras eget välstånd till utlänningar. På många olika sätt.

Även om Trump-eran nu närmar sig sitt slut så tror jag att en hel del av hans idéer kommer att leva kvar. Jag hoppas dock att en ny generation republikanska toppledare kommer fram. Så att vi får se civiliserade ledare i USA i framtiden, även bland republikaner. I synnerhet om dom når till Vita Huset.

Ja, där är absolut grunden för missnöjet. Folk har det svårt, orättvisorna är enorma, vi ser hela tiden hur en del människor bara glider runt i sin lyxtillvaro, medan de flesta får slita hela dagarna och får ändå inte ihop tillräckligt.
De senaste decennierna har jobb försvunnit till Kina och andra låglöneländer och in i landet kommer migranter som konkurrerar om jobben som blivit kvar.
Tillvaron har blivit ännu otryggare och till synes beror det på Kina och migranter.

Och så kommer en person och påstår att han skall bekämpa dessa syndabockar. Hans lösning är handelskrig med Kina och en mur mot migranterna.
Citera
2020-12-12, 10:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
ja biden kommer ju ställa allt till rätta , det är inte alls så att det var han som hjälpte till att skapa situationen i Syrien och Lybien , medans Trump har försökt att dra sig ut därifrån.

men visst
Nej, jag tror inte att Biden kommer att ställa allt till rätta. Men han kommer att göra mindre galna saker än Trump. Vi får dessvärre nöja oss med det, tills vidare.
Citera
2020-12-12, 11:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, jag tror inte att Biden kommer att ställa allt till rätta. Men han kommer att göra mindre galna saker än Trump. Vi får dessvärre nöja oss med det, tills vidare.

Jag tror tyvärr att många röstat på Biden mer för att få bort Trump än för att få Biden. Det är ju lite ledsamt, om det är så. Jag hoppas ändå att många av dom mest tokiga företeelser som Trump infört i politiken, har varit en parantes och att det upphör med Trump.

Jag tänker mest på:
– Hans återkommande lögnaktiga uttalanden.
– Hans skapande av konspirationsteorier utan annan grund än att han tror att dom gynnar hans sak.
– Hans brist på förståelse för vilken betydelse multilateral handel och multilaterala relationer har i världen idag.
– Hans oförmåga och ovilja att beakta miljö, luft, vatten och klimat, som något viktigt för människor.
– Hans benägenhet att välja lojala vänner och släktingar till nyckelposter, snarare än att välja nyckelpersoner efter kompetens.
– Hans val att gå till personangrepp mot journalister och politiska motståndare i stället för att konfrontera dessa i sak.

Det finns nog fler tokiga företeelser, á la Trump, men det var dom första jag tänkte på.

Citera
2020-12-12, 11:38
Medlem
”I take no responsibity at all”.

Mannen sa det själv och det är hans eftermäle.
Citera
2020-12-12, 13:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Läste på twitter att Manhattans åklagare precis förhört hela Deutsche Banks ledning för att ta reda på hur det kommer sig at en bankrupt reality tvstjärna kan få låna 3 miljarder i blancolån.

Ledtråd: Utländska borgenärer

Ännu en ledtråd. Tidigare hade man en hammare och skära i sin flagga....
Citera
2020-12-12, 14:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag tror tyvärr att många röstat på Biden mer för att få bort Trump än för att få Biden. Det är ju lite ledsamt, om det är så. Jag hoppas ändå att många av dom mest tokiga företeelser som Trump infört i politiken, har varit en parantes och att det upphör med Trump.

Jag tänker mest på:
– Hans återkommande lögnaktiga uttalanden.
– Hans skapande av konspirationsteorier utan annan grund än att han tror att dom gynnar hans sak.
– Hans brist på förståelse för vilken betydelse multilateral handel och multilaterala relationer har i världen idag.
– Hans oförmåga och ovilja att beakta miljö, luft, vatten och klimat, som något viktigt för människor.
– Hans benägenhet att välja lojala vänner och släktingar till nyckelposter, snarare än att välja nyckelpersoner efter kompetens.
– Hans val att gå till personangrepp mot journalister och politiska motståndare i stället för att konfrontera dessa i sak.

Det finns nog fler tokiga företeelser, á la Trump, men det var dom första jag tänkte på.

Ja, helt klart är att många har röstat på Biden för att bli av med Trump. Antagligen svider den insikten rejält för Trump som bortförklarar det hela med valfusk.

Din lista täcker nog de värsta sidorna hos Trump, det som har genomsyrat hans presidenttid.

Sedan kan man ju nämna många händelser,
- såsom mordet på den iranske generalen Suleimani som var en av de absolut främsta bekämparna av terrorismen i Syrien,
- avbrytandet av kärnenergiavtalet med Iran,
- hans gullande med Israel,
- provokationerna mot palestinier och muslimer,
- hans uppvisning med Nordkorea, som inte var något annat än just show,
- ökade sanktioner mot flera länder,
- stödet till kuppmakaren Guaidó i Venezuela.
Citera
2020-12-12, 14:23
Medlem
Som en realitystjärna som aldrig borde blivit något annat. Det är den enda sektorn han varit framgångsrik inom. En president som skadat demokratin i USA allvarligt. Som tur är fanns det ett par personer med ryggrad på rätt ställen som vågade räkna alla röster och certifiera valet. Tyvärr försvinner inte Trumpismen från USA. Den radikala högern är 70m+ stark och dom blir man fan inte av med. Det är oerhört besvärande att ha en stor del av landet som bara vill ha kaos, som sitter och väntar på att få använda all den där ammunitionen dom köpte under Obama. USA håller for now, men inte 100 år till.
Citera
2020-12-12, 14:25
Bannlyst
Han gjorde rätt såklart och var i takt med sin tid.

För sitt land och sitt folk. En sann patriot.

Mot massmedia. Helt förståeligt. Massmedia är som bekant ofta mot sitt folk och består av aktivister. Ägarna och folket har olika intressen.

Utsatt för en ständigt pågående hatkampanj som lyckades främst på svenskarna, som aldrig ger intrycket att vara en samling intelligenta människor.

Störtades i en kupp. USAs valsystem är lätt att sabotera.
Citera
2020-12-12, 14:32
Medlem
De flesta vill gå vidare men inte Donald Trump
Citera
2020-12-12, 14:52
Bannlyst
Viktigt att lägga till: han är för lag och ordning och kulturarvet.

I mellanöstern nådde han stora framgångar som fredsmäklare, han var viktig för fred i Syrien och han nådde avspänning gentemot Nordkorea.

En toppen-president.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in