2020-12-09, 10:30
Medlem
Sladdarens avatar
Tjena

(Ej kycklingfil)

Brukar ni tof gra som jag att ni tar fryst kycklinglr - klubba och bara slnger ner det i en stor gryta med lock och sen in i ugnen med lite svag kryddning. Som oftast tar kycklingen ingen direkt smak av fettet och kryddorna i det tillstndet nr kttet r genomlagat tycker jag iaf

S utg ifrn metoden att ni anvnder kycklingfettet som ligger kvar i grytan till stor eller viss del nr kycklingkttet r tillrckligt mrt / tillagat. Och sen benar ni ur kycklingen s det r bara kttbitar kvar. Sen lgger ni det i en stekpanna dr ni ev bryner p kycklingkttet lite.

Nu till frgan : Vad gr ni fr ss - kryddning - grnsaker mm till kycklingbitarna direkt i stekpannan =-) som ni tycker r toppen till potatis, ris, eller pasta ?
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-09 kl. 10:32.
Citera
2020-12-09, 10:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag anvnder fettet i grytan och anvnder det som bas fr ssen + fettet frn stekningen
Ssen grs p skyn och grdden med salt och svartpeppar s det blir lite sting. Kanske lite extra buljong om det behvs - trning eller flytande
Eller en beurre mani med smr, mjl och mjlk om grdde saknas hemma med kryddning och buljong som ovan
Som bas.
Sen kan man smakstta ssen och jag har ngra varianter. tar tv hr.
1.med mycket curry och lite chiliflingor fr hettan. plus en burk med styckad ananas.. Skitgott.
2. Citron. Lite socker i om man vill balansera syran. Gurkmeja fr gats skull.
Citera
2020-12-09, 13:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tjena

(Ej kycklingfil)

Brukar ni tof gra som jag att ni tar fryst kycklinglr - klubba och bara slnger ner det i en stor gryta med lock och sen in i ugnen med lite svag kryddning. Som oftast tar kycklingen ingen direkt smak av fettet och kryddorna i det tillstndet nr kttet r genomlagat tycker jag iaf

S utg ifrn metoden att ni anvnder kycklingfettet som ligger kvar i grytan till stor eller viss del nr kycklingkttet r tillrckligt mrt / tillagat. Och sen benar ni ur kycklingen s det r bara kttbitar kvar. Sen lgger ni det i en stekpanna dr ni ev bryner p kycklingkttet lite.

Nu till frgan : Vad gr ni fr ss - kryddning - grnsaker mm till kycklingbitarna direkt i stekpannan =-) som ni tycker r toppen till potatis, ris, eller pasta ?

Det lter jvligt omstndligt att kra kycklingen i ugnen fr att sedan dela den i bitar och steka. Varfr inte bara lta den g klar i ugnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in