2020-12-09, 10:30
Medlem
Sladdarens avatar
Tjena

(Ej kycklingfilé)

Brukar ni tof göra som jag att ni tar fryst kycklinglår - klubba och bara slänger ner det i en stor gryta med lock och sen in i ugnen med lite svag kryddning. Som oftast tar kycklingen ingen direkt smak av fettet och kryddorna i det tillståndet när köttet är genomlagat tycker jag iaf

Så utgå ifrån metoden att ni använder kycklingfettet som ligger kvar i grytan till stor eller viss del när kycklingköttet är tillräckligt mört / tillagat. Och sen benar ni ur kycklingen så det är bara köttbitar kvar. Sen lägger ni det i en stekpanna där ni ev bryner på kycklingköttet lite.

Nu till frågan : Vad gör ni för sås - kryddning - grönsaker mm till kycklingbitarna direkt i stekpannan =-) som ni tycker är toppen till potatis, ris, eller pasta ?
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-09 kl. 10:32.
Citera
2020-12-09, 10:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag använder fettet i grytan och använder det som bas för såsen + fettet från stekningen
Såsen görs på skyn och grädden med salt och svartpeppar så det blir lite sting. Kanske lite extra buljong om det behövs - tärning eller flytande
Eller en beurre manié med smör, mjöl och mjölk om grädde saknas hemma med kryddning och buljong som ovan
Som bas.
Sen kan man smaksätta såsen och jag har några varianter. tar två här.
1.med mycket curry och lite chiliflingor för hettan. plus en burk med styckad ananas.. Skitgott.
2. Citron. Lite socker i om man vill balansera syran. Gurkmeja för ögats skull.
Citera
2020-12-09, 13:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tjena

(Ej kycklingfilé)

Brukar ni tof göra som jag att ni tar fryst kycklinglår - klubba och bara slänger ner det i en stor gryta med lock och sen in i ugnen med lite svag kryddning. Som oftast tar kycklingen ingen direkt smak av fettet och kryddorna i det tillståndet när köttet är genomlagat tycker jag iaf

Så utgå ifrån metoden att ni använder kycklingfettet som ligger kvar i grytan till stor eller viss del när kycklingköttet är tillräckligt mört / tillagat. Och sen benar ni ur kycklingen så det är bara köttbitar kvar. Sen lägger ni det i en stekpanna där ni ev bryner på kycklingköttet lite.

Nu till frågan : Vad gör ni för sås - kryddning - grönsaker mm till kycklingbitarna direkt i stekpannan =-) som ni tycker är toppen till potatis, ris, eller pasta ?

Det låter jävligt omständligt att köra kycklingen i ugnen för att sedan dela den i bitar och steka. Varför inte bara låta den gå klar i ugnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in