Som stockholmare som aldrig har besökt den ena eller andra, så framstår ju Skäggetorp som värre utifrån rapporteringarna med ständiga skjutningar, mord, upplopp, bränder o.s.v. Utgår jag från det, så framstår Skäggetorp faktiskt som kanske ett av de värsta ställena i hela Sverige. Första gången jag t.ex. såg en rapportering om att gängkriminella skulle ha satt upp egna vägspärrar var faktiskt i Skäggetorp:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ar-i-linkoping
Men som sagt, rapportering om kriminalitet och brott utgör så klart bara en del av verkligheten. Många miljonprogram här i Stockholm känns minst sagt dystra att besöka, men t.ex. Östberga känns inte alls illa när man går igenom det mitt på dagen, trots de ständiga massiva bilbränderna, skjutningarna o.s.v. På samma sätt utgör så klart inte det man själv uppfattar och upplever i ett bostadsområde allt det som faktiskt sker i området, det bästa brukar vara en blandning av personlig erfarenhet, samt kunskap om händelser, statistik, det som pågår "under ytan" (ofta mellan ungdomar) m.m. från andra.