2020-12-09, 00:23
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Skägget i Linköping(Skäggetorp) känns allt annat än lustfyllt att besöka. Har motvilligt besökt det Systembolag som ligger i Skäggetorp galleria. Brukar inte vara så mycket köer där, så det går fortare om man behöver köpa exempelvis på fredagseftermiddagen, då övriga systembolag i stan är knökfulla med folk.

Samma sak med Haggan(Hageby) i Norrköping. Har besökt systemet någon gång, som ligger i gallerian(mirum?). Både när man är inne i Skägget och Haggan så tittar man sig hela tiden noga över axeln, det känns jävligt kusligt faktiskt.

Vilket ställe är farligast egentligen? Finns det någon statistik? För Östergötlands farligaste område för en vanlig svenne banan med gott om cash och fina kläder, måste väl vara något av dessa två bostadsområden? Vilket tror ni att det är?

Eller finns det någon "NoGo-zon" i typ Motala eller annan ort i Östergötland, som kan konkurera med de två områdena som nämns ovan - Skäggetorp i Linköping respektive Hageby i Norrköping?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-12-09 kl. 00:57.
Citera
2020-12-09, 00:44
Medlem
Europes avatar
Som stockholmare som aldrig har besökt den ena eller andra, så framstår ju Skäggetorp som värre utifrån rapporteringarna med ständiga skjutningar, mord, upplopp, bränder o.s.v. Utgår jag från det, så framstår Skäggetorp faktiskt som kanske ett av de värsta ställena i hela Sverige. Första gången jag t.ex. såg en rapportering om att gängkriminella skulle ha satt upp egna vägspärrar var faktiskt i Skäggetorp:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ar-i-linkoping

Men som sagt, rapportering om kriminalitet och brott utgör så klart bara en del av verkligheten. Många miljonprogram här i Stockholm känns minst sagt dystra att besöka, men t.ex. Östberga känns inte alls illa när man går igenom det mitt på dagen, trots de ständiga massiva bilbränderna, skjutningarna o.s.v. På samma sätt utgör så klart inte det man själv uppfattar och upplever i ett bostadsområde allt det som faktiskt sker i området, det bästa brukar vara en blandning av personlig erfarenhet, samt kunskap om händelser, statistik, det som pågår "under ytan" (ofta mellan ungdomar) m.m. från andra.
Senast redigerad av Europe 2020-12-09 kl. 00:48.
Citera
2020-12-09, 00:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Skägget i Linköping(Skäggetorp) känns allt annat än lustfyllt att besöka. Har motvilligt besökt det Systembolag som ligger i Skäggetorp galleria.
Möjligt att du har koll på farliga ställen, men uppenbart inte Skäggetorp.
Citera
2020-12-09, 00:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Möjligt att du har koll på farliga ställen, men uppenbart inte Skäggetorp.

På vilket sätt har jag fel? Det kanske inte finns något systembolag eller galleria där längre? Det var ett gäng år sedan jag höll till i Östergötland. Bor på andra sidan pölen nu(Vättern) Så mycket kan ju ha ändrat sig.
Citera
2020-12-09, 00:57
Medlem
constants avatar
Citat:
På vilket sätt har jag fel? Det kanske inte finns något systembolag eller galleria där längre? Det var ett gäng år sedan jag höll till i Östergötland. Bor på andra sidan pölen nu(Vättern) Så mycket kan ju ha ändrat sig.
Och så går du nu loss på något du inte besökt på tio år? Det var väl ungefär då som jag vid ett besök fick veta att det slagit igen och att jag fick åka en bit till det nyöppnade.
Citera
2020-12-09, 01:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Och så går du nu loss på något du inte besökt på tio år? Det var väl ungefär då som jag vid ett besök fick veta att det slagit igen och att jag fick åka en bit till det nyöppnade.

Ok, ledsen för gamla referenser som alltså är helt daterade. Ja, det var väl 10-15 år sedan jag rörde mig i Östergötlands "storstäder".

Är det likadant i Hageby, eller finns Galleria/system kvar därute?

Oavsett så kvarstår ju frågeställningen. Vilken bostadsort i Östergötland är en random svenne som mest utsatt, om han rör sig i området iklädd en åtråvärd märkesjacka och en dyr klocka.

Visst borde det vara Skäggetorp eller Hageby det handlar om? Finns det något annat bostadsområde i Östergötland som kan utmana?
Citera
2020-12-09, 01:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, det var väl 10-15 år sedan jag rörde mig i Östergötlands "storstäder".
Samma här, men tydligen mer uppdaterad än dig.

I Mjölby händer väl en hel del.
Citera
2020-12-09, 01:16
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Samma här, men tydligen mer uppdaterad än dig.

I Mjölby händer väl en hel del.

Just det, Mjölby har nog en hel del. Vilka fler städer finns det i Östergötland? Finspång? Kanske är för litet för att kalla sig stad iofs. Mjölby och Motala är nog störst efter Norrköping & Linköping?

Valdemarsvik, Åtvidaberg, Kisa, Ödeshög, Vadstena känns mer som mindre små byar - "bondhålor". Där finns det nog inga direkta "NoGo-zoner"
Citera
2020-12-09, 16:19
Moderator
Passar inte optimalt i reseforumet, vi testar här i stället

Sverige, Norden och Baltikum --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2020-12-09, 19:43
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Just det, Mjölby har nog en hel del. Vilka fler städer finns det i Östergötland? Finspång? Kanske är för litet för att kalla sig stad iofs. Mjölby och Motala är nog störst efter Norrköping & Linköping?

Valdemarsvik, Åtvidaberg, Kisa, Ödeshög, Vadstena känns mer som mindre små byar - "bondhålor". Där finns det nog inga direkta "NoGo-zoner"

Stadsrättigheter har inget med invånarantalet att göra. Finspång och Åtvidaberg är inga städer fast de är större än Vadstena som är en stad.
Citera
2025-06-22, 12:56
Medlem
Hageby och Norrköping i stort verkar betydligt mer otryggt i dagsläget utifrån medierapporteringen. Verkar ha blivit något slags epicentrum för gängvåld.

Skäggetorp är väl bara en vanlig invandrardominerad enklav likt Vivalla och Tjärna ängar med harmlösa somaliska bidragstagare. Har inte hört lika mycket om gängkonflikter där.
Citera
2025-06-24, 21:34
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurnBockjaevel
Hageby och Norrköping i stort verkar betydligt mer otryggt i dagsläget utifrån medierapporteringen. Verkar ha blivit något slags epicentrum för gängvåld.

Skäggetorp är väl bara en vanlig invandrardominerad enklav likt Vivalla och Tjärna ängar med harmlösa somaliska bidragstagare. Har inte hört lika mycket om gängkonflikter där.

Hageby är mer tättbebyggt med fler höghus. Skäggetorp är mer utspritt.

Hageby har sin Mirum galleria som drar folk från hela södra Norrköping, så där känns inte speciellt otryggt dagtid.

Skäggetorps centrum är mer avslaget, svenska förtidspensionärer som fikar och somalier som hänger. P-huset under centrumet känns lagom skumt. Inget ställe man uppehåller sig på kvällstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in