2020-12-08, 21:18
Medlem
mongocentralens avatar
Hej, behöver hjälp med ett problem. Jobbar med fräsning och svarvning och kör mycket koppardetaljer, så får en del spån. Problemet är att hur jävligt man än städar ur maskinen så får man med aluminiumspån. Min arbetsgivare har innan bara slängt spånet i containern men jag ansåg att man kunde sälja detta så fick godkännande att sälja de om jag ville. Så ringde skroten och han sa att de var tvunget att bli av med all aluminium för att kunna sälja de, så min fråga: går det att använda nån syra eller liknande för att bli av med Al spånen?
Tack för svar!
Citera
2020-12-08, 21:28
Medlem
solansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongocentralen
Hej, behöver hjälp med ett problem. Jobbar med fräsning och svarvning och kör mycket koppardetaljer, så får en del spån. Problemet är att hur jävligt man än städar ur maskinen så får man med aluminiumspån. Min arbetsgivare har innan bara slängt spånet i containern men jag ansåg att man kunde sälja detta så fick godkännande att sälja de om jag ville. Så ringde skroten och han sa att de var tvunget att bli av med all aluminium för att kunna sälja de, så min fråga: går det att använda nån syra eller liknande för att bli av med Al spånen?
Tack för svar!

Någon syra vet jag inte men bygg dig en enkel anläggning där du kan blåsa med tryckluft och blåsa bort Al spånen som är lättare
Citera
2020-12-08, 21:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kaustiksoda men gränsar till darwin awards...
https://youtu.be/H6U_UjZ11ac?t=115

Kanske kan använda vikten till din fördel koppar är ~3 gånger tyngre
Citera
2020-12-08, 22:07
Medlem
Om du inte vill hålla på och kladda med frätande ämnen men inte heller har våldsamt bråttom (typ ett år eller så!) kan du ju helt enkelt häva spånen i en tunna och fylla upp med kranvatten, samt låta naturen och elektronegativiteten ha sin gång! Aluminiet kommer med tiden att oxideras och falla sönder i kontakt med kopparn.
Citera
2020-12-08, 22:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Går det månntro att smälta det i en hög cylinder för att dela på det, eller får man någon legering då?
Citera
2020-12-08, 22:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om du inte vill hålla på och kladda med frätande ämnen men inte heller har våldsamt bråttom (typ ett år eller så!) kan du ju helt enkelt häva spånen i en tunna och fylla upp med kranvatten, samt låta naturen och elektronegativiteten ha sin gång! Aluminiet kommer med tiden att oxideras och falla sönder i kontakt med kopparn.
Det stämmer, går lite fortare med saltvatten
Citera
2020-12-08, 23:12
Medlem
mongocentralens avatar
Går inte direkt att blåsa bort eller använda gravitation då det är vissa Al spån som är långa, och kopparn är väldigt långa spån som krullat sig så att aluminiumet fastnat i de.
Sodiumhydroxid hade funkat nu när jag tänker på det, bara att göra det i svetsrummet med utsuget igång eller utomhus.

Jag och farsan pratade om att smälta ner det för att lura skrothandlarn då det inte är någon hemlighet att han hållt på med skumma affärer, men går ju åt en del utrustning och gas som troligtvis kostar med än kopparn.

Tackar för svaren!
Citera
2020-12-09, 00:54
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Virvelströmsmagneter, men det kostar nog mer än det smakar för en så liten mängd.

https://norditek.se/vara-maskiner/no...lstromsmagnet/
Citera
2020-12-09, 10:12
Medlem
mongocentralens avatar
Jo det är nog många gånger för dyrt, men hade varit roligt att prova. Företaget bygger ju elektromagneter osv men tror inte de har virvelströmsmagneter men det vet man aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in