2020-12-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Det är finansinspektionen som reglerar och kontrollerar licenser för rådgivare inom bank och försäkring . Har du mer än 200 000kr i skuld hos Kronofogden blir du troligtvis nekad.

Jag har endast 25 000 kr som är registrerade hos vissa inkassobolag och endast 1 betalningsanmärkning hos kronofogden på 2000 kr.

Men det har gått säkert 1.5-2 år. Så med tanken på räntan kan skulden vara mer idag.

Jag tror att jag kommer ringa olika inkassobolag i morgon och samla alla skulder på en plats och sedan betala av skiten jag vet inte.

Utöver det har jag 40 000 kr i återkrav från CSN, för en skitsak egentligen. Jag betalar av den bit för bit. Sedan planerar jag att ha 400 000 kr max i csn lån skulder efter examen. Men dessa pengar som jag lånar investerar jag.

CSN lån är väl tillåtet att ha, eller hur.

Jag hatar kronofogden.

ifall jag tänker betala av skitet så blir det efter nyår om ens det.

Såg en rolig video på youtube, där kronofogden utmätte en snubbes aktier och samtidigt utsatte honom för en position som kunde orsaka stora förluster lol

https://www.youtube.com/watch?v=EVvI...el=JonasLivros

Alltså finns det inte tips man kan få för att slippa kronofogden? förutom att betala då.

Jag hatar dem verkligen seriöst.

Citera
2020-12-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har endast 25 000 kr som är registrerade hos vissa inkassobolag och endast 1 betalningsanmärkning hos kronofogden på 2000 kr.

Men det har gått säkert 1.5-2 år. Så med tanken på räntan kan skulden vara mer idag.

Jag tror att jag kommer ringa olika inkassobolag i morgon och samla alla skulder på en plats och sedan betala av skiten jag vet inte.

Utöver det har jag 40 000 kr i återkrav från CSN, för en skitsak egentligen. Jag betalar av den bit för bit. Sedan planerar jag att ha 400 000 kr max i csn lån skulder efter examen. Men dessa pengar som jag lånar investerar jag.

CSN lån är väl tillåtet att ha, eller hur.

Jag hatar kronofogden.

ifall jag tänker betala av skitet så blir det efter nyår om ens det.

Såg en rolig video på youtube, där kronofogden utmätte en snubbes aktier och samtidigt utsatte honom för en position som kunde orsaka stora förluster lol

https://www.youtube.com/watch?v=EVvI...el=JonasLivros

Alltså finns det inte tips man kan få för att slippa kronofogden? förutom att betala då.

Jag hatar dem verkligen seriöst.

Det är bara att betala. När du har så lite skulder ställer det bara till det i onödan.
Citera
2020-12-09, 03:14
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
De allra flesta arbetsgivare och samtliga bemanningsföretag kör dina ansökningar genom ett system. Du kommer inte igenom systemet om du finns hos Lexbase, Kronofogden eller har några skumma kompisar på nätet. En total bakgrundskontroll görs utan din vetskap genom system som du kan läsa mer om om du googlar "rekryteringssystem" och dylikt på nätet.
Så.. ja.
Har du inte ett perfekt liv så blir du per automatik avvisad.
Detta är både fult och olagligt men ingen gör något åt det. Jag äntar med spänning på resultaten av de förhör som nu genomförs i USA där google twitter och facebook m fl får svara på obekväma frågor angående hantering av användardata. Förhoppningsvis får vi alla tillbaka vårt privatliv så småningom.

För den intresserade ligger samtliga förhör ute på youtube.

Det är rent jävla skitsnack. De flesta arbetsgivare gör inga såna kontroller vid anställning och de som gör det är anställningar som är säkerhetsklassade eller där det är nödvändigt att den sökande inte har ekonomiska problem, värdetransport, finansiella arbeten tex.
Citera
2020-12-09, 03:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag undrar om det finns nackdelar för arbetsgivaren?

Väljer arbetsgivaren bort personer som ligger hos kronofogsen?

Det händer. Innebär t.ex. arbetet att det skulle kunna finnas risk att känslig information skulle kunna avyttras av den påtänkt anställde p.g.a. privata ekonomiska problem, så kan personen väljas bort.
Citera
2020-12-09, 07:42
Medlem
Vanstertrollets avatar
Det enda jag med säkerhet vet är att man inte får anställning hos Kronofogden om man finns i deras register
Citera
2020-12-09, 08:04
Medlem
DaChiefs avatar
Om du vid en arbetsintervju får frågor kring din egna ekonomiska historia och det framkommer att du har fogden efter dig så lär din ansökan hamna i papperskorgen omgående.
Citera
2020-12-09, 08:23
Medlem
Citat:
Grundfrågan är huruvida arbetsgivaren ska lägga sig i ens privatekonomi eller ej.
Det har arbetsgivaren fan inte med att göra.
Det är ingen som helst risk för arbetsgivaren då en betalningsanmärkning INTE är samma sak som att bli dömd för STÖLD som faktiskt är ett brott. Då är man en kriminell person som bevisligen har stulit pengar av andra.
Ingen som hamnar hos kronofogden har per automatik begått ett ekonomiskt brott. Därför ska ingen heller straffas för det. Det är ju faktiskt inte rätt.
I sådana fall ska ju arbetsgivaren även kunna välja bort personer på vilka grunder som helst. Men det är är minsann inte lagligt. Diskriminering av fattiga är vad det är, och ingenting annat.
Din presumtive arbetsgivare bedömer själv om de anser sig ha intresse av en arbetssökandes ekonomi. Så länge det är privata företag så krävs heller ingen motivering varför en person anställs och inte en annan. Fattigdom, om det nu rör sig om det, är ingen diskrimineringsgrund heller.
Citera
2020-12-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Om du vid en arbetsintervju får frågor kring din egna ekonomiska historia och det framkommer att du har fogden efter dig så lär din ansökan hamna i papperskorgen omgående.
Korrekt, att detta är orsaken behöver dock ej framgå.
Citera
2020-12-09, 09:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Grundfrågan är huruvida arbetsgivaren ska lägga sig i ens privatekonomi eller ej.
Det har arbetsgivaren fan inte med att göra.
Det är ingen som helst risk för arbetsgivaren då en betalningsanmärkning INTE är samma sak som att bli dömd för STÖLD som faktiskt är ett brott. Då är man en kriminell person som bevisligen har stulit pengar av andra.
Ingen som hamnar hos kronofogden har per automatik begått ett ekonomiskt brott. Därför ska ingen heller straffas för det. Det är ju faktiskt inte rätt.
I sådana fall ska ju arbetsgivaren även kunna välja bort personer på vilka grunder som helst. Men det är är minsann inte lagligt. Diskriminering av fattiga är vad det är, och ingenting annat.
De flesta arbetsgivare inom finans och kreditgivning ser ganska allvarligt på en såpass dålig privatekonomi att man hamnat hos fogden, eftersom det anses öka risken för stöld, förskingring etc. Därför tar många sådana arbetsgivare en upplysning inför en anställning.
Och arbetsgivaren kan välja bort sökande på i stort sett vilken grund som helst.
Citera
2020-12-09, 11:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är rent jävla skitsnack. De flesta arbetsgivare gör inga såna kontroller vid anställning och de som gör det är anställningar som är säkerhetsklassade eller där det är nödvändigt att den sökande inte har ekonomiska problem, värdetransport, finansiella arbeten tex.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2020-12-09, 11:16
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Välkommen till verkligheten.

Jag är redan där men tack iaf. Att det finns oseriösa arbetsgivare är knappast nån överraskning men att de systematiskt skulle kolla kredithistoria mm oavsett jobbet man söker är skitsnack.
Citera
2020-12-09, 11:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Din presumtive arbetsgivare bedömer själv om de anser sig ha intresse av en arbetssökandes ekonomi. Så länge det är privata företag så krävs heller ingen motivering varför en person anställs och inte en annan. Fattigdom, om det nu rör sig om det, är ingen diskrimineringsgrund heller.

Jag vet det. Men saken är den att en arbetsgivare har lika lite med din privatekonomi att göra, som vad du gör i sovrummet. Det finns arbetsgivare som intresserar sig för det med, och säkerligen hade fattat beslut på de grunderna om de bara hade fått fråga.
Mitt privatliv ska förbli privat och jag förstår inte denna plötsliga rättighet folk tycker att de har att snoka i andras privatliv. Det är fel, och jag hoippas på en lagändring i det fallet. Ingen ska straffas för brott de inte ännu begått. Det är ju fan vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in