2020-12-08, 20:47
Medlem
Carnills avatar
Jag skulle ju önska att det inte skulle spela någon roll om man är hos KF, för man behöver ju inte vara än sämre människa för det men tyvärr tror jag att det kan göra det om konkurrensen om jobbet är stor.

Idag kan man som arbetsgivare ta reda på mycket..allt från KF till sociala medier..

Jag anställer själv folk och jag kollar inte upp KF och dyl. Så om folk har betalningsanmärkningar struntar jag fullkomligt i men däremot kollar jag upp på sociala medier och Lexbase. Ska väl tillägga att jag inte är inom finanssektorn eller nåt som har med rikets säkerhet att göra..
Citera
2020-12-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hej

Jag undrar om någon kan svara på följande fråga.
Kan man som individ få en anställning hos en arbetsgivare ifall man ligger på kronofogden och har betalningsanmärkningar?

Tänker mer på arbeten inom finansiella institut där arbeten består av enklare arbeten som tex kundtjänst , rådgivning, bokföring eller till och med chefspositioner.

Frågan är kanske löjlig, men ändå intressant?
Vilka nackdelar finns det med att en arbetsgivare nekar en anställning pga individen har med kronogodsen att göra?

tacksam för svar.

Ska du söka arbeta inom bank och försäkring behöver du visa din arbetsgivare ett utdrag från polisen samt kronofogden. Jag arbetar själv inom försäkring och vi behöver skicka in detta varje år.
Citera
2020-12-08, 21:05
Medlem
Citat:
Hej

Kan man som individ få en anställning hos en arbetsgivare ifall man ligger på kronofogden och har betalningsanmärkningar?

Tänker mer på arbeten inom finansiella institut där arbeten består av enklare arbeten som tex kundtjänst , rådgivning, bokföring eller till och med chefspositioner.

Vilka nackdelar finns det med att en arbetsgivare nekar en anställning pga individen har med kronogodsen att göra?

tacksam för svar.

Det är klart blir ju mer administration med en anställd som är reseförsäkring hos KFM (Kronofogdemyndigheten). En nackdel är ju exempelvis att det kan bli löneutmätning. Då ska ju arbetsgivaren betala direkt det utmätta beloppet från lönen till KFM.
Citera
2020-12-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKEE
Ska du söka arbeta inom bank och försäkring behöver du visa din arbetsgivare ett utdrag från polisen samt kronofogden. Jag arbetar själv inom försäkring och vi behöver skicka in detta varje år.

Vad händer ifall du ligger hos kronofogden?

Nu har jag inte någon speciell stor skuld som ligger hos dem.
Kanske 50 tusen kr totalt.

Men som student så föredrar man andra grejer framför att betala av skulder.
Kassan känns tight och man har andra ansvar som kräver likvida medel.

Men ponera att jag tar examen snart och söker en ledig position och det visar sig att man har med kronofogden att göra, vadå ska arbetsgivaren neka en anställningen endast för detta.
Kan man tex skaffa sig swedsec licens och annat ifall man har betalningsanmärkningar och med kronofogden att göra. Tex om man planerar att arbeta med rådgivning eller liknanade.
Citera
2020-12-08, 21:13
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Hej

tacksam för svar.

Kronofogden kommer eventuellt kontakta arbetsgivaren, när det ser att du har inkomst, för att göra utmätning av lön. Det är väl vad som kan hända.
Citera
2020-12-08, 21:21
Medlem
Citat:

Men ponera att jag tar examen snart och söker en ledig position och det visar sig att man har med kronofogden att göra, vadå ska arbetsgivaren neka en anställningen endast för detta.
Kan man tex skaffa sig swedsec licens och annat ifall man har betalningsanmärkningar och med kronofogden att göra. Tex om man planerar att arbeta med rådgivning eller liknanade.

Det smartaste är att betala dina skulder snarast. Om inte annat blir det mindre skoj när KFM kontaktar eventuell arbetsgivare för löneutmätning.
Citera
2020-12-08, 21:23
Medlem
Citat:

Om du i ditt jobb ska hantera ekonomi kan det ses som en risk att du stjäl pengar för att sanera dina skulder.

Förutom då kanske det olämpliga att jobba med ekonomisk rådgivning när kronkalle är ens vanligaste besökare...
Citera
2020-12-08, 21:26
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Hej

tacksam för svar.

Kan bli problem om ditt arbete är säkerhetsklassat på hög nivå. Då kollar SÄPO upp din ekonomi och om du har obetalda skulder hos kronolle kan du innebära en säkerhetsrisk genom att du kan vara mottaglig för mutförsök mm.
Citera
2020-12-08, 22:42
Medlem
Citat:

Det är finansinspektionen som reglerar och kontrollerar licenser för rådgivare inom bank och försäkring . Har du mer än 200 000kr i skuld hos Kronofogden blir du troligtvis nekad.
Citera
2020-12-08, 23:51
Medlem
Grollarens avatar
De allra flesta arbetsgivare och samtliga bemanningsföretag kör dina ansökningar genom ett system. Du kommer inte igenom systemet om du finns hos Lexbase, Kronofogden eller har några skumma kompisar på nätet. En total bakgrundskontroll görs utan din vetskap genom system som du kan läsa mer om om du googlar "rekryteringssystem" och dylikt på nätet.
Så.. ja.
Har du inte ett perfekt liv så blir du per automatik avvisad.
Detta är både fult och olagligt men ingen gör något åt det. Jag äntar med spänning på resultaten av de förhör som nu genomförs i USA där google twitter och facebook m fl får svara på obekväma frågor angående hantering av användardata. Förhoppningsvis får vi alla tillbaka vårt privatliv så småningom.

För den intresserade ligger samtliga förhör ute på youtube.
Citera
2020-12-09, 00:24
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De flesta finansiella institut tar en upplysning, både för anställning och konsultuppdrag.
Din fråga är oklar, för dem är det ju ingen nackdel att veta att du inte klarar av din skuldsättning.
För dig kan det ju vara en nackdel, om du inte får jobbet.
Vill du lämna dina pengar att hanteras av skuldsatta typer som inte kan betala sina lån?

Grundfrågan är huruvida arbetsgivaren ska lägga sig i ens privatekonomi eller ej.
Det har arbetsgivaren fan inte med att göra.
Det är ingen som helst risk för arbetsgivaren då en betalningsanmärkning INTE är samma sak som att bli dömd för STÖLD som faktiskt är ett brott. Då är man en kriminell person som bevisligen har stulit pengar av andra.
Ingen som hamnar hos kronofogden har per automatik begått ett ekonomiskt brott. Därför ska ingen heller straffas för det. Det är ju faktiskt inte rätt.
I sådana fall ska ju arbetsgivaren även kunna välja bort personer på vilka grunder som helst. Men det är är minsann inte lagligt. Diskriminering av fattiga är vad det är, och ingenting annat.
Citera
2020-12-09, 00:32
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satrage
Vissa arbetsgivare gör kreditupplysning, när jag sökte jobb hos SJ och Klarna gjordes en kreditupplysning. Tänker väl att det är relativt vanligt i yrken där man hanterar pengar, men vad vet jag.

Ja precis, antar att arbetsgivare inte vill ta risken att få in folk som kan tänkas vilja ta en genväg till snabb skuldfrihet, genom att helt enkelt stjäla/förskingra medel från jobbet.
Om detta är rätt eller fel kan såklart diskuteras, det är ju inte svart eller vitt precis alla scenarios eller människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in