• 1
  • 2
2020-12-08, 11:00
Medlem
carminaburanas avatar
Möss, de små asen, de ska bort nu, så inhandlade 4 st biltemas av denna sort, som jag laddade med ost och leverpastej. allt uppätet, inget utlöst! De fick sig ett skrovmål, men det får bli deras last supper!

Vad har ni som haft likadana fällar använt som bete? Jag tycker att det verkar som att fällorna är svårutlösta. Vingummi, jordnötssmör, nutella?

https://www.biltema.se/en-se/leisure...ack-2000021263
Citera
2020-12-08, 11:03
Medlem
ost-e-knarks avatar
Först skulle jag se varför dom inte löser ut som dom skall innan jag skulle testa annat bete.

Personligen kör jag vippfälla med vanilinpulver och finjusterade gammaldags slagfällor med intorkad ölkorv.
Citera
2020-12-08, 11:17
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Frukostkorv, det är sant. Provat själv, funkar varje gång.
Citera
2020-12-08, 11:21
Medlem
Jag kör med russin- bra att agna med, segt så de måste dra loss dom och då smäller det som man säger!
Ska dock prova korven som tipsades om ovan! Såg en liten tjockis imorse som levt gott på hundens torrfoder!
Citera
2020-12-08, 11:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det viktiga är som sagt att det är segt så att de måste dra. Kör med urgamla bacontärningar i frysen som sätts på frysta så att de sitter bra.

Sen är nog betet i sig inte så viktigt. Men choklad är oslagbart självklart. Kladdig halvsmält choklad som får stelna runt utlösaren.
Citera
2020-12-08, 11:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Frukostkorv, det är sant. Provat själv, funkar varje gång.
Tänkte precis skriva, en liten bit prickig korv duger bra också. Har erfarenhet från karln's lantställe. Vi har fångat små, söta grå möss som annars riskerar ta sig in bakom kyl etc och biter av viktiga kablar.
Citera
2020-12-08, 11:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tänkte precis skriva, en liten bit prickig korv duger bra också. Har erfarenhet från karln's lantställe. Vi har fångat små, söta grå möss som annars riskerar ta sig in bakom kyl etc och biter av viktiga kablar.
Där harút. Agna med läckra elkablar.
Citera
2020-12-08, 11:48
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Ett gammalt beprövat knep är svedd ost - håll en bit ovanför ett ljus.
Citera
2020-12-08, 11:50
Medlem
Lucianuss avatar
Pröva Snickers, en del möss är galna i det.
Citera
2020-12-08, 11:57
Medlem
Kehins avatar
Det finns kletbete att köpa, inget att äta av utan de måste slicka.
Att ha flera olika sorters fällor är bra med, de lär sig snabbt. Jag tog en biltema råttfälla och den är så stor att de kan gå in och lösa fällan och smaska i lugn och ro, de som fastnat i de vart bara slamsor kvar av, lite för kraftig för möss.
Det är fan ett halvtids jobb att jaga möss i år, men än så länge är de inte i rummen utan bara i trossbotten/väggarna...
Citera
2020-12-08, 13:23
Medlem
Jordnötssmör!
Citera
2020-12-08, 13:49
Medlem
Henriksss avatar
Kola är klockrent. Det sitter kvar och luktar gott
Citera
  • 1
  • 2