• 1
  • 2
2020-12-07, 18:16
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Mitt tips är att du ska läsa Camus och Sartre. Tänk dig Sisyphus lycklig.

Nej, nej, man ska läsa Schopenhauer. Åtminstone om man vill ha sanningen. TS har ju redan själv förstått att tillvaron är meningslös.
Citera
2020-12-07, 18:19
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Mitt tips är att du ska läsa Camus och Sartre. Tänk dig Sisyphus lycklig.
En super kort summering av varför:

Du har fri vilja. Det innebär att det inte finns någon mening med livet. Du känner att det du gör saknar mening och du befinner dig i det absurda - > ångest. För att slippa ta livet av sig måste man komma underfund med att livet saknar mening. Man är en tom behållare (existens kommer före essens).

Men du kan ju fylla behållaren själv. Du bygger en egen mening med din tid utifrån dina preferenser och situation. Finner man mening i att festa, festa. Finner man mening i att lägga sin tid på studier, läs. Man skapar sin egen mening i det man gör oavsett hur andra ser på det.
Citera
2020-12-07, 18:21
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Nej, nej, man ska läsa Schopenhauer. Åtminstone om man vill ha sanningen. TS har ju redan själv förstått att tillvaron är meningslös.
Schopenhauer leder bara till ännu mer meningslöshet. Existentialisterna bygger ju vidare på de som bygger vidare på Schopenhauer.
Citera
2020-12-07, 18:51
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Schopenhauer leder bara till ännu mer meningslöshet. Existentialisterna bygger ju vidare på de som bygger vidare på Schopenhauer.

Schopis bekräftar meningslösheten så totalt, även om jag tycker att Mainländer är coolare, eftersom han faktiskt tog livet av sig stående på en bunt manuskript från sitt magnum opus.
Citera
2020-12-07, 20:21
Medlem
Citat:
Schopis bekräftar meningslösheten så totalt, även om jag tycker att Mainländer är coolare, eftersom han faktiskt tog livet av sig stående på en bunt manuskript från sitt magnum opus.
Märkligt är det mänskliga sinnet. Det kan komma fram till att mening inte existerar men ändå finna mening i allt som det själv producerar, vare sig det är tankar eller känslor, övertygelser eller förhoppningar.
Citera
2020-12-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Märkligt är det mänskliga sinnet. Det kan komma fram till att mening inte existerar men ändå finna mening i allt som det själv producerar, vare sig det är tankar eller känslor, övertygelser eller förhoppningar.

Vissa finner mening i att skriva inlägg på Flashback om hur meningslöst livet är.
Citera
2020-12-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Vissa finner mening i att skriva inlägg på Flashback om hur meningslöst livet är.
Ja, jo. Dom (vi? jag?) tror kanske det?
Citera
2020-12-08, 10:38
Medlem
Kleops avatar
Du utmanar dig själv. Det finns ingen skönare känsla än att klara av att göra någonting svårt.
Citera
2020-12-08, 10:46
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Du utmanar dig själv. Det finns ingen skönare känsla än att klara av att göra någonting svårt.

Jag vill bara ha sex och droger. Möjligen om jag träffade en någorlunda skärpt kk att vi kunde lära oss nya språk tillsammans eller något.
Citera
2020-12-08, 11:13
Medlem
Kleops avatar
Citat:

Jag vill bara ha sex och droger. Möjligen om jag träffade en någorlunda skärpt kk att vi kunde lära oss nya språk tillsammans eller något.
Utmanar du inte dig själv när du lär dig ett nytt språk? Alla kanske inte känner likadant som jag men jag blir ändå nyfiken, känner du inte igen dig i vad jag beskriver? Jag antar att vad jag egentligen gillar är känslan av att bli fri från någon form av plåga - en känsla av lättnad som må försvinna jävligt snabbt men som inte heller lämnar en besviken när dopaminpåslaget avtar. Inte helt olikt processen att lära sig något nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in