• 1
  • 2
2020-12-07, 16:12
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefbeef
Okej, vill ju koka den på benet för att få så mycket saftighet som möjligt, färs går inte då jag inte har en köttkvarn.
biten är på ca 2 kilo med ben, blir den mör på kort tid om jag kokar den hel?

Stekpåse som nämndes ovan är ett bra tillagningsförslag, och köttet måste vara rosa. Använd stektermometer och se till att den inte blir hetare än runt 64 grader i mitten (dvs avbryt stekningen vid 59 grader).

Ett alternativ kan ju vara att laga sjömansbiff på älg. Det borde bli jättegott. Skiva köttet tunt, stek, varva sedan med potatis, lök och öl, och stek färdigt i ugnen.
Citera
2020-12-07, 17:12
Medlem
Ska berätta vad jag gjort. Har styckat upp biten, var inte så stort ben som jag trodde men brynte iaf benet med sidfläsk, morot, palsternacka, rotselleri, lök, vitlök, enbär och lagerblad. kokat upp med konjak, vatten och vin. får stå och koka nu i nån timme sedan ska jag fräsa på köttet och slänga ner det, låta koka i nån timme, ha i grädde och svartvinbärs gele. Serverar med potatis puré. vad kan gå fel?

stort tack till alla svar! hoppas ni har en trevlig måndag
Citera
2020-12-08, 02:49
Medlem
MrAncelottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefbeef
Ska berätta vad jag gjort. Har styckat upp biten, var inte så stort ben som jag trodde men brynte iaf benet med sidfläsk, morot, palsternacka, rotselleri, lök, vitlök, enbär och lagerblad. kokat upp med konjak, vatten och vin. får stå och koka nu i nån timme sedan ska jag fräsa på köttet och slänga ner det, låta koka i nån timme, ha i grädde och svartvinbärs gele. Serverar med potatis puré. vad kan gå fel?

stort tack till alla svar! hoppas ni har en trevlig måndag
Släng gärna upp en bild på resultatet i den spikade tråden "Bilder på dina maträtter v.2".
Jag brukar ofta använda norsk brunost(getost) på samma sätt som ni använde messmör. Ger ett fint djup.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in