• 1
  • 2
2020-12-07, 11:15
Medlem
Hej, jag har fått med mig en fin bit älgkött av en kompis i Jämtland. Osäker på styckdetalj men skulle gissa på fransyska med ben. Tänkte göra gryta, steka hela biten och koka den länge med rödvin och rotgrönsaker, finns det någon mer erfaren av just älgkött som kan komma med några tips?
Jag är kock själv och lagar mat på bra nivå men inte så mycket på viltkött så skulle vilja ha några tips eller något jag borde tänka på? ev några tillbehör som är ett måste till detta djur.
Ha en fin måndag!
Citera
2020-12-07, 11:24
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefbeef
Hej, jag har fått med mig en fin bit älgkött av en kompis i Jämtland. Osäker på styckdetalj men skulle gissa på fransyska med ben. Tänkte göra gryta, steka hela biten och koka den länge med rödvin och rotgrönsaker, finns det någon mer erfaren av just älgkött som kan komma med några tips?
Jag är kock själv och lagar mat på bra nivå men inte så mycket på viltkött så skulle vilja ha några tips eller något jag borde tänka på? ev några tillbehör som är ett måste till detta djur.
Ha en fin måndag!
Älgkött är magert, så kokar du det länge kan du elda med det. Det blir kruttorrt. Älgen har nämligen inte fettet insprängt i köttmusklerna som t.ex ko har. I stället ligger fettet separat.

Så koka det i stället kort tid, låt den gå som en tjälknöl, eller mal till färs (men då måste du tillsätta fläskfärs i färsen, för älgkött är alltså torrt). Du kan göra kalops och spagettisås om du vill, men det är kort koktid som gäller på vilt om du har hela bitar.
Citera
2020-12-07, 11:28
Medlem
0xmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Älgkött är magert, så kokar du det länge kan du elda med det. Det blir kruttorrt. Älgen har nämligen inte fettet insprängt i köttmusklerna som t.ex ko har. I stället ligger fettet separat.

Så koka det i stället kort tid, låt den gå som en tjälknöl, eller mal till färs (men då måste du tillsätta fläskfärs i färsen, för älgkött är alltså torrt). Du kan göra kalops och spagettisås om du vill, men det är kort koktid som gäller på vilt om du har hela bitar.

Inge fel på älgfärsbiffar eller varför inte älgfärshamburgare HELT UTAN FLÄSK.

Kör på endast älg o de kommmer bli hur gott som helst!

Alternativt koka köttet 45-1h så blir de super!
Citera
2020-12-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Okej, vill ju koka den på benet för att få så mycket saftighet som möjligt, färs går inte då jag inte har en köttkvarn.
biten är på ca 2 kilo med ben, blir den mör på kort tid om jag kokar den hel?
Citera
2020-12-07, 11:40
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Kan utan några som helst problem stycka upp det i bitar och köra ett långkok (gryta). Köttet bli jättemört och faller nästan isär självmant.

Glöm inte messmör och lingon bara

Smaklig spis
Citera
2020-12-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kan utan några som helst problem stycka upp det i bitar och köra ett långkok (gryta). Köttet bli jättemört och faller nästan isär självmant.

Glöm inte messmör och lingon bara

Smaklig spis

Tänkte koka den hel. Men messmör och lingon! toppen ju, gjorde renskavsgryta med polarna i helgen uppe i norr med messmör, supergott! kan tänka mig att det är gott med älg också
Citera
2020-12-07, 11:52
Medlem
Det är väl märg i benet? Jag skulle rensa benet, bryna köttet och sen absolut låta benet ligga med under resten av tillagningen. Segt eller inte beror väl på jägaren, tidiga jakten i år var varm så jaktlag utan kylrum hade lite svårt att låta köttet hänga nog länge.
Citera
2020-12-07, 11:59
Medlem
Tarrous avatar
Föreslår att du inkluderar riktigt sidfläsk eller bacon (inte standard Scan) i grytan - släpper ifrån sig gott flöt som funkar bra med älgköttet.
Citera
2020-12-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Det är väl märg i benet? Jag skulle rensa benet, bryna köttet och sen absolut låta benet ligga med under resten av tillagningen. Segt eller inte beror väl på jägaren, tidiga jakten i år var varm så jaktlag utan kylrum hade lite svårt att låta köttet hänga nog länge.

Det borde det vara! Det är ju svin gott. Men det kan man skrapa ut efteråt och äta som det är. Tycker att köttet blir bättre på ben ändå, har mycket erfarenhet av att tillaga nöt och fläsk, och på ben blir det alltid bäst.
Citera
2020-12-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Föreslår att du inkluderar riktigt sidfläsk eller bacon (inte standard Scan) i grytan - släpper ifrån sig gott flöt som funkar bra med älgköttet.

Det ska ja göra! Något fint rökigt sidfläsk, tärna ner och låta koka med. bra!
Citera
2020-12-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefbeef
Det borde det vara! Det är ju svin gott. Men det kan man skrapa ut efteråt och äta som det är. Tycker att köttet blir bättre på ben ändå, har mycket erfarenhet av att tillaga nöt och fläsk, och på ben blir det alltid bäst.

Tänkte mest att märgen är fet och gör gott när den sipprar ut i grytan. Tipset om riktigt fläsk är toppen förresten.
Citera
2020-12-07, 15:21
Medlem
Jag föreslår två alternativ:

1) Tillaga steken i en stekpåse i ugnen. Då behålls det mesta av fukten i påsen, steken blir mindre torr och vätskan som samlas kan användas som bas till sås. Använd stektermometer och låt steken vara litet rosa på insidan, dvs inte en temperatur för genomstekt. Man kan om man vill lägga svamp och skalad lök i stekpåsen också, efter eget behag.

2) Laga konjaksgryta. Gör lämpligt stora grytbitar av steken, bryn dessa och låt de sedan koka lång tid i litet vatten, sedan tillsätt konjak (alkoholen kokar bort så det är inte farligt) och vitlökspasta. Krydda på slutet med svartpeppar och salt. Räkna med att det tar åtminstone två timmar.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in