Citat:
Ursprungligen postat av
kapsylen1
Vissa av felen har jag aldrig sett, inte ens p bilar ver 30r

Har faktiskt lite smtt sneglat p denna bil men nr man lser om sdana hr fel efter enbart 2 r s knns det som ett starkt varnings tecken. notera d att jag har en billig toyota aygo dr troligtvis allt r billigare och plastigare n i din bil och enbart en kontakt r trasig men den r ocks 16 r gammal nu.
1: Stt dit den med ny tejp. kp grna extra stark monterings tejp s sitter den kvar lnge. ta bort den gamla bara s den nya fr bra fste och det inte blir fr tjockt s det ser konstigt ut.
2. Lossa den och vicka lite p kontakterna, den sitter nog med flatstifts kontakter dom kan ibland glappa. klm d t den som glappar med en tng lite ltt. det enklaste r att drnka den och kontakterna i wd-40 eller 5-56 och hoppas det lser problemet. ibland kan det bara vara skit som stller till det. r allt hopp ute s kolla upp om du kan hitta en ny/pirat.
3. Nr jag var yngre bytte man ofta plast knoppar p vxelspaken till hftiga med dskallar eller liknande och dom kostade inte mnga tior. ta bort den gamla och ta med in i butiken s gngorna passar med den nya. eller kp en som du vet passar. kostar den "ngra tusenlappar" vilket jag starkt tvivlar p om den inte r i guld och det faktum att den r trasig efter 2 r s kp en pirat kopia. Kp en ddskalle i metall s hller den skert lngre
4. 12 volts uttaget har en egen skring s kolla att den r hel frst. str i manualen hur du letar upp rtt skring och byter den, ibland sitter "skringskartan" p locket du ppnar fr att komma t skringarna. 12 volts uttag kan ven dom bli skitiga s gr rent det med wd-40 eller 5-56 innan du dmer ut det. se ven till s det du kopplar in i 12 volts uttaget fungerar som det ska. ibland fr man vrida lite p det som ska in s man fr kontakt.
5. gng jrnen sitter nog med vanliga bultar som du lossar fr att justera dom. instruktions boken kan ha mer info om detta.
p youtube kan du nog hitta alla dessa problem och hur du lser dom. Om du har ftt dessa efter enbart 2 r r det garanterat fler som har dom.
Ingen fara, det r en bra bil, men jag r petig och hittar alla fel!
1. Har fixat ny spegel, det var inte original frn brjan heller, utan make-up speglar frn mekonomen som jag satte dit nr jag kpte bilen, har nu kpt en ny fr 50 kr. Min ZOE saknade make-up speglar p solskyddens insida som standardutrustning, drfr fick jag sjlv fixa det.
2. Nej, jag rotar inte med det, jag har inte den kunskapen, det behvs inte heller d jag lika bra kan tnda lampan vid sidan, d tnds hela innerbelysningen istllet.
3. Vxelspaksknoppen kan inte bytas separat, den r i ett stycke med hela vxelsaksdamasken, samt den mekanska knappen som mste tryckas in nr man flyttar spaken mellan lgena, s det gr inte att kpa ngon billig piratgrej.
Tyvrr r sdana originaldelar dyra, men det fr vara, jag har vant mig vid det nu, det r en liten del av "kromet" (som r silverfrgad plast) som r snder i kanten. Det r inget som syns iaf, och det r det viktigaste.
4. 12 volts uttaget behver jag nog inte anvnda mer, jag har kpt en smartpfone, och den kan laddas i USB -uttaget, min gamla mobil kunde bara laddas i 12 volts uttaget. Dessutom kan min GPS ocks kopplas i USB uttaget, GPS,en behver jag nr jag kr utanfr DACH.
5. Drrarna har jag varit p Renaults pltverkstad och visat upp, det var inga problem med dom sa pltmekaikern, lite glapp var normalt, men han drog ett par varv med ngot verktyg i drrarna, s nu r det vl bra.
S egentligen r alla problem lsta nu.