• 1
  • 2
2020-12-06, 22:43
Medlem
BAB7s avatar
Jag har ett par problem med min Renault ZOE från 2018 som jag tänkte fixa till, men vet inte riktigt hur, så jag är tacksam för tips.

1. Make-up spegeln på solskyddets insida på passagerarsidan har ramlat ner, frågan är hur jag ska fästa tillbaks den, den satt med dubbelhäftande tejp.

2. Läslampan fram i taket har ett kontaktfel, det hade den redan när bilen var ny men då blinkade den bara till ibland, nu slocknar den mer ofta.

3. "Plast-kromet" på växelspaksknoppen har lossnat lite, nu sticker en jävligt vass kant upp en halv mm och man kan lätt skära sig på den vassa kanten. Tejpa vill jag inte göra på en nästan ny bil, och en ny knopp lär kosta ett par tusenlappar.

4. 12-volts uttaget funkar inte, verkar vara något glapp eller något.

5. Båda framdörrarna glappar lite och sluter inte helt emot karossen, man känner att det tar emot och de glider inte rätt in så att säga när man stänger dörrarna. När bilen var ny så var det samma sak, då fick jag dörrarna justerade, de drog med ett verktyg i gångjärnen tror jag.

Bilen är över 2 år gammal nu, så garantierna är borta, därför tänkte jag fixa detta själv om det går.
Är tacksam för tips!
Citera
2020-12-06, 22:48
Medlem
Intelligentdesigns avatar
annars är du nöjd med bilen eller
Citera
2020-12-06, 22:50
Medlem
deadfisheyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är tacksam för tips!

Tips? Sälj. Köp en riktig bil, inte ett franskt elfel.
Citera
2020-12-06, 22:52
Medlem
Studsbolls avatar
Om jag var du skulle jag sälja bilen istället innan hela skiten rasar ihop. Om hälften av allt du berättat om denna skapelse är sant så måste du väl inse att det är totalt skräp?
Citera
2020-12-06, 22:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
2 år gammal och saker ramlar av, blinkar och river.
Låter verkligen som du hittat ett måndagsex även som fransk bil. Varför såg du inte till att fixa alla småfel innan garntin gick ut eller började allt efter tvåårsdagen.
Citera
2020-12-06, 22:57
Medlem
Tyvärr, det är alltför omfattande fel för att vara värda att reparera. Det är dags att skrota den.
Citera
2020-12-06, 23:07
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
2 år gammal och saker ramlar av, blinkar och river.
Låter verkligen som du hittat ett måndagsex även som fransk bil. Varför såg du inte till att fixa alla småfel innan garntin gick ut eller började allt efter tvåårsdagen.
Vi får heller inte glömma att han har bytt motor 1 gång redan
Skuren elmotor efter mindre än 2 års användning
Citera
2020-12-06, 23:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om jag var du skulle jag sälja bilen istället innan hela skiten rasar ihop. Om hälften av allt du berättat om denna skapelse är sant så måste du väl inse att det är totalt skräp?

Vad menar du med skräp?

Det är ju bara småbagateller som jag själv tänkt jag skulle kunna fixa, därför frågar jag efter hjälp här på forumet, jag är inte speciellt tekniskt lagd om man säger så..

Dock vill jag inte lämna in bilen till Renault-verkstaden för dessa småbagateller, det skulle bli onödigt dyrt och det är inga allvarliga fel som tvunget måste åtgärdas, snarare lite skönhetsfel bara.
Det är inget jag måste fixa, jag köra vidare med dessa "fel" också.
Citera
2020-12-06, 23:13
Medlem
Nu är ni elaka mot honom, han äger ju faktiskt världens bästa bil..

(Enligt honom själv.)

Förstår inte hur han/hon/den kan ha skiten kvar efter alla dessa trådar om problem, hade det varit valfri annan bilägare så hade den varit såld eller anmäld stulen för längesen 😂
Citera
2020-12-07, 03:02
Medlem
Uppenbarligen en högkvaltativ produkt-Garanterat tillverkad på en Måndag..
Citera
2020-12-07, 04:15
Medlem
Citat:
Vad menar du med skräp?

Det är ju bara småbagateller som jag själv tänkt jag skulle kunna fixa, därför frågar jag efter hjälp här på forumet, jag är inte speciellt tekniskt lagd om man säger så.

Men snälla du..., SER du inte hur otroligt mycket fel, strul och problem det är med din tämligen nya bil?
Det här försökte vi förklara för dig redan när du började skryta om att du köpt världens bästa bil... Renault är ett av de sämsta märkena bland de stora tillverkarna. Allmänt taffligt ihopskruvad skit med elfel i princip inbyggd i matrisen! Köpa en ELBIL från Renault är lika smart som att köpa en Rolexklocka på Skärholmens loppis...

Citat:
Jag har ett par problem med min Renault ZOE från 2018 som jag tänkte fixa till, men vet inte riktigt hur, så jag är tacksam för tips.

1. Make-up spegeln på solskyddets insida på passagerarsidan har ramlat ner, frågan är hur jag ska fästa tillbaks den, den satt med dubbelhäftande tejp.

2. Läslampan fram i taket har ett kontaktfel, det hade den redan när bilen var ny men då blinkade den bara till ibland, nu slocknar den mer ofta.

3. "Plast-kromet" på växelspaksknoppen har lossnat lite, nu sticker en jävligt vass kant upp en halv mm och man kan lätt skära sig på den vassa kanten. Tejpa vill jag inte göra på en nästan ny bil, och en ny knopp lär kosta ett par tusenlappar.

4. 12-volts uttaget funkar inte, verkar vara något glapp eller något.

5. Båda framdörrarna glappar lite och sluter inte helt emot karossen, man känner att det tar emot och de glider inte rätt in så att säga när man stänger dörrarna. När bilen var ny så var det samma sak, då fick jag dörrarna justerade, de drog med ett verktyg i gångjärnen tror jag.

Bilen är över 2 år gammal nu, så garantierna är borta, därför tänkte jag fixa detta själv om det går.
Är tacksam för tips!

Hur som helst....

1. Kläm på ett lager dubbelhäftande till. Skrapa gärna bort det andra först så det inte blir så tjockt. Alternativt vilket "superlim" / kontaktlim / Karlsson klister som helst och limma dit skiten.

2. Är du så oteknisk som du påstår dig vara så tvivlar jag på att du klarar av det. Men det man gör är att skruva isär och kollar vad som är fel. Beror på hur den är konstruerad. Kan vara kontaktbleck som ska böjas till eller rättas. Går liksom inte att förklara, man ser vad det är när man skruvar på det och antingen har man talangen att förstå sig på sådana fel eller så har man det inte...

3. Tejpa skiten med en så diskret färgmatchande tejp som möjligt du... Enklaste, billigaste och minst krångliga lösningen. Passar alldeles utmärkt in i Renaults övriga brist på kvalitet!

4. Ungefär samma svar som nr 2. Det klarar du inte av själv ändå... I a f inte om det är ett "glapp", dvs felet kommer och går. Är det heldött och varit så länge kan du väl åtminstone kolla säkringen så det inte är så enkelt.

5. Klarar du inte heller själv med tanke på din beskrivning av din tekniska kompetens.

Eventuellt om du känner någon billig turkverkstad eller snubbe som faktiskt är lite haj på att skruva. Det där är ju inte direkt raketforskning om man är tekniskt lagd, men har man aldrig ens använt en domkraft ska man inte börja skruva sönder saker.
Citera
2020-12-07, 05:12
Medlem
Allt som skramlar och är av hårt material och du kommer åt från baksidan fixar du med PL400.Det är ett bygglov/silikon i stor silikon tub och är idiotstarkt när det hårdnar.Håller vad som helst på plats som är av hårt material , typ speglar , plastdetaljer mm.Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in