2006-05-17, 14:33
Medlem
Varnims avatar
Köpte en ny ost för ett par dagar sen igen. En helt vanlig hushållsost på Hemköp. När jag bodde hemma var osten alltid perfekt, det blev fina skivor av den med olika osthyvlar. När jag har bott själv och nu i studentkorridor smular den bara sönder och kladdar när jag försöker hyvla den.

Varför? Är det för varmt eller kallt i kylen? Är min ost "körd" nu när den är dålig? Osthyveln har fungerat tidigare, ska jag investera i ny?

Varför ska det vara så krånligt att äta ost?!
Citera
2006-05-17, 14:35
Medlem
Blåbärskungens avatar
Du kanske har för kallt i kylskåpet?
Testa att låta osten stå framme i 20min och kolla om den smular efter det.
Citera
2006-05-17, 16:56
Medlem
Låter som sagt så som ost brukar bete sig då den vart fryst och butiken försöker sälja den igen, har det hänt förut är det som sagt antagligen tempen i kylen det hänger på, annars ett f.d fryst ex från butiken.
Citera
2006-05-17, 20:12
Medlem
Varnims avatar
Då ska jag vara lite diktatorisk och höja värmen i kylen. Denna ost kanske är förstörd men vi får se med nästa!
Citera
2006-05-17, 20:26
Bannlyst
Har väl med lagringen att göra också. Jagtycker om ostar med "hög procent" själv, har en 38% hemma just nu och det går knappt att hyvla den.. Och "svettas" gör den! Mumma!

Är det en gummiost du köpt ska det gå att hyvla den även efter 6 månader..

Vad är det för en förresten?
Citera
2006-05-18, 16:39
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Har väl med lagringen att göra också. Jagtycker om ostar med "hög procent" själv, har en 38% hemma just nu och det går knappt att hyvla den

stämmer.
är det samma ost du köper?
ju längre den är lagrad destå svårare blir den att hyvla.
Citera
2006-05-18, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
stämmer.
är det samma ost du köper?
ju längre den är lagrad destå svårare blir den att hyvla.

samma som vilken? Köpte iaf en sån rackare för några dagar sen.
Citera
2006-05-19, 16:55
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Köpte en ny ost!

jag såg fel.. tänkte att om du köpte samma ost som ni brukade köpa när du bodde "hemma" och den du har nu smular så borde det vara nått fel på temeraturen osv. du vet.

men jag såg nu att du köpte en ny ost
Citera
2006-05-19, 17:23
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
jag såg fel.. tänkte att om du köpte samma ost som ni brukade köpa när du bodde "hemma" och den du har nu smular så borde det vara nått fel på temeraturen osv. du vet.

men jag såg nu att du köpte en ny ost

Med ny ost menade jag en ny ost, inte en ny sort. Förmodligen är det fel på värmen. Nu är det dock varmare så vi får se hur det blir med nästa ost!
Citera
2006-05-20, 09:15
Medlem
Vad är det för sort och vilket företag har tillverkat den?
Citera
2006-05-20, 10:21
Medlem
Megaforces avatar
I kylskåp så brukar det finnas ett fack för ost och smör. I regel på dörren. Använd den så får man bättre temperatur. I övrigt skall kylskåpet hålla 4 grader och inte 8 som det står på många kylvaror. (i vissa andra kylvaror står det 4 grader). Kallast är det i regel längst ned i kylen och varmast upptill, men det beror på hur kylslingorna är placerade. Mät med termometer så att man vet vilka temperatorzoner man har och var man skall placera sin mat (kött skall stå i 4 grader, smör i 10 grader, ost i 8 osv.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in