2020-12-05, 21:30
Medlem
Ja, hur gör man en film?

Behöver man startkapital eller är det bara att ta 56ans buss till Hollywood med sitt manus och önska att någon där vill investera i manuset?
Senast redigerad av darkpurple 2020-12-05 kl. 21:39.
Citera
2020-12-05, 21:37
Medlem
Intelligentdesigns avatar
ja precis man önskar bara så blir det film
Citera
2020-12-05, 21:38
Medlem
systems avatar
Att själv resa dit känns lite onödigt då information numera gå att skicka med s.k. e-post.
Citera
2020-12-05, 21:46
Medlem
Press2Plays avatar
Vad vill du veta? Har varit inblandad i en långfilm och ett antal kortfilmer.
Citera
2020-12-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play
Vad vill du veta? Har varit inblandad i en långfilm och ett antal kortfilmer.
Om man har VÄRSTA manuset som skulle slakta systemet...

Behöver man pengar för att göra manuset rättvisa eller drar man till Hollywood och visar manuset till en man i en svart kostym som sen finansierar den? (det får inte vara låg budget eftersom manuset kräver litegrann om man säger så...)

Sen... kan inte mannen i svarta kostymen neka manuset och sen ta iden själv? om man nu tar patent på iden först och sen visar honom den så kan han bara ändra lite på den och vips så har han ett "eget" manus tänker jag...
Citera
2020-12-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple

Behöver man pengar för att göra manuset rättvisa eller drar man till Hollywood och visar manuset till en man i en svart kostym som sen finansierar den? (det får inte vara låg budget eftersom manuset kräver litegrann om man säger så...)

Sen... kan inte mannen i svarta kostymen neka manuset och sen ta iden själv? om man nu tar patent på iden först och sen visar honom den så kan han bara ändra lite på den och vips så har han ett "eget" manus tänker jag...

Lägg upp manuset här!
Citera
2020-12-05, 22:16
Medlem
AbsolutGregers avatar
Jävlar. Ett manus som hade SLAKTATSYSTEMET. Det hade man ändå velat se.

Måste det vara Hollywood? Du kan inte vända dig till svensk filmproduktion? Eller är det så spektakulär film att det kräver miljoners miljoner?
Citera
2020-12-05, 22:34
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Du postar en kopia till dig själv, vanlig post alltså.
Öppna den inte.
Ta emot den, poststämpeln på kuvertet är ett bevis för att du har kommit på din historia före filmbolagen.

Om storbolaget stjäl din ide, kan du få ersättning då du lätt kan visa att du är upphovsmannen.
Citera
2020-12-05, 22:50
Medlem
Press2Plays avatar
Citat:

I film och reklambranschen handlar det om kontakter i första hand. Dvs du eller någon annan utan referenser eller historik kommer inte komma långt.

Mitt första jobb var en musikvideo till, på den tiden, en okänd svensk artist. Hon kontaktade mig på universitetet jag studerade på då, pga? Det vet jag inte ens idag. Men fick i alla fall förtroendet att göra en musikvideo åt henne. Ett annat mediabolag skickade över råfiler som de hade spelat in så jag behövde inte ens bry mig om video/foto utan det var bara att klippa och göra effekter.

När vi pratar film så var det ungefär samma deal där. En vän till mig blev kontaktad av ett litet produktionsbolag som hade sett några av våra grejor vi gjort när vi pluggade, de erbjöd oss ett par roller i produktionen och vi tackade så klart ja, arbetslösa o jävliga som vi var.

Angående långfilmen så är det inget jag är beredd att skriva här offentligt på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in