2020-12-06, 11:30
Medlem
Christopher.s avatar
Japp du kan få tillbaka reavinstskatten, från 2015 och framåt om jag förstått det rätt, skatteverket öppnar en ny funktion från detta 16 december. Reavinstskatten kan du skjuta på till dödsdagen eller att du lämnar bostadsmarknaden. Känns skönt att slippa betala reavinstskatt under min livstid.
Citera
2020-12-06, 14:57
Medlem
Det här ska göras! Vore väl dumt att låna drygt 200k extra av banken när jag kan låna dom räntefritt av staten. Kan bli ett helt okej garage.
Citera
2020-12-06, 16:00
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Blir det som ett räntefritt lån då? Någon gång ska lånet betalas tillbaka.

Det känns bäst att inte ta detta räntefria lån.

Klart att det är ekonomiskt fördelaktigt att få ett räntefritt lån från staten som du sen investerar på börsen och vid nästa flytt så betalar du tillbaka originalsumman och behåller resten.
Citera
2020-12-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...talas-tillbaka

Läste om detta nyligen men måste erkänna att hela grejen känns lite luddig . Vad menar dom med att man får tillbaka pengarna man betalat in ?

När vi sålde vår lägenhet 2016 och köpte huset så betalade vi in ca 180 000 skatt på köpet och resten i den nya bostaden. Vad menar dom med att man kan få tillbaka dessa pengar ? Låter bra om sant

Mvh

Nackdelarna.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...skatt-tillbaka

Skatteverket ska starta en tjänst den 16 december digitalt där man kan se nettoeffekten för en själv om loggar in.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-06 kl. 16:45.
Citera
2020-12-06, 16:59
Medlem
Så man kan endast begära tillbaka pengarna om man köpt en ny bostad? Får de som betalat skatten men inte köpt en ny bostad också möjlighet att begära en omprövning?
Senast redigerad av Ragnar.Lothbrok 2020-12-06 kl. 17:02.
Citera
2020-12-06, 17:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar.Lothbrok
Så man kan endast begära tillbaka pengarna om man köpt en ny bostad? Får de som betalat skatten men inte köpt en ny bostad också möjlighet att begära en omprövning?

Nej.
Citera
2020-12-06, 17:30
Medlem
Citat:

Nej precis som tidigare skribent angav.

https://www.skatteverket.se/privat/f...2.html#!/start
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-12-06 kl. 17:34.
Citera
2020-12-06, 17:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Nej! Och den nya bostaden du köpte måste vara dyrare eller lika dyr än den du sålde.

Jag begärde tillbaka min inbetalade reavinstskatt redan i somras genom att begära självrättelse av min deklaration för 2016, pengarna kom efter två veckor.

Förr fick man alltid skjuta upp reavinstsakatten räntefritt om man köpte en ny bostad att bo i som var lika dyr eller dyrare än den man sålde.

Det som sker nu är bara en återgång till hur det var förut.
Citera
2020-12-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej! Och den nya bostaden du köpte måste vara dyrare eller lika dyr än den du sålde.

Jag begärde tillbaka min inbetalade reavinstskatt redan i somras genom att begära självrättelse av min deklaration för 2016, pengarna kom efter två veckor.

Förr fick man alltid skjuta upp reavinstsakatten räntefritt om man köpte en ny bostad att bo i som var lika dyr eller dyrare än den man sålde.

Det som sker nu är bara en återgång till hur det var förut.

Du tjänade på det, skatten ska ju motsvara en ränta på 3,25%. Mitt bolån är på bara 1,35 och skatten har gått mot intäkter så tror jag skiter I det.
Citera
2020-12-06, 17:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Du tjänade på det, skatten ska ju motsvara en ränta på 3,25%. Mitt bolån är på bara 1,35 och skatten har gått mot intäkter så tror jag skiter I det.

Ja jag tjänade bra på det! Minskade mitt bolån med dessa pengar! Fick betala uppskovsränta retroaktivt för de fiktiva som upostod efter rättelsen men det var det värt!

Förr ansågs det vara ett kap att skjuta upp skatten och betala räntan eftersom den var så låg som motsvarande 3,25%, tiderna ändras!
Citera
2020-12-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Japp du kan få tillbaka reavinstskatten, från 2015 och framåt om jag förstått det rätt, skatteverket öppnar en ny funktion från detta 16 december. Reavinstskatten kan du skjuta på till dödsdagen eller att du lämnar bostadsmarknaden. Känns skönt att slippa betala reavinstskatt under min livstid.

Men A och O är väl att det köpta boendet kostar minst lika mycket som det sålda?
Citera
2020-12-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja jag tjänade bra på det! Minskade mitt bolån med dessa pengar! Fick betala uppskovsränta retroaktivt för de fiktiva som upostod efter rättelsen men det var det värt!

Förr ansågs det vara ett kap att skjuta upp skatten och betala räntan eftersom den var så låg som motsvarande 3,25%, tiderna ändras!

Yes men tror om man har bra bolån som jag blir det här en förlustaffär (hade man sluppit skatten retroaktivt hade jag ansökt direkt). Men som läget är nu skulle jag isåfall tjäna bättre på att upp mer bolån. Men jättebra du tjäna på det.

Har Handelsbanken, får du bättre ränta på annan bank än du har nu byt direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in