2020-12-05, 15:58
Medlem
Hej, kpt ett kilo fransyska... tnkte om man klan gra p samma stt som med oxstekar etc...
Brukar gra stekgryta... typ lite mer n en timme per kilo... med mortter , lk, tcker halva steken med vtska, och i med buljong , lite kryddpeppar etc... puttar p svag vrme, brukar bli sjukt gott...
Men kan man gra det med fransyska ocks? Likadant... tnkte den r ju rtt mager bit...
Citera
2020-12-05, 16:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terragg
Hej, kpt ett kilo fransyska... tnkte om man klan gra p samma stt som med oxstekar etc...
Brukar gra stekgryta... typ lite mer n en timme per kilo... med mortter , lk, tcker halva steken med vtska, och i med buljong , lite kryddpeppar etc... puttar p svag vrme, brukar bli sjukt gott...
Men kan man gra det med fransyska ocks? Likadant... tnkte den r ju rtt mager bit...

Absolut, fransyska r vl nsta den klassiska sndagssteksbiten.
Citera
2020-12-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Absolut, fransyska r vl nsta den klassiska sndagssteksbiten.

Faaan... r ju lrdag

:P

Brukar ofta gra stek, i gryta... men mest gris, eller stora feta oxstekar, med mrgbenet etc kvar, ger s jkla go smak... sist gjordes det p Highland Cattle... sjukt gtt
Aldrig gjort p vanlig fransyska... tyckte den sg s liten och mager ut
Citera
2020-12-05, 18:17
Medlem
Jag kpte fransyska igr som skall kokas typ kalops. Har gjort det frr och det blir mycket bra, men koktiden r tv timmar eller mer...
Citera
2020-12-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Jag kpte fransyska igr som skall kokas typ kalops. Har gjort det frr och det blir mycket bra, men koktiden r tv timmar eller mer...

Ahh, kalops kanske man skulle testa p den biten nsta gng
Citera
2020-12-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ahh, kalops kanske man skulle testa p den biten nsta gng

Ja, tills bitarna brjar falla isr
Citera
2020-12-05, 20:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Klart du kan. Lergryta och slowcook r ven fint. Har sjlv nu 1,6 kg svensk rostbiff i min slowcooker.

Snart klart att smaska p.
Citera
2020-12-05, 21:48
Medlem
Kr den i stekpse 4-5 timmar p 100 grader.
Sg nu att det bara var ett kilo, d rcker det nog med 2 timmar.
Senast redigerad av Massey 2020-12-05 kl. 22:17. Anledning: Lste fel.
Citera
2020-12-06, 01:02
Bannlyst
Det r dyra bitar. Fransyska tillhr ngra av de dyrare kttdelarna.

Det finns betydligt billigare ktt att anvnda i grytor.
Citera
2020-12-06, 01:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det r dyra bitar. Fransyska tillhr ngra av de dyrare kttdelarna.

Det finns betydligt billigare ktt att anvnda i grytor.

Runt 60-70 kr/kg p Snabbgross. Inte jttedyrt. Men godare r att anvnda hgrev, eller nnu heller mrgpipa. Fransyska passar bra att gra rostbiff p. (Sdan man skivar tunt till kallskuret). Gres lmpligen i ugn.

Sporrad av denna frnmliga trd ska jag laga grytstek p hgrev. Lk, vitlk, mortter, buljongtrning, smr, peppar, Kikkoman och grdde till ssen. Tar cirka 2-3 timmar, man fr kolla av nr kttet blivit "tender", dvs. mrt. Lagas i gjutjrnsgryta.

Grytan kan med frdel lggas i ugnen, men av lathet har jag den p "plattan". Lttare att hlla koll d.
Citera
2020-12-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Runt 60-70 kr/kg p Snabbgross. Inte jttedyrt. Men godare r att anvnda hgrev, eller nnu heller mrgpipa. Fransyska passar bra att gra rostbiff p. (Sdan man skivar tunt till kallskuret). Gres lmpligen i ugn.

Sporrad av denna frnmliga trd ska jag laga grytstek p hgrev. Lk, vitlk, mortter, buljongtrning, smr, peppar, Kikkoman och grdde till ssen. Tar cirka 2-3 timmar, man fr kolla av nr kttet blivit "tender", dvs. mrt. Lagas i gjutjrnsgryta.

Grytan kan med frdel lggas i ugnen, men av lathet har jag den p "plattan". Lttare att hlla koll d.

Hrligt! Ska kra med hgrev nsta gng med.
Gr alltid ocks i gjutjrnsgryta
Fransyskan blev jttegod, men blivit lite bortskmd d vi haft stora highland cattle stekar p senaste, med mrgbenen kvar, blir s sjukt go ss p det sen...
Gr som du ocks, plus lite kryddpeppar och en skvtt balsamvinger i med, gr underverk.
Om man har ansjovis hemma kan man slnga i nn bit av det... lter kanske konstigt, men det gr sitt i smaken! P ett bra stt :P
Citera
2020-12-06, 12:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hrligt! Ska kra med hgrev nsta gng med.
Gr alltid ocks i gjutjrnsgryta
Fransyskan blev jttegod, men blivit lite bortskmd d vi haft stora highland cattle stekar p senaste, med mrgbenen kvar, blir s sjukt go ss p det sen...
Gr som du ocks, plus lite kryddpeppar och en skvtt balsamvinger i med, gr underverk.
Om man har ansjovis hemma kan man slnga i nn bit av det... lter kanske konstigt, men det gr sitt i smaken! P ett bra stt :P

Hller med om balsamvingern, den brukar jag ha i ocks. Men d den innehller socker mste man tyvrr passa grytan lite mer s det inte brnns. Ansjovis brukar jag ha i nr jag gr kalops. (Inte nr jag gr grytstek). Har ingen ansjovis hemma idag, ska testa nsta grytstek med ansjovis. (Minsta burken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in