2020-12-05, 15:58
Medlem
Hej, köpt ett kilo fransyska... tänkte om man klan göra på samma sätt som med oxstekar etc...
Brukar göra stekgryta... typ lite mer än en timme per kilo... med morötter , lök, täcker halva steken med vätska, och i med buljong , lite kryddpeppar etc... puttar på svag värme, brukar bli sjukt gott...
Men kan man göra det med fransyska också? Likadant... tänkte den är ju rätt mager bit...
Citera
2020-12-05, 16:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terragg
Hej, köpt ett kilo fransyska... tänkte om man klan göra på samma sätt som med oxstekar etc...
Brukar göra stekgryta... typ lite mer än en timme per kilo... med morötter , lök, täcker halva steken med vätska, och i med buljong , lite kryddpeppar etc... puttar på svag värme, brukar bli sjukt gott...
Men kan man göra det med fransyska också? Likadant... tänkte den är ju rätt mager bit...

Absolut, fransyska är väl nästa den klassiska söndagssteksbiten.
Citera
2020-12-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Absolut, fransyska är väl nästa den klassiska söndagssteksbiten.

Faaan... är ju lördag

:P

Brukar ofta göra stek, i gryta... men mest gris, eller stora feta oxstekar, med märgbenet etc kvar, ger så jäkla go smak... sist gjordes det på Highland Cattle... sjukt gött
Aldrig gjort på vanlig fransyska... tyckte den såg så liten och mager ut
Citera
2020-12-05, 18:17
Medlem
Jag köpte fransyska igår som skall kokas typ kalops. Har gjort det förr och det blir mycket bra, men koktiden är två timmar eller mer...
Citera
2020-12-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Jag köpte fransyska igår som skall kokas typ kalops. Har gjort det förr och det blir mycket bra, men koktiden är två timmar eller mer...

Ahh, kalops kanske man skulle testa på den biten nästa gång
Citera
2020-12-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ahh, kalops kanske man skulle testa på den biten nästa gång

Ja, tills bitarna börjar falla isär
Citera
2020-12-05, 20:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Klart du kan. Lergryta och slowcook är även fint. Har själv nu 1,6 kg svensk rostbiff i min slowcooker.

Snart klart att smaska på.
Citera
2020-12-05, 21:48
Medlem
Kör den i stekpåse 4-5 timmar på 100 grader.
Såg nu att det bara var ett kilo, då räcker det nog med 2 timmar.
Senast redigerad av Massey 2020-12-05 kl. 22:17. Anledning: Läste fel.
Citera
2020-12-06, 01:02
Bannlyst
Det är dyra bitar. Fransyska tillhör några av de dyrare köttdelarna.

Det finns betydligt billigare kött att använda i grytor.
Citera
2020-12-06, 01:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det är dyra bitar. Fransyska tillhör några av de dyrare köttdelarna.

Det finns betydligt billigare kött att använda i grytor.

Runt 60-70 kr/kg på Snabbgross. Inte jättedyrt. Men godare är att använda högrev, eller ännu heller märgpipa. Fransyska passar bra att göra rostbiff på. (Sådan man skivar tunt till kallskuret). Göres lämpligen i ugn.

Sporrad av denna förnämliga tråd ska jag laga grytstek på högrev. Lök, vitlök, morötter, buljongtärning, smör, peppar, Kikkoman och grädde till såsen. Tar cirka 2-3 timmar, man får kolla av när köttet blivit "tender", dvs. mört. Lagas i gjutjärnsgryta.

Grytan kan med fördel läggas i ugnen, men av lathet har jag den på "plattan". Lättare att hålla koll då.
Citera
2020-12-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Runt 60-70 kr/kg på Snabbgross. Inte jättedyrt. Men godare är att använda högrev, eller ännu heller märgpipa. Fransyska passar bra att göra rostbiff på. (Sådan man skivar tunt till kallskuret). Göres lämpligen i ugn.

Sporrad av denna förnämliga tråd ska jag laga grytstek på högrev. Lök, vitlök, morötter, buljongtärning, smör, peppar, Kikkoman och grädde till såsen. Tar cirka 2-3 timmar, man får kolla av när köttet blivit "tender", dvs. mört. Lagas i gjutjärnsgryta.

Grytan kan med fördel läggas i ugnen, men av lathet har jag den på "plattan". Lättare att hålla koll då.

Härligt! Ska köra med högrev nästa gång med.
Gör alltid också i gjutjärnsgryta
Fransyskan blev jättegod, men blivit lite bortskämd då vi haft stora highland cattle stekar på senaste, med märgbenen kvar, blir så sjukt go sås på det sen...
Gör som du också, plus lite kryddpeppar och en skvätt balsamvinäger i med, gör underverk.
Om man har ansjovis hemma kan man slänga i nån bit av det... låter kanske konstigt, men det gör sitt i smaken! På ett bra sätt :P
Citera
2020-12-06, 12:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Härligt! Ska köra med högrev nästa gång med.
Gör alltid också i gjutjärnsgryta
Fransyskan blev jättegod, men blivit lite bortskämd då vi haft stora highland cattle stekar på senaste, med märgbenen kvar, blir så sjukt go sås på det sen...
Gör som du också, plus lite kryddpeppar och en skvätt balsamvinäger i med, gör underverk.
Om man har ansjovis hemma kan man slänga i nån bit av det... låter kanske konstigt, men det gör sitt i smaken! På ett bra sätt :P

Håller med om balsamvinägern, den brukar jag ha i också. Men då den innehåller socker måste man tyvärr passa grytan lite mer så det inte bränns. Ansjovis brukar jag ha i när jag gör kalops. (Inte när jag gör grytstek). Har ingen ansjovis hemma idag, ska testa nästa grytstek med ansjovis. (Minsta burken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in