Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Som barn fick jag lära mig att det drar lika mycket ström att tända ett lysrör som det gör att ha det tänt flera timmar. Så det var bättre att låta det vara tänt än att tända och släcka hela tiden.
Stämmer det?
Någon annan som fick lära sig samma sak, eller var bara min pappa konstig?
Det är en gammal felaktig myt.
Alla energiförluster omvandlas till värme, men det bildas ingen större mängd värme när man tänder ett lysrör.
Dessutom. Om lysröret under någon sekund förbrukade lika mycket ström som det skulle göra under flera timmar så hade säkringen löst direkt under upptändningstiden.
Det handlar om knappt halva lysrörets förbrukning extra under en till två sekunder, inget annat. Definitivt inte i timmar.
Med tanke på hur enkelt det är att beräkna effektförbrukningen kan man fråga sig hur den här myten har uppkommit. Kanske har den att göra med att när lysrören först kom på marknaden så var de betydligt dyrare än glödlampor i inköp och det var befogat att inte använda dem på ställen där de tändes och släcktes ofta. Där kunde en del av kostnaden ätas upp i ren inköpskostnad, men det har ju inget alls med effektförbrukning att göra.