2020-12-05, 13:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Som barn fick jag lära mig att det drar lika mycket ström att tända ett lysrör som det gör att ha det tänt flera timmar. Så det var bättre att låta det vara tänt än att tända och släcka hela tiden.

Stämmer det?

Någon annan som fick lära sig samma sak, eller var bara min pappa konstig?
Citera
2020-12-05, 13:58
Medlem
yz44s avatar
Har för mig att man brukade säga att en tändning motsvarade ca 45 minuters lystid.
Citera
2020-12-05, 14:03
Medlem
Turist i tidens avatar
Man förkortar i alla fall livslängden på lysröret och glimtändaren.
Citera
2020-12-05, 14:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Mythbusters kom fram till att en tändning motsvarar 23 sekunders kontinuerligt lysande.
Citera
2020-12-05, 14:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Man förkortar i alla fall livslängden på lysröret och glimtändaren.

Ja, det kan jag köpa. Kanske därför som jag fick åthutning när jag tände och släckte för mycket...

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Mythbusters kom fram till att en tändning motsvarar 23 sekunders kontinuerligt lysande.

Tack. Att de tog upp det måste ju ändå betyda att det är en utbredd myt, t.o.m i USA, och inte bara i min familj?
Citera
2020-12-05, 14:35
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tror att det var något föräldrar sa till sina barn, för att inte tända ljuset i onödan.
För sådär 45 år sedan fanns det kampanjer som sa "tomma rum är släckta rum".
Vilket jag alltid tyckt var urlöjligt, då man knappt sparar någon el alls, då vi ofta hade direktvärmda element på den tiden...
Citera
2020-12-05, 14:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Som barn fick jag lära mig att det drar lika mycket ström att tända ett lysrör som det gör att ha det tänt flera timmar. Så det var bättre att låta det vara tänt än att tända och släcka hela tiden.

Stämmer det?

Någon annan som fick lära sig samma sak, eller var bara min pappa konstig?

Det är en gammal felaktig myt.

Alla energiförluster omvandlas till värme, men det bildas ingen större mängd värme när man tänder ett lysrör.

Dessutom. Om lysröret under någon sekund förbrukade lika mycket ström som det skulle göra under flera timmar så hade säkringen löst direkt under upptändningstiden.

Det handlar om knappt halva lysrörets förbrukning extra under en till två sekunder, inget annat. Definitivt inte i timmar.

Med tanke på hur enkelt det är att beräkna effektförbrukningen kan man fråga sig hur den här myten har uppkommit. Kanske har den att göra med att när lysrören först kom på marknaden så var de betydligt dyrare än glödlampor i inköp och det var befogat att inte använda dem på ställen där de tändes och släcktes ofta. Där kunde en del av kostnaden ätas upp i ren inköpskostnad, men det har ju inget alls med effektförbrukning att göra.
Citera
2020-12-05, 14:53
Medlem
Jag fick också lära mig detta när jag gick i grundskolan. När jag lärde mig räkna på elektriska strömmar så insåg jag snabbt att säkringarna skulle gå när man tände lysrören.

I mitt klassrum fanns minst 10 lysrör på 40W styck. Om dessa under första minuten efter tändningen skulle förbruka lika mycket energi som vid en timmes normal förbrukning så skulle strömförbrukningen överstiga 100A. Så stora säkringar hade knappast skolan och eftersom säkringarna inte gick när jag tände ljuset så måste påståendet vara fel.
Citera
2020-12-05, 16:17
Medlem
rutenskuts avatar
Det är en myt, som tidigare inlägg sagt, förstår man grundläggande fysik/ellära så är det självklart.
Citera
2020-12-05, 16:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
Det är en myt, som tidigare inlägg sagt, förstår man grundläggande fysik/ellära så är det självklart.
Ja, det är högstadiefysik. Märkligt att det funderas över myter som lätt borde kunnat avfärdas.
Citera
2020-12-05, 16:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tror att det var något föräldrar sa till sina barn, för att inte tända ljuset i onödan.
För sådär 45 år sedan fanns det kampanjer som sa "tomma rum är släckta rum".
Vilket jag alltid tyckt var urlöjligt, då man knappt sparar någon el alls, då vi ofta hade direktvärmda element på den tiden...

Största fel är att lampan genererar värmen på fel stället, sällan någon klagar på att det är för kallt vid taket.
Citera
2020-12-05, 16:57
Medlem
lite på samma tema...har en traditionell armatur i ett badrum, vill nu byta till LED rör. Vad behöver göras, har en ny "LED Glimtändare" som väl mest är en bygel, men kan drossel och annat lämnas kvar ?

Gamla rören är kopplade parallellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in