2020-12-05, 17:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
Det är en myt, som tidigare inlägg sagt, förstår man grundläggande fysik/ellära så är det självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är högstadiefysik. Märkligt att det funderas över myter som lätt borde kunnat avfärdas.

Se så... Jag är rätt bra på grundläggande fysik och hade väl lätt kunnat räkna ut det här. Men har aldrig egentligen reflekterat över hur mycket energi ett lysrör drar. Och dessutom var det kul med en tråd om det.

Det är också intressant hur man tar åt sig saker som barn som vuxna talar om för en. Inte konstigt att religioner och allehanda tokerier fortsätter att vara stort i världen.
Citera
2020-12-05, 17:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Se så... Jag är rätt bra på grundläggande fysik och hade väl lätt kunnat räkna ut det här. Men har aldrig egentligen reflekterat över hur mycket energi ett lysrör drar. Och dessutom var det kul med en tråd om det.

Det är också intressant hur man tar åt sig saker som barn som vuxna talar om för en. Inte konstigt att religioner och allehanda tokerier fortsätter att vara stort i världen.

Jo, förlåt, jag menade inget illa mot dig så. Det var mest ett konstaterande att alltför många i allmänhet tror på alltför mycket utan att ens reflektera.
Citera
2020-12-05, 17:19
Medlem
Det är väldigt konstigt att en sådan här myt fått sånt fotfäste, morsan tror på det än idag och det är väl bara att gilla läget.

Energiförluster omvandlas till vadå ? Jo, värme. Men det bildas ingen större mängd värme när man tänder ett lysrör. Skulle det vara sant så hade delarna blivit rejält varma, och det blir de inte.

Om lysröret under 3 sekunder förbrukade lika mycket ström som ett 60-watts lysrör gör under 40 minuter (1/800 av tiden alltså) så skulle det utveckla 800·60W = 48000 W. Den säkringen som pallat det trycket skulle jag vilja se, och tänk sedan att man i offentliga lokaler och fabriksbyggnader kör igång stackar om 10-15 stycken samtidigt

Att tända upp 10 stycken lysrör i en gympasal skulle ge en peak på en halv miljon watt. Det är humor liksom
Senast redigerad av Revolutions 2020-12-05 kl. 17:27.
Citera
2020-12-05, 17:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, förlåt, jag menade inget illa mot dig så. Det var mest ett konstaterande att alltför många i allmänhet tror på alltför mycket utan att ens reflektera.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det är väldigt konstigt att en sådan här myt fått sånt fotfäste, morsan tror på det än idag och det är väl bara att gilla läget.

Energiförluster omvandlas till vadå ? Jo, värme. Men det bildas ingen större mängd värme när man tänder ett lysrör. Skulle det vara sant så hade delarna blivit rejält varma, och det blir de inte.

Om lysröret under 5 sekunder förbrukade lika mycket ström som ett 60-watts lysrör gör under 40 minuter (1/480 av tiden alltså) så skulle det utveckla 480·60W = 28 800 W. Den säkringen som pallat det trycket skulle jag vilja se, och tänk sedan att man i offentliga lokaler och fabriksbyggnader kör igång stackar om 10-15 stycken samtidigt

Att tända upp 15 stycken lysrör i en gympasal skulle ge en peak på typ 450000 watt. Det är humor liksom !

Det brukar vara jag som dumförklarar andra

Men rätt kul ändå att få känna hur det känns att vara på andra sidan. Jag får skylla mig själv som inte ens reflekterade några sekunder över det hela innan jag postade. Jag kom bara på det där som pappa sagt när jag släckte i köket och satt mig vid datorn och skrev inlägget.

Saken är rejält debunkad i alla fall!

Intressant dock hur i helvete denna myt kunnat bli så allmänt spridd. Kan det vara att glimtändare förr hade dålig hållbarhet och slets snabbt?
Citera
2020-12-05, 17:29
Medlem
Ankan-mannens avatar
Myten kanske kommer från elleverantörerna för att det ger störningar på elnätet.
Citera
2020-12-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det brukar vara jag som dumförklarar andra

Men rätt kul ändå att få känna hur det känns att vara på andra sidan. Jag får skylla mig själv som inte ens reflekterade några sekunder över det hela innan jag postade. Jag kom bara på det där som pappa sagt när jag släckte i köket och satt mig vid datorn och skrev inlägget.

Saken är rejält debunkad i alla fall!

Intressant dock hur i helvete denna myt kunnat bli så allmänt spridd. Kan det vara att glimtändare förr hade dålig hållbarhet och slets snabbt?

Haha ja det kan man fråga sig. Jag ändrade siffrorna till tre sekunder istället för att verkligen få det så orimligt att myten blir sönderhackad.

Lägg sedan till att du i trådstarten snackar om FLERA TIMMAR, jag räknade på 40 minuter liksom. Tar vi två timmar så snackar vi 150000 Watt för att kicka igång lysröret.

Den peaken alltså, jävlar i helvete.

Myten kommer av att någon tyckte det var jobbigt med alla jäkla av och på i skolor och fabriker. Man kunde ju gå i en korridor och det släcktes och tändes hejvilt. Jag tycker detta är en myt som är bra på så sätt att det skönt att slippa det irriterande tändandet och släckandet.

Också stor humor att vi hade en lärare som tyckte det var helt okej att ett fönster stod öppet under lektioner för att få in friskluft medan elementet under snurrade på högvarv, men glömde man släcka ljuset så jävlar...
Senast redigerad av Revolutions 2020-12-05 kl. 18:00.
Citera
2020-12-05, 22:53
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Mythbusters kom fram till att en tändning motsvarar 23 sekunders kontinuerligt lysande.

Handlade inte det om glödlampor endast? Och då kom de fram till att en tändning var likvärdig med inte ens en sekund lystid?

Jag minns inte det som du skriver men du kan ha rätt.
Citera
2020-12-06, 16:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Handlade inte det om glödlampor endast? Och då kom de fram till att en tändning var likvärdig med inte ens en sekund lystid?

Jag minns inte det som du skriver men du kan ha rätt.

I ärlighetens namn minns jag inte, 23 sekunder är en siffra som har fastnat i bakhuvudet från avsnittet.

Det SKULLE KUNNA VARA så att de räknade ut kostnaden för slitaget på strömbrytare och glimtändare och kom fram till 23 sekunder.
Citera
2020-12-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag fick också lära mig detta när jag gick i grundskolan. När jag lärde mig räkna på elektriska strömmar så insåg jag snabbt att säkringarna skulle gå när man tände lysrören.

I mitt klassrum fanns minst 10 lysrör på 40W styck. Om dessa under första minuten efter tändningen skulle förbruka lika mycket energi som vid en timmes normal förbrukning så skulle strömförbrukningen överstiga 100A. Så stora säkringar hade knappast skolan och eftersom säkringarna inte gick när jag tände ljuset så måste påståendet vara fel.

Snarare tio lysrörsarmaturer va? Med 3 lysrör i varje.

Och vi kan ju börja med att kika på den enda strömbrytaren som tänder alla rören....
Knappast någon som klarar mer än 10 A utan att brinna upp.
Citera
2020-12-10, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Myten kanske kommer från elleverantörerna för att det ger störningar på elnätet.

Det gör de inte. Värre med moderna HF- don då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in