2024-11-28, 01:12
Medlem
landbandys avatar
....och var bor den argsinta fd polisen i för husnummer ?
Citera
2024-11-28, 15:18
Medlem
Kanske har polisen en klarare bild av vad som hände på Smalspåret än vad vi har, men jag undrar om det inte var något mer som hände på Smalspåret än vad som har kommit fram?

Det hade ju tydligen varit inbrott på den gatan tidigare och kanske trodde någon av grannarna att M var en inbrottstjuv och gav sig på honom eller jagade iväg honom mot en annan fara?
Senast redigerad av rednaxela90 2024-11-28 kl. 15:52.
Citera
2024-11-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
....och var bor den argsinta fd polisen i för husnummer ?
Ja, det vore också intressant att veta!
Senast redigerad av rednaxela90 2024-11-28 kl. 16:12.
Citera
2024-11-28, 18:57
Medlem
Enligt Försvunnen: "Runt tio i två görs den sista observationen av Mattias. Han pratar med två män boendes på Smalspåret och frågar om vägen till centrum. Dem båda männen pekar till vänster, mot Ågårdsbron. Mattias ska enligt vittnen ha svarat "På återseende!", och därefter börjat springa i motsatt riktning. Alltså åt höger, mot Påalsvägen. Männen uppfattar honom som artig och lite påverkad. Andra obekräftade uppgifter säger att Mattias ska ha uppfattats som stressad den här kvällen. En av männen som pratar med Mattias försöker att följa efter honom med sin bil och kör mot Norrleden, norr om Ågårdsbron, men lyckas inte se honom. Därefter är Mattias spårlöst försvunnen."
Senast redigerad av rednaxela90 2024-11-28 kl. 19:01.
Citera
2024-11-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Enligt Försvunnen: "Runt tio i två görs den sista observationen av Mattias. Han pratar med två män boendes på Smalspåret och frågar om vägen till centrum. Dem båda männen pekar till vänster, mot Ågårdsbron. Mattias ska enligt vittnen ha svarat "På återseende!", och därefter börjat springa i motsatt riktning. Alltså åt höger, mot Påalsvägen. Männen uppfattar honom som artig och lite påverkad. Andra obekräftade uppgifter säger att Mattias ska ha uppfattats som stressad den här kvällen. En av männen som pratar med Mattias försöker att följa efter honom med sin bil och kör mot Norrleden, norr om Ågårdsbron, men lyckas inte se honom. Därefter är Mattias spårlöst försvunnen."
Man undrar om dessa två män har berättat allt om vad som hände? Båda eller ena tror jag har mer att berätta än vad de har berättat... (Spekulation)
Citera
2024-12-02, 00:32
Medlem
olasvenssons avatar
Min spekulation är att Mattias har fått i sig någon drog på festen, frivilligt eller ofrivilligt. Sedan spårar han ur. Lämnar bostaden utan skor och jacka är väl ett tecken om något att det inte står rätt till.

Har polisen kontrollerat alla dricksglas som fanns på festen efter spår av droger? Eller letat efter droger i största allmänhet i bostaden där Mattias befann sig senast? Vad kom polisen fram till i så fall?

Jag tänker på olagliga droger.
Citera
2024-12-02, 10:20
Medlem
Om något mer hände i samband med att M sågs på Smalspåret så förklarar det inte varför han var utan skor? Kanske blev han utelåst av grabbarna på Ågårdsvägen som en "kul grej" eller i samband med ett bråk, eller genom att råka låsa ute sig själv typ om han skulle ut och pinka (som de säger i podden "Olösta fall" att vännerna brukade göra utanför huset där), och att han då letade sig tillbaka till tjejen på Klotvägen (kanske ville han inte att mamman skulle få reda på att han var påverkad och utan skor och drog därför inte hem?) men hamnade på Smalspåret... Hans underliga beteende på Smalspåret tänker jag berodde antingen på att han var alkohol/drogpåverkad, för att han frös eller att han blivit hotad/påhoppad/jagad (kanske en kombination av flera saker?)... (Spekulation)
Citera
2024-12-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Min spekulation är att Mattias har fått i sig någon drog på festen, frivilligt eller ofrivilligt. Sedan spårar han ur. Lämnar bostaden utan skor och jacka är väl ett tecken om något att det inte står rätt till.

Har polisen kontrollerat alla dricksglas som fanns på festen efter spår av droger? Eller letat efter droger i största allmänhet i bostaden där Mattias befann sig senast? Vad kom polisen fram till i så fall?

Jag tänker på olagliga droger.
Det tänker jag också är en trolig teori!
Citera
2024-12-02, 17:51
Medlem
Hade jag varit polis så hade jag kollat mannen som bodde på smalspåret och som både samtalade med Mattias denna kväll och gjorde rekond på bil och bytte bil i direkt anslutning till försvinnandet enligt uppgifter i tråden. Hata slumpen. Ett försvar av sitt hem och ägodelar som mynnade ut i raseri där mannen tog i för hårt är inte en osannolik teori. Jag tror att man krånglar till det när man låser sig vid att Mattias var barfota och utan ytterkläder. Om man tror att man är utsatt för inbrott så kan det brinna till i huvudet på den delen av befolkningen som har lätt för att bli aggressiva.
Citera
2024-12-02, 18:03
Medlem
Citat:
Om något mer hände i samband med att M sågs på Smalspåret så förklarar det inte varför han var utan skor? Kanske blev han utelåst av grabbarna på Ågårdsvägen som en "kul grej" eller i samband med ett bråk, eller genom att råka låsa ute sig själv typ om han skulle ut och pinka (som de säger i podden "Olösta fall" att vännerna brukade göra utanför huset där), och att han då letade sig tillbaka till tjejen på Klotvägen (kanske ville han inte att mamman skulle få reda på att han var påverkad och utan skor och drog därför inte hem?) men hamnade på Smalspåret... Hans underliga beteende på Smalspåret tänker jag berodde antingen på att han var alkohol/drogpåverkad, för att han frös eller att han blivit hotad/påhoppad/jagad (kanske en kombination av flera saker?)... (Spekulation)

Om det var bara "en kul grej" så skulle han banka på dörren och om de inte öppnade så kunde han gå raka vägen hem, det var inte så lång trots allt.

Men det är märkligt att hans bror sa "De kommer att våldta honom". Det kunde vara en kombination av flera grejer - de tar droger, han blir för pratsam och kommer ut som homosexuell eller han tappar omdömet och närmar sig en av vännerna, de hotar med våldtäkt eller försöker att våldta honom och han flyr. På Smalspåret försöker han att antingen komma in i trygghet hos någon eller få andra att se vad som sker och hoppas på att förövarna ger upp eller få polisen tillkallad. Inget av det fungerar och han flyr dit han kan, alltså mot riksvägen 25.
Citera
2024-12-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Om det var bara "en kul grej" så skulle han banka på dörren och om de inte öppnade så kunde han gå raka vägen hem, det var inte så lång trots allt.
Iom att det är ett mysterium varför han drog iväg från Ågårdsvägen utan skor så kan teorin om att han blev utelåst vara värt att begrunda! Dock tror jag själv mest på teorin att han var drogpåverkad eller att han blev skrämd/jagad iväg!

Att han inte drog hem kan ha varit för att han kanske tänkte, som många tonåringar gör, att han inte ville att mamman skulle få reda på vad som försegick? Han hade ju behövt väcka sin mamma för att ta sig in då han inte hade sina nycklar med sig.
Senast redigerad av rednaxela90 2024-12-02 kl. 21:01.
Citera
2024-12-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, det är mycket som är märkligt i detta fallet... Jag undrar över om något mer hände när mannen på Smalspåret 5 gav sig efter Mattias med bil?
Asså förlåt men du pepprar tråden. Andas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in