2020-12-30, 07:48
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grusisnus
Tror inte att M:s intentioner var att dra hem.. Han hade stämt träff med nån /några i anslutning till klotvägsfesten... Därav avsaknad av digitala spår.. Komma hem Påverkad.. mamma å BS skulle få spader. Bättre å låtsas vara kvar med brorsan på Ågårdsvägen. Lämna telefon m m planerat. Känns det som.

Ja där ser man skillnaden på alkohol och droger ,typ att utomhus en timme så brukar man ju nyktra till men med droger ?????
Citera
2020-12-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Är de säkra på att det var den försvunne som ropade?

Ropet på hjälp kom i närheten av Replösa, när E & D var ute och letade efter M.
Enligt tidigare uppgifter så ska fler vittnen ha hört ropet på hjälp men polisen har avfärdat det. Läste något om att polisen menat att det kom från någon person i en bil och inte hör samman med M och hans försvinnande.

Står längre bak i tråden. Gissningsvis första dagarna efter försvinnandet
Citera
2020-12-30, 11:40
Medlem
toblemonas avatar
Många verkar utgå från att M lämnade huset av en särskild anedning eller med en viss intention. Det tvivlar jag på. Om han var drogpåverkad - och det som beskrivits är ju klassiskt för en drogpåverkad - så är alla teorier som bygger på rationellt tänkande och handlande out the window. Tror att han planlöst lullade iväg ut, hade inte en tanke på skor, jacka eller nånting annat, sen har han irrat omkring, till slut fallit i ån och fastnat under bråte, trädgrenar etc. Har hänt förr.
Citera
2020-12-30, 11:46
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffen12
Enligt tidigare uppgifter så ska fler vittnen ha hört ropet på hjälp men polisen har avfärdat det. Läste något om att polisen menat att det kom från någon person i en bil och inte hör samman med M och hans försvinnande.

Wernamo Bmc säljer väl droger i Ljungby. Enligt vad jag läst i tråden hade M drogrelaterade problem.
Kopplingen till Wernamo Bmc ... Sedan de hade klubblokal i Ljungby och deras möjliga "springpojke".
Alltså bör dessa Bmc grillas ordentligt.. Någon som kan fota/filma dessa Bmc Wernamo ?
Eller kan vi samla ett gäng som undersöker dem dygnet runt med telefonavlyssning ?? Samt kameraövervakning ??
Citera
2020-12-30, 12:02
Medlem
I dagens Smålänningen , säger polisen att sannolikheten att Mattias finns i Lagaån är liten , med tanke på det massiva söket där
Citera
2020-12-30, 12:25
Medlem
Citat:

Vad är det för bil och var stod den?
Om polisen hänvisade till en bil måste de ha sett den.
Citera
2020-12-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Wernamo Bmc säljer väl droger i Ljungby. Enligt vad jag läst i tråden hade M drogrelaterade problem.
Kopplingen till Wernamo Bmc ... Sedan de hade klubblokal i Ljungby och deras möjliga "springpojke".
Alltså bör dessa Bmc grillas ordentligt.. Någon som kan fota/filma dessa Bmc Wernamo ?
Eller kan vi samla ett gäng som undersöker dem dygnet runt med telefonavlyssning ?? Samt kameraövervakning ??

Tror inte det.
Om detta rörde sig om gamla skulder så hade både M och familjen fått påtryckningar angående det en längre tid redan för det är ganska dåliga affärer att helt utan vidare få en gäldenär att försvinna.
Ett rimligare scenario om sådana skulder är inblandade är ju att han medvetet håller sig undan.

Dessutom brukar väl killar i den åldern som har skulder snarare få erbjudande om att jobba av skulden Pga låga straff, lättövertalade osv, det är mer folk utan kontakter/kunskap eller något annat av värde som är i 30+ åldern som behöver oroa sig på riktigt.
Känns som att en ostraffad grabb i 17 års åldern har ett större värde i sig än de futtiga tusenlappar han skulle ha hunnit dra på sig i skulder.

(Min uppfattning, inte särskilt insatt egentligen)
Citera
2020-12-30, 13:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Men varför kunde inte det vara M som skrek på hjälp just för att han blivit indragen i just en bil ??
Kanske just där spårhunden Sonja slutade tvärt ,,,,
Senast redigerad av landbandy 2020-12-30 kl. 13:33.
Citera
2020-12-30, 13:45
[quote=Quraw|74124384]Tror inte det.

Ett rimligare scenario om sådana skulder är inblandade är ju att han medvetet håller sig undan.

Dessutom brukar väl killar i den åldern som har skulder snarare få erbjudande om att jobba av skulden Pga låga straff, lättövertalade osv

Precis vad mina inlägg vill berätta.
M har möjligen fått hjälp att hålla sig borta och jobba av en skuld , oftast som en drogfösäljare åt Bmc (pga sin låga ålder rättsligt). Bmc har säkerligen haft kontakt en längre tid med M , och vet möjligtvis att han måhända inte trivs hemma.

Hemrelationen till mamman vet vi inget av , men det är konstigt om det inte varit tjafs om någonting.

Titta länken för ex. (Vi vet dock inte om detta är relaterat till tråden).
https://www.google.com/url?sa=t&sour...WrSqqYrpeK2_w1
Senast redigerad av Massonite 2020-12-30 kl. 13:58.
Citera
2020-12-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men varför kunde inte det vara M som skrek på hjälp just för att han blivit indragen i just en bil ??
Kanske just där spårhunden Sonja slutade tvärt ,,,,

Min tanke också
Citera
2020-12-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Min tanke också
Varför är det så tyst från media?
Citera
2020-12-30, 14:44
Medlem
[quote=Massonite|74124862]
Citat:
Ursprungligen postat av Quraw
[/url]

Ja okej, då är jag med på hur du menar och visst är det möjligt men jag tror det är osannolikt.
Om jag skulle arrangera ett sådant upplägg så hade grabben fått jobba hemifrån på fritiden och inte mystiskt försvinna några veckor för att jobba på annan ort.
Känns som att det kan sätta käppar i hjulet för ljusskygg verksamhet om personens ansikte finns över hela internet och polisen letar efter honom redan innan han börjat jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in