• 1
  • 2
2020-12-04, 20:45
Medlem
HK1997s avatar
Kollade runt på olika banker och kunde få som bäst 1,49 % på 5-årig bunden ränta med mina förutsättningar givet att jag inte ljuger om min privatekonomi. Idag hyr jag i 1:a-hand men tanken är att jag ska köpa en lägenhet och lägga ned absolut så lite pengar i kontantinsats som möjligt då börsen har överavkastat fastighetsmarknaden på längre sikt.

Min plan är att så fort jag sagt upp mitt 1:a-handskontrakt och flyttat in i min nya lägenhet ska jag påstå till banken att jag har drabbats ekonomiskt av coronan och behöver pausa min amortering när jag egentligen det inte skett. Jag ska inte nämna till banken att jag är fullt kapabel att amortera ner till 75 % eller 50 % i en klumpsumma om jag likviderar mina placeringar på börsen samt om jag löser in mina 500kr-sedlar. Jag väljer självmant att bara ha 15 % kontantinsats för att på så vis kunna investera mer på börsen.

Är inte så orolig över mina otvättade 500kr-sedlar är mer orolig för huruvida banken som beviljar bolån till mig verkligen kan se att jag har en bra summa på Avanza. Jag står inte som direktägare på några bolag utan äger mest index och ETF:er.

Räknar man dessutom med 2 % inflation så får jag nästan betalt att bo, så detta låter lite för bra för att vara sant.

Kan banken som beviljar bolån till mig kräva Avanza på aktiebrev på mina tillgångar för att motbevisa att jag är så fattig och synd om mig som jag påstår mig vara?
Hur offentliga är mina tillgångar på Avanza?
Är detta olagligt? Om ja, vad blir brottsrubriceringen?
Erfarenheter någon?
Citera
2020-12-05, 00:16
Medlem
Nej, en bank kan varken se eller begära att få se hur mycket pengar du har i andra banker. Däremot kan de behöva fråga efter det om lånekalkylen inte går ihop utan en sparbuffert. Har du inkomst och kontantinsats på banken där du ska ta lånet kommer de antagligen inte ens att fråga om övriga konton, och vad du än svarar så kan de inte bekräfta det. Dina tillgångar är inte offentliga mer än summan som du beskattas på.

Det går att begära amorteringsfritt fram till hösten nästa år, med påbackning från riksbanken och Fi. Du behöver inte ens dra till med någon snyfthistoria, du har rätt att begära det helt enkelt.
Inget olagligt, har själv utfört detta till mina kunder.
Citera
2020-12-05, 06:32
Medlem
Enda risken är att få lån senare från samma bank. Banken noterar att du inte kan betala.
Citera
2020-12-05, 08:17
Medlem
Duerfs avatar
Banken bryr sig inte. Den amorteringsfrihet som kunder kan få till följd av Corona gäller fram till augusti 2021 och beviljas i princip alltid. Sedan får du börja amortera som alla andra.

Att du har sparande någon annanstans spelar ingen roll. Kan din ekonomi bära 85% belåningsgrad blir du beviljat ett lån där du bara behöver gå in med 15%, om det är det du vill ansöka om.

Jag förstår inte vari det geniala i din plan ligger. Det låter som du tänker ansöka om ett högst normalt bolån.
Senast redigerad av Duerf 2020-12-05 kl. 08:20.
Citera
2020-12-05, 09:05
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Banken bryr sig inte. Den amorteringsfrihet som kunder kan få till följd av Corona gäller fram till augusti 2021 och beviljas i princip alltid. Sedan får du börja amortera som alla andra.

Att du har sparande någon annanstans spelar ingen roll. Kan din ekonomi bära 85% belåningsgrad blir du beviljat ett lån där du bara behöver gå in med 15%, om det är det du vill ansöka om.

Jag förstår inte vari det geniala i din plan ligger. Det låter som du tänker ansöka om ett högst normalt bolån.

Läste på banken att man behövde "giltiga skäl". Tolkade det som att man var tvungen att vara arbetslös eller långtidssjukskriven samt att det skulle bevisas. Ville bara inte betala till banken men tydligen görs detta lite godtyckligt.
Citera
2020-12-05, 09:14
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Läste på banken att man behövde "giltiga skäl". Tolkade det som att man var tvungen att vara arbetslös eller långtidssjukskriven samt att det skulle bevisas. Ville bara inte betala till banken men tydligen görs detta lite godtyckligt.

I princip alla som söker om amorteringsfrihet får det. Du behöver inte styrka det överhuvudtaget. Det är bara tillfälligt och bankerna förlorar inget på det generellt. Dessutom skulle det se illa ut i pressen om
folk klagar på att bankerna vägrar hjälpa till under corona.
Citera
2020-12-05, 09:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
I princip alla som söker om amorteringsfrihet får det. Du behöver inte styrka det överhuvudtaget. Det är bara tillfälligt och bankerna förlorar inget på det generellt. Dessutom skulle det se illa ut i pressen om

Helt rätt, bankerna tjänar till och med lite extra ränta på det så ja, de kommer bevilja varenda ansök skulle jag också tippa på. Är det ens värt det för 8 månaders amorteringsfrihet?
Citera
2020-12-05, 10:22
Medlem
HK1997s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Helt rätt, bankerna tjänar till och med lite extra ränta på det så ja, de kommer bevilja varenda ansök skulle jag också tippa på. Är det ens värt det för 8 månaders amorteringsfrihet?

Gäller det alla banker, även storbankerna till normala kunder? Eller gäller det bara för folk som redan sitter i skiten typ med lån från Svea Ekonomi eller Bluestep?
Citera
2020-12-05, 10:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Gäller det alla banker, även storbankerna till normala kunder? Eller gäller det bara för folk som redan sitter i skiten typ med lån från Svea Ekonomi eller Bluestep?

Det gäller bolån och alla storbankerna har det mig veterligen:

https://www.fi.se/sv/publicerat/pres...an-amortering/

Bluestep och svea, tveksamt men du får kolla respektive institut.

Edit: Svea har https://www.svea.com/se/sv/privat/l%...hoCUKQQAvD_BwE

Bluestep: Hos Bluestep kan befintliga bolånetagare ansöka om tillfällig amorteringslättnad. Hör av dig om du som Bluestepkund har drabbats av inkomstbortfall eller något annat som gör det svårt att betala. Läs mer här.
Citera
2020-12-05, 10:29
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du behöver inte ringa och ljuga för någon. Två klick i appen så är det klart. Tog ca 30 sek.

Så var det för mig hos SHB iaf.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-12-05 kl. 10:32.
Citera
2020-12-05, 11:45
Medlem
Ja som de tidigare sagt, för banken blir det en plusaffär eftersom räntan betalas men lånet amorterad långsammare. Toppen för bankerna om alla hade gjort såhär.

En polare tog lån och direkt när de pratade om villkoren sa han att han vill ha 0% amortering så länge det går. Var inga problem att få bolån på de premisserna.
Citera
2020-12-05, 15:23
Medlem
Luftgevars avatar
Det är bankernas våta dröm att få ha en hel bolånestock som aldrig amorteras av - bättre än sex tycker nog många bankanställda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in