• 1
  • 2
2006-05-17, 12:24
Medlem
illums avatar
Gämför gärna dessa artiklar:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=587689
Citat:
Fem domare skadades i attentatet, som ägde rum i landets högsta administrativa domstol i huvudstaden Ankara.
Enligt vittnesuppgifter till tv-kanalen NTV ska gärningsmannen, som är advokat, ha ropat "Gud är stor" medan han sköt omkring sig.
För två av de skadade var tillståndet kritiskt.

Advokaten satt före attentatet häktad, oklart för vilken typ av brott.
En av de skadade domarna har tidigare fått kritik, bland annat från regeringshåll, för ett domslut som missgynnat en lärare som använt huvudduk utanför arbetsplatsen. Huvuddukar är förbjudna i skolor och andra allmänna byggnader i Turkiet, men det styrande partiet har klargjort att man vill lyfta förbudet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...827188,00.html
Artikeln är nu ändrad, originalutseende här: http://i25.photobucket.com/albums/c5.../skjutning.jpg
Citat:
En beväpnad man tog sig på onsdagmorgonen in i en turkisk domstolsbyggnad. Mannen öppnade eld och fem domare skadades. Skottlossningen skedde troligtvis i protest mot ett domstolsbeslut.
Den beväpnade mannen är enligt AP en advokat som tidigare stängts av och tidigare gjort försök att angripa domarna. I attacken skadades fem domare som alla deltagit i ett uppmärksammat domstolsbeslut. En domare träffades av skott i huvudet och hans tillstånd bedöms som kritiskt.
Den andra svårt skadade är rättens ordförande. Han träffades i magen och skadorna bedöms inte vara livshotande.
Upprinnelsen till attentatet är ett domstolsbeslut om att en lärare som bar islamisk huvudbonad inte fick befordras. Beslutet mötte kraftig kritik när det kom i februari, skriver AP.

Sida med fler källor till händelsen:
http://www.topix.net/world/turkey?full=64dbbfcb9e

Från telegraph.co.uk:
Citat:
A Turkish judge has been shot dead and several other people wounded after a gunman opened fire on a meeting in Ankara's highest court.
[...]
Local media said five other judges were hurt in the attack. It was reported that he shouted "Allahu Akbar" (God is Greatest) as he carried out the attack.
Men inte på Aftonbladet, för det har ingen betydelse kanske? Motivet till dådet alltså, helt oviktigt?
Citera
2006-05-17, 12:28
Medlem
Rooneys avatar
Ärligt talat, är inte Aftonbladets artikel den mest utförliga? Den är väl den enda som anger motivet? "Upprinnelsen till attentatet är ett domstolsbeslut om att en lärare som bar islamisk huvudbonad inte fick befordras".

Sen skulle de gott kunnat ha med citatet från gärningsmannen, men de andra två artiklarna säger ju ingenting..
Citera
2006-05-17, 12:30
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooney
Ärligt talat, är inte Aftonbladets artikel den mest utförliga?
Jag missade några rader i första inklistringen från Expressen, tillfogade de nu.

Haha, nu lade de till en rad på AB:
Citat:
Rykten cirkulerar i turkisk media om att attentatsmannen skanderat islamitiska slagord under attacken. Detta har ännu inte bekräftats.
"Islamitiska slagord", alltid något...

Reuters verkar ha den hittills vettigaste artikeln jag sett:
Citat:
A gunman opened fire in Turkey's top administrative court on Wednesday injuring five judges, a court official told Reuters.

A court official had earlier said one judge died in the attack, but later said the judge was wounded. One judge was in a critical condition with head injuries.
[...]
Police have detained the gunman and were questioning him at the local police headquarters. The motive for the attack was not known but the Web site said the attacker, wielding a handgun, was believed to be a lawyer.

Private news channel NTV reported eyewitnesses as saying the gunman had shouted "Allahu Akbar" (God is Greatest) and "may God's wrath be upon you" as he carried out the attack.

The court's second chamber deals with education issues and has been the target of criticism from Islamist circles due to its hardline secularist implementation of an official ban on wearing headscarves in official places.
Citera
2006-05-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jag missade några rader i första inklistringen från Expressen, tillfogade de nu.

Reuters verkar ha den hittills vettigaste artikeln jag sett:

Det är väl inte så underligt i ett muslimskt land? "Må guds vrede falla ner över er" är väl ungefär som när amerikanska knäppskallar springer in och skjuter på sina gamla arbetsplatser och skriker "Die you motherfuckers".

/KT
Citera
2006-05-17, 13:40
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Det är väl inte så underligt i ett muslimskt land? "Må guds vrede falla ner över er" är väl ungefär som när amerikanska knäppskallar springer in och skjuter på sina gamla arbetsplatser och skriker "Die you motherfuckers".
Nja, det är snarare som när kristna extremister dödar abortläkare. Du kan aldrig ursäkta en religion eller dess fundamentalister baserat på vad icke religiösa "på andra sidan" gör.

När man visar citatet i Koranen som tillåter kvinnomisshandel så försöker folk ursäkta det med att "det finns icke muslimer som dödar sina kvinnor också". Visst, men det har inte med saken att göra. Det står inte i vare sig väst-lag eller väst-kultur att det är tillåtet. Nyckelbegreppet som användes i uppdrag granskning var "sanktionerat". Islam sanktionerar det, till skillnad från sekulär lag i "väst".

Oavsett vilket så hittar jag i princip inga medier annat än just Aftonbladet som i sin story valde att utelämna kopplingen till Islam i sin första version av artikeln. Varför?
Citera
2006-05-17, 15:09
Medlem
Citat:
Nja, det är snarare som när kristna extremister dödar abortläkare. Du kan aldrig ursäkta en religion eller dess fundamentalister baserat på vad icke religiösa "på andra sidan" gör.

När man visar citatet i Koranen som tillåter kvinnomisshandel så försöker folk ursäkta det med att "det finns icke muslimer som dödar sina kvinnor också". Visst, men det har inte med saken att göra. Det står inte i vare sig väst-lag eller väst-kultur att det är tillåtet. Nyckelbegreppet som användes i uppdrag granskning var "sanktionerat". Islam sanktionerar det, till skillnad från sekulär lag i "väst".

Men gör turkisk sekulär lag det (för inte har Turkiet Sharialagar?)? I så fall så jo, den kristendom som den västerlänska kulturen baserar sig på sanktionerar våld mot (bland annat får man väl säga) kvinnor. Samt mannens överhöghet över kvinnan och en massa andra rätt otidsenliga saker.

Religiösa knäppskallar finns det överallt - och de har en förmåga att tänka rätt lika oavsett religion.

/KT
Citera
2006-05-17, 16:14
Medlem
vättes avatar
Citat:

Om "allahu akbar" räknas som ett islamistiskt slagord måste "herre jösses" klassas som Knutbyfundamentalistisk hatpropaganda.

Edit: Haha, nu har de bytt ut "islamistiska" mot "religiösa". Inte lätt att formulera sig korrekt.
Allahu akbar -> islamistiska slagord -> religiösa slagord

Ett tips till aftonhoran är att ta fasta på det islamska judehatet och sedan göra omskrivningen islamist -> antisemit -> nazist ( -> skinnskalle).
Citera
2006-05-17, 17:24
Medlem
illums avatar
Citat:
Men gör turkisk sekulär lag det (för inte har Turkiet Sharialagar?)?
Jag förstår inte vad du menar. Tycker du att det inte kan vara sanktionerat i sharia, eftersom Turkiet inte har sharia eller vad är din poäng?

Citat:
den kristendom som den västerlänska kulturen baserar sig på sanktionerar våld mot (bland annat får man väl säga) kvinnor. Samt mannens överhöghet över kvinnan och en massa andra rätt otidsenliga saker.
Du slänger dig alltså med "Kristendomen, som den västerländska kulturen är baserad på", ungefär som om det vore omöjligt att kontra med "Islam, som mellanösternkulturen är baserad på", hedersmord som tillåts i domstolar, könsstympning, jihad och liknande...

Ok, om jag för skojs skull accepterar att kopplingen är vettig, har du något bevis eller citat ur helig skrift för det, med fördel då nya testamentet, som visar att det är sanktionerat? Det borde ju vara lätt för dig att hitta då eller hur?
Citera
2006-05-17, 20:57
Medlem
Rooneys avatar
Citat:
Ok, om jag för skojs skull accepterar att kopplingen är vettig, har du något bevis eller citat ur helig skrift för det, med fördel då nya testamentet, som visar att det är sanktionerat? Det borde ju vara lätt för dig att hitta då eller hur?

"Let a woman learn in silence with all submissiveness. I permit no woman to teach or have authority over men; she is to keep silent. For Adam was formed first, then Eve; and Adam was not deceived, but the woman was deceived and became a transgressor."

Timothy 2:11

Inte min strid, men jag kunde inte låta bli
Citera
2006-05-23, 01:14
Medlem
Jenny 1980s avatar
Citat:
"Let a woman learn in silence with all submissiveness. I permit no woman to teach or have authority over men; she is to keep silent. For Adam was formed first, then Eve; and Adam was not deceived, but the woman was deceived and became a transgressor."

Timothy 2:11

Inte min strid, men jag kunde inte låta bli

På svenska för de som inte förstår:

Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig.
Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.
Ty Adam skapades först och sedan Eva.
Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse.
Citera
2006-05-23, 03:21
Medlem
genos avatar
haha, wow, vad tyst det blev från dansk-svenskarna
Citera
2006-05-23, 09:43
Medlem
illums avatar
Citat:
Citat:
den kristendom som den västerlänska kulturen baserar sig på sanktionerar våld mot (bland annat får man väl säga) kvinnor. Samt mannens överhöghet över kvinnan och en massa andra rätt otidsenliga saker.
Du slänger dig alltså med "Kristendomen, som den västerländska kulturen är baserad på", ungefär som om det vore omöjligt att kontra med "Islam, som mellanösternkulturen är baserad på", hedersmord som tillåts i domstolar, könsstympning, jihad och liknande...

Och på det svarar Rooney:
Citat:
Tycker du att du har påvisat sanktionering av våld mot kvinnor med det citatet? I så fall var?

Min uppmaning var alltså inte "hitta vad som helst som är det minsta diskriminerande" (för jag vet mycket väl att de flesta religioner är diskriminerande mot både kvinnor och homosexuella) utan "hitta någonting som kan bevisa påståendet":
Citat:
Vad är det i det du postade Rooney, som sanktionerar våld mot kvinnor? Jag ser det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in