• 1
  • 2
2020-12-04, 19:52
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Någon som vet hur man gör en innehållsförteckning till sin uppsats i Google docs?
Specifikt i den ordbehandlaren alltså.
Mycket tacksam för hjälp.
Citera
2020-12-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Någon som vet hur man gör en innehållsförteckning till sin uppsats i Google docs?
Specifikt i den ordbehandlaren alltså.
Mycket tacksam för hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=oVyF...ture=emb_title
Citera
2020-12-04, 20:21
Medlem
Turist i tidens avatar
Sök i Google docs:
"Lägga till en innehållsförteckning
Varje post i innehållsförteckningen länkar till titlar och rubriker i dokumentet.

Obs! När du använder en innehållsförteckning måste Utskriftslayout vara aktiverat och dokumentet måste innehålla text som är formaterad som Titel eller Rubrik. Läs mer om hur du aktiverar Utskriftslayout.

Öppna ett dokument i appen Google Dokument på en iPhone eller iPad.
Tryck på ett dokument.
Tryck på Redigera Redigera nere till höger.
Tryck där du vill ha innehållsförteckningen.
Tryck på Infoga Lägg till uppe till höger.
Tryck på Innehållsförteckning.
Välj hur du vill att innehållsförteckningen ska se ut."
Citera
2020-12-05, 08:17
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
https://www.youtube.com/watch?v=oVyF...ture=emb_title

Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Sök i Google docs:
"Lägga till en innehållsförteckning
Varje post i innehållsförteckningen länkar till titlar och rubriker i dokumentet.

Obs! När du använder en innehållsförteckning måste Utskriftslayout vara aktiverat och dokumentet måste innehålla text som är formaterad som Titel eller Rubrik. Läs mer om hur du aktiverar Utskriftslayout.

Öppna ett dokument i appen Google Dokument på en iPhone eller iPad.
Tryck på ett dokument.
Tryck på Redigera Redigera nere till höger.
Tryck där du vill ha innehållsförteckningen.
Tryck på Infoga Lägg till uppe till höger.
Tryck på Innehållsförteckning.
Välj hur du vill att innehållsförteckningen ska se ut."

Tackar.
Hmm, det är bara första rubriken som kommer med...
Vad tror ni jag gör för fel?
Citera
2020-12-05, 08:41
Medlem
Jag skrev nyligen mitt examensarbete med innehållsförteckning. Lyckades hitta en video som visade steg för steg hur man gjorde med min version av words. Tro inte fan att de lyckades klicka i ett alternativ som inte fanns för mig. Så mitt råd till dig är att helt enkelt fixa innehållsförteckningen manuellt.
Citera
2020-12-05, 09:32
Medlem
Elmuffinss avatar
När du använder google dock så se till att markera rubrikerna som "rubrik2" eller "rubrik3" Eller kanske "rubrik1" beroende på din egna preferens. Du markerar alltså kapiteltexten "tvärvetenskapliga metoder" och när den är markerad väljer du rubirk där det står vanlig text uppe till vänster. Till vänster om valet av font.

När du har gjort så att alla rubriker i din text är markerade som rubrik trycker du på "infoga" sedan längst ner i menyn som dyker upp finns "innehållsförteckning" välj den med siffror.

Då kommer du få upp en innehållsförteckning som ordnar sig efter dina rubriker.
Så om dina kapitel hette förjande
Kapitel 1 (rubrik2)
Delkapitel 1.1 (rubrik3)
Del-delkapitel 1.1.2 (rubrik4)

ordnar sig innehållsförteckningen efter den på följande sätt:

Kapitel 1 ...........................................s.3.
Delkapitel 1.1............................s.4.
Del-delkapitel 1.1.2................s.5.

Och det hela blir otroligt snyggt ordnat.

En bonus är att du kan välja hur dessa underrubriker ser ut. Som standard är de blåa tror jag men man kan välja font, storlek och färg efter skolans preferenser.

Hoppas det hjälper.
Citera
2020-12-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
När du använder google dock så se till att markera rubrikerna som "rubrik2" eller "rubrik3" Eller kanske "rubrik1" beroende på din egna preferens. Du markerar alltså kapiteltexten "tvärvetenskapliga metoder" och när den är markerad väljer du rubirk där det står vanlig text uppe till vänster. Till vänster om valet av font.

När du har gjort så att alla rubriker i din text är markerade som rubrik trycker du på "infoga" sedan längst ner i menyn som dyker upp finns "innehållsförteckning" välj den med siffror.

Kapitel 1 (rubrik2)
Delkapitel 1.1 (rubrik3)

En bonus är att du kan välja hur dessa underrubriker ser ut. Som standard är de blåa tror jag men man kan välja font, storlek och färg efter skolans preferenser.

Hoppas det hjälper.

Jag har följt den här tråden och skickade också in nyligen.
Det var ett jättefint svar som flera säkert uppskattade. tog inte med tabeller i referenslistan. Det stod inget i mina instruktioenr om att de skulle vara med. Kanske beror på program.
Citera
2021-01-06, 20:03
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:

Kapitel 1 (rubrik2)
Delkapitel 1.1 (rubrik3)

Hoppas det hjälper.

Det här svaret var jättebra, men har ett problem. Brödtexten ändrar sig tillsammans med rubriken när jag väljer rubrik eller vanlig text. Jag skapade ett nytt inlägg om det här på flashback.
Citera
2021-01-07, 00:06
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Det här svaret var jättebra, men har ett problem. Brödtexten ändrar sig tillsammans med rubriken när jag väljer rubrik eller vanlig text. Jag skapade ett nytt inlägg om det här på flashback.
Du får se till att endast markera rubriken som rubrik. Allt som markeras ändras så skriv ru riken i vanlig text sen markerar du den och väljer rubrik. Se till att ingen brödtext markeras.
Citera
2021-01-07, 17:22
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Du får se till att endast markera rubriken som rubrik. Allt som markeras ändras så skriv ru riken i vanlig text sen markerar du den och väljer rubrik. Se till att ingen brödtext markeras.

Mmm, men jag gör det. Likt förbannat så är det en viss mängd brödtext som tror att jag markerat den när jag väl väljer rubrik1 i rulllistan.
Det är alltid samma mängd text. Typ 8 och en halv rad eller något liknande.
Det är något som gjort att google doks tror att de sitter ihop.
Citera
2021-01-07, 18:18
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Mmm, men jag gör det. Likt förbannat så är det en viss mängd brödtext som tror att jag markerat den när jag väl väljer rubrik1 i rulllistan.
Det är alltid samma mängd text. Typ 8 och en halv rad eller något liknande.
Det är något som gjort att google doks tror att de sitter ihop.
Okej. Markera den texten och se till att den står som "vanlig text" det kan vara problemet.
Citera
2021-02-08, 19:06
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Okej. Markera den texten och se till att den står som "vanlig text" det kan vara problemet.

Det funkade inte heller.
Rubriken beter sig som brödtexten och brödtexten beter sig som rubriken oavsett vilket håll man gör det på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in