2020-12-04, 09:38
Medlem
Elmuffinss avatar
Immanuel Kant kom ju på det kategoriska imperativet. Det innebär att det som är moraliskt rätt och riktigt är det du kan tänka dig blir en allmän lag.
Kan du tänka dig att det finns en lag som gör det olagligt att köpa klementiner på onsdagar så är det moraliskt rätt för dig att agera som att det fanns en sådan lag.

Min fråga är alltså så som sådan:
Vilken lag tänker du kunde införas? Varför?

Jag börjar.
Jag hade inte haft något emot om det var olagligt att slänga böcker.
Citera
2020-12-04, 09:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Immanuel Kant kom ju på det kategoriska imperativet. Det innebär att det som är moraliskt rätt och riktigt är det du kan tänka dig blir en allmän lag.
Kan du tänka dig att det finns en lag som gör det olagligt att köpa klementiner på onsdagar så är det moraliskt rätt för dig att agera som att det fanns en sådan lag.

Jag börjar.

Du glömde att svara på en av dina två egna frågor, d.v.s varför?
Citera
2020-12-04, 09:50
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du glömde att svara på en av dina två egna frågor, d.v.s varför?
Det är sant.

Anledningen till att man inte borde få slänga böcker är att de istället borde doneras till skolbibliotek eller dylikt. Det finns så många intressanta böcker som utgavs i små utgåvor vilket nästan alla är slängda nu. Det är tragiskt enligt mig och då kan böckerna göra nytta någon annan stans istället.
Citera
2020-12-04, 10:09
Medlem
Citat:

Jag börjar.

Jag tycker det borde vara olagligt för privatpersoner att hitta på egna lagar och agerar därefter.
Citera
2020-12-04, 10:25
Bannlyst
Citat:
Det är sant.

Anledningen till att man inte borde få slänga böcker är att de istället borde doneras till skolbibliotek eller dylikt. Det finns så många intressanta böcker som utgavs i små utgåvor vilket nästan alla är slängda nu. Det är tragiskt enligt mig och då kan böckerna göra nytta någon annan stans istället.
Då kan jag informera dig om att bibliotek inte får ta emot böcker hur som helst, eftersom det förekommer upphovsrättslagar, så du får kanske avskaffa dem innan du börjar sätta folk i fängelse för att de slänger Liza Marklund där hon hör hemma.
Citera
2020-12-04, 11:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Det kategoriska imperativet är en efterkonstruerad variant av den gyllene regeln, att behandla andra som man vill bli behandlad.

Och det i sin tur är ett resultat av att man helt ofrånkomligt gör sådana moraliska bedömningar på omvärlden som man lever med själv.
Och man mäts såsom man mäter. Låt säga att du är en linjal, ditt liv, din upplevelse.
Det du finner är rätt, det kommer du alltså helt oundvikligt att projektera på omvärlden när du lever ditt liv, och du kommer att göra antaganden om andras bedömning av dig baserat på din egen bedömningsförmåga.

Så att vara medkännande hade jag hoppats var ett imperativ.
Jag hoppas iallafall att jag är det ibland, åtminstone.
Citera
2020-12-04, 11:59
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det kategoriska imperativet är en efterkonstruerad variant av den gyllene regeln, att behandla andra som man vill bli behandlad.

Och det i sin tur är ett resultat av att man helt ofrånkomligt gör sådana moraliska bedömningar på omvärlden som man lever med själv.
Och man mäts såsom man mäter. Låt säga att du är en linjal, ditt liv, din upplevelse.
Det du finner är rätt, det kommer du alltså helt oundvikligt att projektera på omvärlden när du lever ditt liv, och du kommer att göra antaganden om andras bedömning av dig baserat på din egen bedömningsförmåga.

Så att vara medkännande hade jag hoppats var ett imperativ.
Jag hoppas iallafall att jag är det ibland, åtminstone.

Kant var visserligen briljant med tinget i sig och de tolv kategorierna etc men en sur och småaktig tysk gubbjävel privat. Han ville att folk som sjöng på allmän plats skulle få en månads fängelse för det.
Citera
2020-12-04, 14:31
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Då kan jag informera dig om att bibliotek inte får ta emot böcker hur som helst, eftersom det förekommer upphovsrättslagar, så du får kanske avskaffa dem innan du börjar sätta folk i fängelse för att de slänger Liza Marklund där hon hör hemma.

Ja det är ju därför det bör bli en lag. Man får nog tänka att påverkade lagar även de ändras om man ska anta ett kategoriskt imperativ.
Citera
2020-12-04, 14:33
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tycker det borde vara olagligt för privatpersoner att hitta på egna lagar och agerar därefter.

Vart tror du de lagar och regler som finns kommer från? Någon har ju hittat på dem någon gång. Men tar man ett anarkistiskt perspektiv på det så tar man bara bort implementeringen av den allmäna regeln i det kategoriska imperativet. Det handlar ju egentligen om att agera som om det vore en allmän lag. Det behöver ju inte vara en lag för att man agerar som om det vore en lag.
Citera
2020-12-04, 16:08
Medlem
Turbomachines avatar
En lag som säger att i ditt hem/tomt så får du försvara dig med den mängd våld du tycker är lämpligt mot en inkräktare.
Att kommunism skall vara förbjudet och att vissa stöd för den ideologin eller använda dess symboler skall vara olagligt, alltså samma regler som för Nazism.
Citera
2020-12-04, 19:23
Medlem
Straals avatar
Jag hade velat kunna bära kniv eller annat vapen i självförsvarssyfte, va i helvete ska jag göra om jag blir påhoppad av en man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in