2020-12-03, 20:31
Jag provade den hypade Sony A6000 som alla säger den är bra. Men bildkvalitén var nog sämsta till o med iPhone kameran gör jobbet bättre. När man skulle ta bilder på gående människor så kunde den bli suddigt eller vad det nu heter.

Jag provade ändra saker i inställningarna men var inga direkta skillnad och inte heller kunde jag hitta nån inställning där man kan fokusera på objektet så att bakgrunden blir suddigt.

Men vad använder folk för systemkamera när de tar Street bilder eller porträtt bilder? Gärna tips på en kamera som inte är över 8000 kr
Citera
2020-12-03, 20:53
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag använder Nikons D200 samt D300 i regel. Pålitliga och tåliga det är väl möjligheten att film som är ett minus men då funkar en D7200 alldeles utmärkt. Nu vill jag inte göra reklam för Nikon utan mest belysa att du inte bör fokusera allt för mycket på kamerahus. Att jag har Nikon beror på att det skulle bli dyrt med nya objektiv förutom att jag är nöjd.

Men oavsett, ska du lägga så pass mycket som 8000kr kommer du hitta hus som för 2-3år sedan kostade 30.000kr. Fokusera på objektiven, det är dom du kommer behålla.
Citera
2020-12-03, 21:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tror snarare det är dina fotograferingskunskaper som brister. Finns gott om fotokurser på nätet som är helt gratis. Googla!
Citera
2020-12-03, 21:58
Medlem
Det kommer inte bli bättre oavsett vad du köper. IPhonen gör definitivt ett bättre jobb för dig än en systemkamera.
Citera
2020-12-03, 23:52
Medlem
Anledningen till att människorna blir suddiga är att slutartiden är för lång. Dvs tiden kameran är öppen. Rätt metod att få bukt med det kan vara att höja ISO värdet dvs ljuskänsligheten eller fotografera med en större bländare. Alla systemkameror idag är så bra att det är omöjligt att skilja dem åt i avseende bildkvalitet. Intresserad av gatufoto kan tycka att ju mindre kamera desto bättre, många använder kompaktkameror typ Ricoh GR och Fujifilm. Själva motivationen med att köpa system bör därför inte vara bildkvalitet, utan mångsidighet. Äga en systemkamera och endast äga ett objektiv till den är väldigt oekonimiskt och onödigt på många sätt. Mycket av det du vill uppnå när du fotograferar kan även uppnås med en kompaktkamera med fast optik och med rätt kunskap (och dina ben förstås). Rekommenderar att du lär dig grunderna i att fotografera på en Fujifilm X100.
Citera
2021-02-28, 20:21
Medlem
Något en Iphone gör som en systemkamera sällan eller aldrig gör är applicera bildförbättring. Foton i RAW format med en systemkamera måste bearbetas i ett bildbehandlingsprogram.

En annan anledning till suddiga bilder, om du är en nybörjare som jag, kan vara för lite ljus. Att ha mycket ljus är jätte jätte viktigt. Det är otroligt skillnad att fota en mulen dag eller mitt på dagen en solig dag. Ut och fota i olika ljus och upplev skillnaden. Många bilder som upplevs oskarpa är egentligen inte oskarpa, det är bara för lite ljus.

Finns flera olika tekniker för skarpa bilder, bara att prova sig fram. Exempelvis är olika objektiv olika bra.

Har själv funderat på sony a6000, ser liten och smidig ut.
Citera
2021-02-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelie-r
Jag provade den hypade Sony A6000 som alla säger den är bra. Men bildkvalitén var nog sämsta till o med iPhone kameran gör jobbet bättre. När man skulle ta bilder på gående människor så kunde den bli suddigt eller vad det nu heter.

Jag provade ändra saker i inställningarna men var inga direkta skillnad och inte heller kunde jag hitta nån inställning där man kan fokusera på objektet så att bakgrunden blir suddigt.

Men vad använder folk för systemkamera när de tar Street bilder eller porträtt bilder? Gärna tips på en kamera som inte är över 8000 kr

Inget fel på kameran och den funkar utmärkt för såväl street- som porträttfoto, det som brister är dina kunskaper i att använda den. Skaffa en grundläggande förståelse för slutartid, bländare, ISO och brännvidd, samt hur du applicerar dessa kunskaper på det praktiska handhavandet av kameran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in