2020-12-05, 18:16
Bannlyst
Plaketten ingå i tavla.. Man får hoppas att kommunisten får betala för detta. Det vara ganska mycket som krävdes för att återställa skylten. Pröva att sätt ett klistermärke på Mona Lisa i Paris, bara på skylten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluehead
Jag har bara sett bilder före och efter och det såg för mig ut som att någon först har försökt dra av den med fingrarna innan första fotot togs och att den lilla skadan som syns ser ut som när någon har skrapat bort ett klistermärke från ömtålig yta.

Även om jag hade fel om det så är det så är det ju ingen del av tavlan som blev skadad och absolut inte knivskurem, vilket var det jag huvudsakligen påpekade.

Det som tog skada var en plakett som säger vilka som har donerade den. Även om jag också anser att det var en dum sak att göra så anser jag inte att det var ett så allvarligt brott att man behöver önska att han blir våldtagen.
Citera
2020-12-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Plaketten ingå i tavla.. Man får hoppas att kommunisten får betala för detta. Det vara ganska mycket som krävdes för att återställa skylten. Pröva att sätt ett klistermärke på Mona Lisa i Paris, bara på skylten.

Jag kan hålla med om att det krävdes ”mycket” med tanke på att det krävdes hela fyra (!) arbetstimmar för att ta bort klistermärket.

Plaketten ingår inte i tavlan. Den sattes inte dit av konstnären, utan av de som skänkte tavlan till museet. En sådan placket hade aldrig någonsin satts på ett så värdefullt konstverks ram idag. Oavsett vem som står bakom donationen.

Det är också jävligt oklart varför det i FUP finns med beskrivningar av en konservators åtgärder som ägde rum ett och er halvt år före det här fyllot satte en ett klistermärke på plaketten.

Det blir en utmaning för åklagaren att få honom fälld för grov skadegörelse utan att det finns varesig uppsåt eller någon varaktig skada på objektet. Färgskiftningen som kan ses på bilden tagen efter ”reparationen” kommer med allra största sannolikhet att försvinna helt så snart orenheterna i bladguldet oxiderar. Troligtvis är spåren redan nu borta.

Vi får hoppas att försvaret ser till att få fram en nytagen blid av plaketten istället för den blid som finns i fup som är tagen direkt efter ”renoveringen”

Att åklagarmyndigheten lägger ner tid och resurser på sånt här trams är ta mig fan inte klokt. Ett strafföreläggande hade varit rimligt.

Hade det varit så att MGM med uppsåt och med tydligt motiv hade knivat själva tavla och förstörde för all framtid hade det varit en annan sak.
Citera
2020-12-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy

Jössas, ja det var troligen en outbildad städare som började skrapa och pilla bort klistermärket och förstörede plaketten! (-en till kommunist som gjorde det med flit va' ?).
Hade de inte tillgång till en utbildad konservator från början som kan fixa sånt utan att skada uppstår?
Citera
2020-12-05, 19:31
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Hade det varit så att MGM med uppsåt och med tydligt motiv hade knivat själva tavla och förstörde för all framtid hade det varit en annan sak.

Ett klistermärke på själva tavlan hade jag fattat skulle kunna ses som grov skadegörelse eller på ramen. Men på skylten, nej... Precis som du skriver kommer färgskillnaderna dessutom försvinna inom kort.
Citera
2020-12-05, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn1989
Ojoj, tänk dig det pådrag som skulle bli på media på nätet, radio, tv och tryckta tidningar ifall det hade varit högerextremister som saboterat något inne på Nationalmuseet.

Nu väntar vi bara på att vänsterextremisten får gråta ut i morgonsoffan.
Citera
2020-12-06, 01:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det krävdes ”mycket” med tanke på att det krävdes hela fyra (!) arbetstimmar för att ta bort klistermärket.

Plaketten ingår inte i tavlan. Den sattes inte dit av konstnären, utan av de som skänkte tavlan till museet. En sådan placket hade aldrig någonsin satts på ett så värdefullt konstverks ram idag. Oavsett vem som står bakom donationen.

Det är också jävligt oklart varför det i FUP finns med beskrivningar av en konservators åtgärder som ägde rum ett och er halvt år före det här fyllot satte en ett klistermärke på plaketten.

Det blir en utmaning för åklagaren att få honom fälld för grov skadegörelse utan att det finns varesig uppsåt eller någon varaktig skada på objektet. Färgskiftningen som kan ses på bilden tagen efter ”reparationen” kommer med allra största sannolikhet att försvinna helt så snart orenheterna i bladguldet oxiderar. Troligtvis är spåren redan nu borta.

Vi får hoppas att försvaret ser till att få fram en nytagen blid av plaketten istället för den blid som finns i fup som är tagen direkt efter ”renoveringen”

Att åklagarmyndigheten lägger ner tid och resurser på sånt här trams är ta mig fan inte klokt. Ett strafföreläggande hade varit rimligt.

Sedan när oxiderar bladguld?

Hammarmetall oxiderar lätt efter 20-30 år. Bladguld nej.
Citera
2020-12-06, 01:19
Medlem
VanDogs avatar
Vissa menar att det bara är ett klistermärke på en plakett.
Tycker dock det är stor skillnad på Nationalmuseum och ett elskåp.
Det gäller att stoppa sådana här dårar innan det får mer katastrofala följder.
Nästa gång är det kanske tavlan han ger sig på? Intentionen finns där.

Kommer ihåg när patrasket stoppade firandet av Karl XII:s dödsdag i Lund.
En nationalistisk tradition som hade anor såpass långt tillbaka som 1853.
Citera
2020-12-06, 01:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Det är inte 100% guld i bladguld. I princip är det inte 100% guld i nåt guld, men en enkel sökning på bladguld indikerar att det ofta är 23 karat (av 24).

Det som inte är guld kan oxidera, så färgen på det du täcker med bladguldet kommer förändras med tiden.
Citera
2020-12-06, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hammarmetall oxiderar .
lätt efter 20-30 år. Bladguld nej.[/quote]

Citat:
”...försvinna helt så snart orenheterna i bladguldet B] Troligtvis är spåren borta nu borta redan nu...” .

Svaret på din fråga om och när bladadguld oxideras är detsamma som från om när ku kommer att kunna lösa.

😘
Senast redigerad av Matzolle 2020-12-06 kl. 03:08.
Citera
2020-12-06, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Jössas, ja det var troligen en outbildad städare som började skrapa och pilla bort klistermärket och förstörede plaketten! (-en till kommunist som gjorde det med flit va' ?).
Hade de inte tillgång till en utbildad konservator från början som kan fixa sånt utan att skada uppstår?

Har du läst FUP? Kommunisten blev upptäckt vakterna.
Citera
2020-12-06, 03:39
Bannlyst
Kommunisten bär kniv, han beväpnad farlig subversiv element. Det här visa väktare måste få bära vapen, så det kan nedkämpa kommunister och muhammader som vill förstöra kulturella värden i det Svenska samhället. En vanlig standard Colt 1911 är ett perfekt vapen att nedkämpa den här gruppen av slödder med.

Citat:

Citera
2020-12-06, 04:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
Stor komik! Se nu till att glasa in originalet innan någon lokal dåre får för sig att avsluta vad den förste försökte sig på.

Tror inte riktigt att vare sig nynassar eller vänsterextrema inser att förstörande av konst är exakt vad IS sysslat med mellan halshuggningar och våldtäkt. Eller så gör dom det...

Min definition av kopia är inte när det är samma upphovsman som har gjort "kopian":
Karl XII:s likfärd är en målning av Gustaf Cederström, utförd i Paris 1878, som hänger på Göteborgs konstmuseum. Cederström gjorde även en kopia av målningen 1884 som hänger på Nationalmuseum.
(Ungefär som om Leonardo Davinci målat två Mona Lisa, skulle den ena vara kopia då eller?)

Men det var väl "bara" mässingsskylten som förstördes, inte något på själva tavlan?
Inglasning är en bra idé. På båda tavlorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in