2020-12-03, 19:32
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play
Drömmen vore om det fanns någon mirakelsås som bara är att hälla i när maten är mer eller mindre klar - i för att få fram den där tjocka mustiga restaurangsmaken.

Ska fila på ett bättre svar när jag funderat lite mer.

Svaret på detta heter fisksås. Inte för att vanliga restauranger använder det, snarare fond istället. Men pröva en matsked fisksås i köttfärssåsen nästa gång. Detta kan lura nästan vem som helst i att inte förstå tricket. Det enda som är är att man kan känna lukten av det vid tillagningen.
Citera
2020-12-03, 20:17
Bannlyst
Citat:
Drömmen vore om det fanns någon mirakelsås som bara är att hälla i när maten är mer eller mindre klar - i för att få fram den där tjocka mustiga restaurangsmaken.

Ska fila på ett bättre svar när jag funderat lite mer.

Maggi eller Worchestershire är klassiker i sammanhanget.
Citera
2020-12-03, 20:38
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Hemligheten heter buljong alternativt fond, gärna egengjord sådan men färdig på flaska går också bra, förhöjer nästan alla maträtter.

Instämmer. / Kocken
Citera
2020-12-03, 20:53
Medlem
Citat:
Jag är knappast någon Michelangelo i köket men jag klarar oftast behjälpligt av att laga grundläggande sorters mat. Det vill säga, om vi tar kött som exempel, att jag lyckas oftast med att steka det så det får en hyfsad yta och även blir ätbart. Samma med köttfärssås mfl.

Problemet är att jag får sådan dålig jävla SMAK på allt. Typ allt jag lagar ser gott ut, men är oftast smaklöst och trist att äta. Vill ha sån där mustig och kraftig smak som man får när man beställer in saker på restaurang. Då känner man verkligen att köttet eller pastasåsen smakar något, eller vad man nu äter.

Handlar det om att de reducerar ner såser och grejor för att få fram den där mustiga tunga smaken eller vad? Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Lär väl finnas någon genväg annars? Hjälp mig att kunna äta roligare mat.

Vad är finsmakarskit?
Köp jäkligt bra råvaror så blir det lättare.
Citera
2020-12-03, 21:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Svaret på detta heter fisksås. Inte för att vanliga restauranger använder det, snarare fond istället. Men pröva en matsked fisksås i köttfärssåsen nästa gång. Detta kan lura nästan vem som helst i att inte förstå tricket. Det enda som är är att man kan känna lukten av det vid tillagningen.
Även sardeller, worchestersås, bönpasta, soja och en del andra starka umami ingredienser.
tycker alltid det luktar rätt unket och så där dessa saker, men nästan alltid gifter in sig i maten.

Sen för ökad smak, så går det inte förneka att fett är en extremt bra smakbärare.
Speciellt på långkok är det väldigt tydligt och med högrev och dess medföljande fett.

Har en som jag testa för ett tag sedan, kommer ej ihåg namnet precis nu.(Hmm, var nog panuchos det kallades för)
Men tortillas man fluffar upp som en boll, skär upp och fyller med refriendbeans, och sen friterar och jag hade en malen fläskkött, vitlök och japapenos och med pico de gallo.
Jag att och smaska 30min efter intag och smaken först då försvann.
Där var smakbäraren fettet, och vägrade ge med sig.
Helt underbart gott.
Citera
2020-12-03, 21:02
Medlem
Citat:
Jag är knappast någon Michelangelo i köket men jag klarar oftast behjälpligt av att laga grundläggande sorters mat. Det vill säga, om vi tar kött som exempel, att jag lyckas oftast med att steka det så det får en hyfsad yta och även blir ätbart. Samma med köttfärssås mfl.

Problemet är att jag får sådan dålig jävla SMAK på allt. Typ allt jag lagar ser gott ut, men är oftast smaklöst och trist att äta. Vill ha sån där mustig och kraftig smak som man får när man beställer in saker på restaurang. Då känner man verkligen att köttet eller pastasåsen smakar något, eller vad man nu äter.

Handlar det om att de reducerar ner såser och grejor för att få fram den där mustiga tunga smaken eller vad? Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Du vet att smaken kan försvinna efter Covid 19 va ? Nädå, skojar bara.
Tips på att få köttfärssås att smaka mer: bryn köttfärsen med lite soja (t.ex. kinesisk mushroom) och smula över en tärning köttbuljong innan du häller på lite passerade tomater. Man kan ha lite brynt gul lök och pressad vitlök i också om man vill. Låt köttfärssåsen koka ganska länge så det mesta av vätskan går bort så smakar den godare.
Citera
2020-12-03, 21:07
Medlem
EastClintfoods avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat

Alternativt så får du helt enkelt börja lära dig och laga mat. Amatör!
Citera
2020-12-03, 21:09
Medlem
Citat:

Kolla in Masterclass med deras olika kockar (Finns att köpa eller ladda från piraten).
Om du verkligen vill lära dig att få mer smak så kolla på riktiga kockar och deras recept. De kryddar mer än dig och använder fler kryddor och smaktillsatser (typ Buljong) , men absolut mer salt och peppar.

Mer salt, peppar, soja och fond är svaret.

Finns även väldigt bra tårt-diagram som visar vilka varor som ger olika smaker och vad du ska tillsätta om nånting tar över.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-12-03 kl. 21:16.
Citera
2020-12-03, 21:27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Kolla in Masterclass med deras olika kockar (Finns att köpa eller ladda från piraten).
Om du verkligen vill lära dig att få mer smak så kolla på riktiga kockar och deras recept. De kryddar mer än dig och använder fler kryddor och smaktillsatser (typ Buljong) , men absolut mer salt och peppar.

Mer salt, peppar, soja och fond är svaret.

Finns även väldigt bra tårt-diagram som visar vilka varor som ger olika smaker och vad du ska tillsätta om nånting tar över.

Tror du att den curlade TS kommer ha intresse av?

"Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Lär väl finnas någon genväg annars? Hjälp mig att kunna äta roligare mat."

Det säger en hel del..
Senast redigerad av EastClintfood 2020-12-03 kl. 21:31.
Citera
2020-12-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Tror du att den curlade TS kommer ha intresse av?

"Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Lär väl finnas någon genväg annars? Hjälp mig att kunna äta roligare mat."

Det säger en hel del..

Haha

Hqr inte läst tråden så noga men som nån skrev (kanske du?), att köra långkok är ju ett halvtimmesjobb + 2timmars väntetid och inte 2,5h matlagning.
Förstår han inte skillnaden så kanske han får nöja sig med kebabpizza som kulinarisk upplevelse...
Citera
2020-12-03, 21:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Haha

Hqr inte läst tråden så noga men som nån skrev (kanske du?), att köra långkok är ju ett halvtimmesjobb + 2timmars väntetid och inte 2,5h matlagning.
Förstår han inte skillnaden så kanske han får nöja sig med kebabpizza som kulinarisk upplevelse...

Det var nog inte jag som sagt det men håller med om, kört med många långkok genom åren.
Bland de lättaste som finns, låta maten sköta sitt.

Om TS fortfarande vid det här läget inte förstått vart felet ligger på, så bör denne äta hos mamma, eller närmaste pizzerian..
Senast redigerad av EastClintfood 2020-12-03 kl. 21:45.
Citera
2020-12-03, 21:43
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Har du provat att söka efter olika sorters recept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in