Citat:
Ursprungligen postat av
Press2Play
Jag är knappast någon Michelangelo i köket men jag klarar oftast behjälpligt av att laga grundläggande sorters mat. Det vill säga, om vi tar kött som exempel, att jag lyckas oftast med att steka det så det får en hyfsad yta och även blir ätbart. Samma med köttfärssås mfl.
Problemet är att jag får sådan dålig jävla SMAK på allt. Typ allt jag lagar ser gott ut, men är oftast smaklöst och trist att äta. Vill ha sån där mustig och kraftig smak som man får när man beställer in saker på restaurang. Då känner man verkligen att köttet eller pastasåsen smakar något, eller vad man nu äter.
Handlar det om att de reducerar ner såser och grejor för att få fram den där mustiga tunga smaken eller vad? Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.
Lär väl finnas någon genväg annars? Hjälp mig att kunna äta roligare mat.
Långkok är det enklaste man kan göra, så varför går det bort för?
Och har du en slowcooker så behöver du inte lyfta ett finger på hela dagen efter du brynt köttet och lagt i ingredienserna.
Tyvärr svårt och ge råd efter det du skriver.
Du får börja gå in i detalj hur du lagar maten, så kanske vi kan styra dig rätt till en ökad smak.
Sen har inte alla maträtter en stark och övertydlig smak, utan många har en mer subtil smak och funkar på annat sätt smakmässigt.