• 1
  • 2
2020-12-03, 18:06
Medlem
Press2Plays avatar
Jag är knappast någon Michelangelo i köket men jag klarar oftast behjälpligt av att laga grundläggande sorters mat. Det vill säga, om vi tar kött som exempel, att jag lyckas oftast med att steka det så det får en hyfsad yta och även blir ätbart. Samma med köttfärssås mfl.

Problemet är att jag får sådan dålig jävla SMAK på allt. Typ allt jag lagar ser gott ut, men är oftast smaklöst och trist att äta. Vill ha sån där mustig och kraftig smak som man får när man beställer in saker på restaurang. Då känner man verkligen att köttet eller pastasåsen smakar något, eller vad man nu äter.

Handlar det om att de reducerar ner såser och grejor för att få fram den där mustiga tunga smaken eller vad? Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Lär väl finnas någon genväg annars? Hjälp mig att kunna äta roligare mat.
Citera
2020-12-03, 18:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Press2Play

Har du provat marinad?
Citera
2020-12-03, 18:21
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Hemligheten heter buljong alternativt fond, gärna egengjord sådan men färdig på flaska går också bra, förhöjer nästan alla maträtter.
Citera
2020-12-03, 18:23
Medlem
Buljong, fond och soja. Det är väl ungefär det som är hemligheten. En skvätt vin skadar fanimig aldrig heller när man lagar grytor och såser.
Citera
2020-12-03, 18:24
Medlem
Lost.Villains avatar
Bra råvaror. Fett och salt. Gärna umami.
Citera
2020-12-03, 18:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag är knappast någon Michelangelo i köket men jag klarar oftast behjälpligt av att laga grundläggande sorters mat. Det vill säga, om vi tar kött som exempel, att jag lyckas oftast med att steka det så det får en hyfsad yta och även blir ätbart. Samma med köttfärssås mfl.

Problemet är att jag får sådan dålig jävla SMAK på allt. Typ allt jag lagar ser gott ut, men är oftast smaklöst och trist att äta. Vill ha sån där mustig och kraftig smak som man får när man beställer in saker på restaurang. Då känner man verkligen att köttet eller pastasåsen smakar något, eller vad man nu äter.

Handlar det om att de reducerar ner såser och grejor för att få fram den där mustiga tunga smaken eller vad? Jag pallar verkligen inte att hålla på med långkok och sån där annan finsmakarskit, utan fort ska det gå när jag lagar käk.

Du behöver lite hjälp på traven genom Chef John , en vitsig lugn chef som lagar mat i rutan så man blir helt drägglig. Smaker är a och o. Men om du vill göra allt så fort som möjligt så borde du kolla In Jamie Olivers serie "15 minutes meals serie" youtube https://www.youtube.com/watch?v=6ZnT...c0IPpK7qOelPwe . Han har en raket i röven och har jäkligt bråttom, och där kan du lära dig ett och annat, inte minst att tänka noga över vilka råvaror du måste ha för att lyckas. Du kommer inte undan planering ,inköp och matlagning på 15 minuter. Det är bara att glömma. Allt är menat att öka kompetensen i ditt eget kök
Senast redigerad av Opaque 2020-12-03 kl. 18:42.
Citera
2020-12-03, 19:02
Medlem
klybans avatar
Citat:

Långkok är det enklaste man kan göra, så varför går det bort för?
Och har du en slowcooker så behöver du inte lyfta ett finger på hela dagen efter du brynt köttet och lagt i ingredienserna.

Tyvärr svårt och ge råd efter det du skriver.
Du får börja gå in i detalj hur du lagar maten, så kanske vi kan styra dig rätt till en ökad smak.
Sen har inte alla maträtter en stark och övertydlig smak, utan många har en mer subtil smak och funkar på annat sätt smakmässigt.
Citera
2020-12-03, 19:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Hemligheten heter buljong alternativt fond, gärna egengjord sådan men färdig på flaska går också bra, förhöjer nästan alla maträtter.
Det gör det bättre helt klart, dock ej nödvändigt för en smakrik gryta.
Det blir mer en annan typ av smak, men samma.
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Buljong, fond och soja. Det är väl ungefär det som är hemligheten. En skvätt vin skadar fanimig aldrig heller när man lagar grytor och såser.
Sojor är bra smakförstärkare i bakgrunden eller tom i förgrunden om man har en riktig god soja att använda.
Citera
2020-12-03, 19:15
Medlem
Press2Plays avatar
Drömmen vore om det fanns någon mirakelsås som bara är att hälla i när maten är mer eller mindre klar - i för att få fram den där tjocka mustiga restaurangsmaken.

Ska fila på ett bättre svar när jag funderat lite mer.
Citera
2020-12-03, 19:16
Medlem
Opaques avatar
Men om man inte har tid.

Så blir det :

https://www.scandinavianstuff.com/sv...or/aromat-burk
Citera
2020-12-03, 19:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Drömmen vore om det fanns någon mirakelsås som bara är att hälla i när maten är mer eller mindre klar - i för att få fram den där tjocka mustiga restaurangsmaken.

Ska fila på ett bättre svar när jag funderat lite mer.
MSG är nog enda som passar in där, annars lagar man ju mest mat med exakt samma smak.
Men återkom med detaljer, så kan vi se om det finns nått enkelt och göra.

Men tänk om långkok, det måste ju vara det enklaste man kan göra, då det sköter sig självt till största delen.
Citera
2020-12-03, 19:26
Medlem
DaChiefs avatar
1 saltar du tillräckligt?
2 använd fond.
3 tänk djup och bredd på smakbilden.
Djupet och bredden får man ofta till med fonder eller aromatiska ingredienser som fisksås, soya, ketchup, worchester, etc.
Smakbilden bör ha fina kontraster mellan sött, salt, syrligt, beskt och umami. Tänk en tugga som en smakupplevelse som är som en liten truddelutt, hur vill du komponera den?

Ps, smör, grädde, själva fettet i köttbiten etc spelar stor roll när det kommer till smak. Maten behöver inte vara jättefet men fett hjälper.
Sen är en ton av vad jag kallar för zing fint. Det är som en liten pling med en triangel av syrlighet, gärna från vinäger.
Senast redigerad av DaChief 2020-12-03 kl. 19:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in