• 2
  • 3
2020-12-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Har man inga intressen s visst men annars tycker jag det r sjukt hur mnga som klttrar p vggarna och inte kan komma p ett skit att gra utan jobb, rtt tragiskt tycker jag faktiskt

Du menar allts att man inte kan ha intressen privat och jobba samtidigt?
Citera
2020-12-13, 09:10
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Jag har haft en del folk i min omgivning som slutat jobba runt 55. Som jag frsttt det har de gtt p a-kassa flera r innan de behvt tulla p pensionen.

Ngon strre risk att f jobb efter 55 finns vl inte, men kan man f a-kassa ven om man slutar p egen begran?

Man kan f A-kassa ven om man sagt upp sig sjlv, men karensperioden r lngre: https://www.a-kassa.se/vanliga-frgo...gen-uppsgning

Sedan fr man ju inte A-kassa hur lnge som helst om inte ett nytt arbetsvillkor uppfylls. https://www.a-kassa.se/vanliga-frgo...fter-300-dagar
Senast redigerad av Messerschmitt 2020-12-13 kl. 09:12.
Citera
2020-12-13, 09:19
Medlem
Jag kommer sluta jobba vid 55 r. 8 r kvar.
Fattar inte varfr alla snar in p 4% regeln? Den bygger ju p att du lever p avkastningen och nr du dr har du en jvla massa pengar som giriga slktingar ska bli osams om.
Sjlv bygger jag kapital och passiva inkomster nu som jag kommer leva av nr jag gr i pension, avkastningen r inget jag kommer leva av utan det r ett stt att bygga kapital nu...
I dagslget har jag obelnade fastigheter (primrbostad ej inrknad) fr ca 6 miljoner, dessa ger passiva inkomster p knappt 100000 kr netto/r i snitt. Lite ojmt d en betydande del r skog.
2 miljoner i vrdepapper och bank, spar dessutom ca 160-180000 kr/r frn min frvrvsinkomst.

Kan tnka mig att hoppa in och jobba lite sporadiskt efter att jag gtt i pension om behov finns..
Funkar det fr arbetsgivaren skulle jag faktiskt kunna tnka mig att brja trappa ner redan vid 53-54 rs lder...
Citera
2021-01-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Har man inga intressen s visst men annars tycker jag det r sjukt hur mnga som klttrar p vggarna och inte kan komma p ett skit att gra utan jobb, rtt tragiskt tycker jag faktiskt

Jag r beredd att hlla med till viss del!

Jag r en av de "lyckligt" lottade att inte behva tnka p pension. Kommer sannolikt inte arbeta om jag inte vill frn ca 45 - 50 rs lder.

Kommer sannolikt inte ha ngra problem alls att fylla mina dagar nd. Det finns ju s otroligt mycket att upptcka och sysselstta sig med om man lyckas tnka lite mindre fyrkantigt.

Fr vrigt anser jag det skamligt om det r som ngon pvisat i inlgg tidigare att skillnaden netto r en 1000-lapp p en person som frvrvsarbetat 30 r kontra en person som inte bidragit alls.

Man frstr att det frtroendet som finns fr statsapparaten krymper sakta men skert.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in