2020-12-06, 13:44
Medlem
Ringhals3s avatar
När man över tid har passiv avkastning från sitt kapital som man upplever räcker till en rimlig levnadsstandard och en buffert på det för ett års uteblivna utdelningar så är det bara att sluta arbeta helt och sedan ta ut statlig pension så fort man kan, sannolikt från 64 år som det ser ut nu.

Man kommer få en ruggigt låg pension på cirka 8000-10000 kronor brutto i månaden men eftersom man redan har sin passiva inkomst så får man det bättre ställt än tidigare!

Kör nu!
Citera
2020-12-07, 12:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Kanske inte passar in riktigt på din fråga med bidrag osv, men jag planerare FIRE (Financial Independence Retire Early) alltså tidig "pension" vid ca 35 års ålder. Räknar med noll kronor från svenska pensionssystemet. Det enda som behövs är att spara och investera en del av lönen ett antal lån och sen är man i mål. Då slipper man ta bidrag och man slipper oroa sig om ekonomin för resten av livet.

Klart du inte får noll från det svenska systemet. Du får minst 8.857:- kr om du vore 65 år i år.
( + eventuellt hyresbidrag för äldre upp till 6.500 kr / mån )
Citera
2020-12-07, 15:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Kanske inte passar in riktigt på din fråga med bidrag osv, men jag planerare FIRE (Financial Independence Retire Early) alltså tidig "pension" vid ca 35 års ålder. Räknar med noll kronor från svenska pensionssystemet. Det enda som behövs är att spara och investera en del av lönen ett antal lån och sen är man i mål. Då slipper man ta bidrag och man slipper oroa sig om ekonomin för resten av livet.

Vad har du för mål att få ut netto i månaden från 35 års ålder?
Citera
2020-12-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Det stämmer. Vet du om man kan kringgå systemet genom att ha tillgångar i KF samt guldtackor?

I en KF syns det ju såklart men i guldtackor lär dom inte se det, sen är ju frågan hur mycket man vill ha i fysiskt guld dock..

Är det tillgångar över 100 k bara som sänker bostadsbidraget eller finns det fler gränser som gör att man inte får ett dugg? Typ tillgångar över 1 miljon = 0:- bostadsbidrag eller liknande.
Citera
2020-12-08, 00:22
Medlem
Svenskarna tror att ni har välfärd när ni har strängaste reglerna i EU för sjukförsäkringen och typ Europas sämsta pensionsratio. Jag tror bara Bulgarien är sämre. Det är så gott att se hur ni på punkt efter punkt får vad ni förtjänar.
Citera
2020-12-08, 09:21
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Svenskarna tror att ni har välfärd när ni har strängaste reglerna i EU för sjukförsäkringen och typ Europas sämsta pensionsratio. Jag tror bara Bulgarien är sämre. Det är så gott att se hur ni på punkt efter punkt får vad ni förtjänar.
Jomen i aftonbladet och propaganda-SVT luras svennebanan att vi har bra välfärd och är världsledande på allt.
Det enda Sverige är bra på är att bli ett u-land först i hela EU.
Citera
2020-12-08, 12:48
Medlem
Jag har haft en del folk i min omgivning som slutat jobba runt 55. Som jag förstått det har de gått på a-kassa flera år innan de behövt tulla på pensionen.

Någon större risk att få jobb efter 55 finns väl inte, men kan man få a-kassa även om man slutar på egen begäran?
Citera
2020-12-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Det stämmer. Vet du om man kan kringgå systemet genom att ha tillgångar i KF samt guldtackor?

Det är klart du kan fuska, kan ju dock bli återbetalningsskyldig och bli dömd för bidragsfusk.
Citera
2020-12-08, 21:14
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad har du för mål att få ut netto i månaden från 35 års ålder?

Cashat hus och ca 15k. Detta är dock inte i Sverige utan i ett billigare land. Kallas geoarbitrage
Citera
2020-12-11, 12:03
Medlem
Att sluta jobba helt tror jag bara blir tråkigt, jag planerar att börja gå ner i arbetstid från och med 55 års ålder och gå långsamt ner fram till pension
Citera
2020-12-12, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andheex11
Att sluta jobba helt tror jag bara blir tråkigt, jag planerar att börja gå ner i arbetstid från och med 55 års ålder och gå långsamt ner fram till pension

Har man inga intressen så visst men annars tycker jag det är sjukt hur många som ”klättrar på väggarna” och inte kan komma på ett skit att göra utan jobb, rätt tragiskt tycker jag faktiskt
Citera
2020-12-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Har man inga intressen så visst men annars tycker jag det är sjukt hur många som ”klättrar på väggarna” och inte kan komma på ett skit att göra utan jobb, rätt tragiskt tycker jag faktiskt

Tycker det är glädjande med människor som vill arbeta. Ingen slump att ett land med hög arbetsmoral som Sverige tillhör de rikaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in