• 1
  • 2
2020-12-03, 07:11
Medlem
En kvinna blev slagen av rånare för att hon saknade kontanter. Mitt i centrala Göteborg. Mobilen ville de inte ha. Har det hänt på länge att rånare kräver pengar? Är det en trend? Vad gör polisen? Verkar vansinnigt att Sverige förvandlas till Chicago på 1970-talet.

https://www.expressen.se/gt/kvinna-u...ades-med-kniv/
Citera
2020-12-03, 07:18
Medlem
Nekade en gång en rånare en plånbok(som bara innehöll småmynt), men gissar att de tar det som man vägrar. I mitt fall så gjorde han något ryck och jag la han snällt till backen med massvis med överdrivet våld.

Säkert värt mina småmynt(~50kr) horunge!
Citera
2020-12-03, 07:29
Medlem
Rånarna måste tillhöra de mindre begåvade, alternativt har de precis kommit hit från något u-land. Jag har inte haft kontanter på mig på åratal, samt i den mån jag har haft det senaste årtiondet, så har det handlat om småpengar. Jag förstår att kriminella säkert i högre grad använder sig av kontanter, då de hanterar svarta pengar, men det är ju många som inte gör det. Det finns ju en anledning till att man nuförtiden får ständigt läsa att folk har istället rånats på sin jacka, sin mobiltelefon, sina skor, sina smycken o.s.v. När folk har rånats på sina dyra klockor har det handlat om mer planerade personrån, då det är lika vanskligt att idag anta att folk har klockor som att de har kontanter.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-12-03 kl. 07:31.
Citera
2020-12-03, 07:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inte ovanligt att rånare numera tvingar med offren till en bankomat...
Citera
2020-12-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Nekade en gång en rånare en plånbok(som bara innehöll småmynt), men gissar att de tar det som man vägrar. I mitt fall så gjorde han något ryck och jag la han snällt till backen med massvis med överdrivet våld.

Säkert värt mina småmynt(~50kr) horunge!

Om jag blev utsatt ett försök så skulle jag slå tillbaka
snabbt. Det är förstås det jag tror mig göra men
ï verkligheten vet man ju inte om det blir så.
Citera
2020-12-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Om jag blev utsatt ett försök så skulle jag slå tillbaka
snabbt. Det är förstås det jag tror mig göra men
ï verkligheten vet man ju inte om det blir så.

Nä, drog glädjeexemplet på vad som skett en gång kanske. Rent realistiskt så har jag bara lyckats med det där ett fåtal tillfällen. Och många gånger har man stått där riktigt rädd med ett vapen riktat mot sig på alldeles för kort avstånd och mängden drag man behövde motsvarar inte alls den schackandes. Ganska vanligt är även det där när de slår först, alltså att man inte ges något val utan bara får ett slag eller föremål i bakhuvudet eller liknande.
Citera
2020-12-03, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En kvinna blev slagen av rånare för att hon saknade kontanter. Mitt i centrala Göteborg. Mobilen ville de inte ha. Har det hänt på länge att rånare kräver pengar? Är det en trend? Vad gör polisen? Verkar vansinnigt att Sverige förvandlas till Chicago på 1970-talet.

https://www.expressen.se/gt/kvinna-u...ades-med-kniv/

Det vanliga idag är väl annars att man kan bli rånad om vistas på ett ganska så behörigt avstånd till en bankomat och får langa över pengarna till dessa typer, förmodligen också därför en hel del av de där automaterna börjar försvinna.
Senast redigerad av Kammadaj 2020-12-03 kl. 08:10.
Citera
2020-12-03, 08:08
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Danska vägen är inte mitt i centrala Göteborg. Däremot är det andra rånet på 3 dagar i Lunden.
Troligtvis samma GM.

https://www.expressen.se/gt/krim/man...gen-i-huvudet/

Här benämns inte Lunden som centrala Göteborg, vilket är korrekt.
Senast redigerad av BirosKorlaff 2020-12-03 kl. 08:13.
Citera
2020-12-03, 08:09
Medlem
Man får väl swisha över pengarna till blattarna i fortsättningen.
Citera
2020-12-03, 08:13
Medlem
Tycker det är helt rätt, Det här samhället har gått överstyr! Vi måste backa 500 år, tukta kvinnan igen! Klart som faan att hon ska gå omkring med pengar lite som en vandrande bankomat, dessutom skall kvinnan ställa upp på sex! Var som helst och när som helst det behagar mannen! Att ge kvinnan stryk borde ses som ett ömhetsbevis!

#sverigemotislam2022
#rymdkramartillallahakvinnor#
Citera
2020-12-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det vanliga idag är väl annars att man kan bli rånad om vistas på ett ganska så behörigt avstånd till en bankomat och får langa över pengarna till dessa typer, förmodligen också därför en hel del av de där automaterna börjar försvinna.

Kan återgången till cash bero på att många bankomater är övervakade? Till slut kan man bara vistas intill övervakningskameror för att slippa bli rånad och slagen. För många rövare har slunkit in i Sverige. Ett högt pris för rörligheten.
Citera
2020-12-03, 08:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har funderat en del på vad som skulle hända om någon försökte råna mig...

Tidigare har ju det allmänna rådet att bara lämna över tillgångarna kanske varit ett alternativ men nu känns det som att det faktiskt inte alltid hjälper (vilket topic ändå belyser).

Börjar faktiskt känna att jag nog hellre går in i fightmode istället.
Att jag faktiskt tror att det är bättre för psyket än att bara ge sig. Just förnedringsrånen har påverkat mig. Tar hellre en riktig fight än att någon pissar på och filmar en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in