• 1
  • 2
2020-12-02, 18:11
Medlem
Har haft Tele2 några år men det har blivit sämre detta år. Testar Telenor nu för att se ev. skillnad. Tyvärr verkar det hopplöst. Visst att det är skog och på landet men det är liksom inte Norrlands inland.
Hur stor betydelse har routern? Den som följde med Telenor heter Huawei B535-232. Tänkte om det är idé att köpa någon bättre router. Har ni några tips därute?
Funderar även på extern antenn som man kan dra ut utomhus. Några idéer där?
Citera
2020-12-02, 20:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanilj10
Har haft Tele2 några år men det har blivit sämre detta år. Testar Telenor nu för att se ev. skillnad. Tyvärr verkar det hopplöst. Visst att det är skog och på landet men det är liksom inte Norrlands inland.
Hur stor betydelse har routern? Den som följde med Telenor heter Huawei B535-232. Tänkte om det är idé att köpa någon bättre router. Har ni några tips därute?
Om jag inte minns helt fel kan du koppla in en extern antenn till den routern. Sitter ett stort plastlock på baksidan som du kan ploppa bort där sitter två kontakter till antennen. Sedan köper du en bra antenn o sätter utomhus o kopplar in antennen https://www.lohelectronics.se/kommun...i-698-3800-mhz

Ett enklare sätt är att om du har bra 4g mottagning på mobilen använda samma operatör på din 4g router. Min erfarenhet är att när det är lite utanför stan så är det endast Telia/Halebop/Fello som funkar någorlunda bra.
Citera
2020-12-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om jag inte minns helt fel kan du koppla in en extern antenn till den routern. Sitter ett stort plastlock på baksidan som du kan ploppa bort där sitter två kontakter till antennen. Sedan köper du en bra antenn o sätter utomhus o kopplar in antennen https://www.lohelectronics.se/kommun...i-698-3800-mhz

Ett enklare sätt är att om du har bra 4g mottagning på mobilen använda samma operatör på din 4g router. Min erfarenhet är att när det är lite utanför stan så är det endast Telia/Halebop/Fello som funkar någorlunda bra.

Tack för tipsen!
Citera
2020-12-03, 02:13
Medlem
yz44s avatar
En extern antenn bör förbättra kommunikationen avsevärt.
Citera
2020-12-03, 14:33
Medlem
Beror kanske på hur man upplever just dåligt. Har haft Trelia mobilt bredband nu i många år och det är det mest driftsäkra, åtminstone i jämförelse med den tidigare adsl-uppkopplingen där störningar avlöste varandra.
Däremot s kan hastigheten variera (allt mellan 20-50 Mbit/s beroende på belastning och som jag misstänker väderlek.
Bor på landet men ser masten från huset.
Citera
2020-12-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Beror kanske på hur man upplever just dåligt. Har haft Trelia mobilt bredband nu i många år och det är det mest driftsäkra, åtminstone i jämförelse med den tidigare adsl-uppkopplingen där störningar avlöste varandra.
Däremot s kan hastigheten variera (allt mellan 20-50 Mbit/s beroende på belastning och som jag misstänker väderlek.

Om man ändå hade sett masten 😂. Lyckades hitta en plats som gav 15-20 Mbit/s, dock i ej isolerat utrymme. På övriga platser ligger det på mellan 1-8 Mbit/s. Inte lätt att läsa mail och streama Netflix samtidigt 😂. Har blivit sämre under året också.
Citera
2020-12-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
En extern antenn bör förbättra kommunikationen avsevärt.

Det får nästan bli till att prova detta! Om inte annat för att övertyga sig själv ☺️. Blir till att borra hål i väggen och dra kablar.
Citera
2020-12-03, 20:34
Medlem
Citat:
Om man ändå hade sett masten 😂. Lyckades hitta en plats som gav 15-20 Mbit/s, dock i ej isolerat utrymme. På övriga platser ligger det på mellan 1-8 Mbit/s. Inte lätt att läsa mail och streama Netflix samtidigt 😂. Har blivit sämre under året också.

Nej då är det nog som andra säger en antenn kombinerat med optimal placering som gäller. Kan också säga att jag hade något sämre fart på det hela innan grannen avverkade skog runt mitt hus och masten plötslig syntes blinka på kvällen.
Har Telia som mobil bredbandsleverantör och Halebop kontantkort för mobilen. Aldrig något krångel mer än när strömmen någon enstaka gång släcker ner alltihop.
Citera
2020-12-03, 20:41
Bannlyst
Citat:

tele2 är populerat med idioter samma med kitföretaget ericsson och telia. där hittar man sådana som knullat till sig sina jobb. det är därför det går så bra för dem och de kan så mycket om det de ska kunna.

router? sådant är skräp.

vad du kan testa, är att skaffa en usb sticka och lägga den i en kastrull. så får du manuellt leta efter där du får max mottagareffekt. vrida kastrullen mot håll du har antennerna, ändra stickans läge i kastrullen för att se i vilket läge du får mass mottagareffelt. det kan du i vissa applikationer se i form av antal "pinnar". vissa har ett litet instrument som ger utslag på mottagareffekt. notera att om du använder en usb sticka av en tidigare modell blir det en hel del signallering för att tidigare teknikgeneration använder en lägre kodning och den äter av din datakvot, (det blir mer signallering) du vill ha max mottagareffekt för det ger dig bäst överföring och mindre signallering med det vet du redan. detta är något som kräver experimentering och tålamod.
Citera
2020-12-03, 20:44
Bannlyst
Citat:
Nej då är det nog som andra säger en antenn kombinerat med optimal placering som gäller. Kan också säga att jag hade något sämre fart på det hela innan grannen avverkade skog runt mitt hus och masten plötslig syntes blinka på kvällen.
Har Telia som mobil bredbandsleverantör och Halebop kontantkort för mobilen. Aldrig något krångel mer än när strömmen någon enstaka gång släcker ner alltihop.

om man underhåller så dåligt att batterierna i stationen slutar fungera eller vaddetär som orsakar strömavbrottet så är man dum i huvudet som leverantör. full stopp. nuförtiden knullar man till sig jobb så de som ska sköta sitt jobb är duktigt retarderade, har excetionellt låg iq men tror de r smarta i alla lägen.
Citera
2020-12-03, 20:49
Bannlyst
Citat:

anledningen till att något som en adsl slutar fungera är dåligt underhåll i pstn stationen. det är en tjänst som ska snurra såvida inte idioten som är ansvarig för stationen inte fyllt upp med vatten i batterierna och det är helt torrt där. notera att idioterna på telia har ju outsourcat underhållet av sina pstn stationer så det är ett annat företag som också är retarderade idioter hand o sådant och man måste tala om för det långsamt vad de retarderade idioterna ska göra för att avhjälpa felet.
Citera
2020-12-03, 20:54
Bannlyst
sedan rent allmänt. du vill inte bo under en sändarantenn eller radioutrustning för den avger EM vågor, samma typ som mikrovåg eller värre och sådant orsakar cancer på längre sikt.

så har man retards som anser sig vara smarta som "förvaltare" som sätter denna skit på taken så är de klockrena retards mendetser man också om dessa inavlade idioter fyller fastigheterna med lågbegåvade socialfall, bidragfuskare, kriminella och annat som de i deras egna skitländer inte vill ha att göra med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in