Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Ja du, komplicerat mne som du mste lsa in dig p, ingen kan frklara det enkelt. Brja med nn grundlggande bok i mnet. Fr att frst kritisk diskursanalys, CDA, behver du frst Norman Fairclough och hans tredimensionella analysmetod. Text, som tal, skrift och det visuella), diskursiv praktik (produktion och
konsumtion av texter) och social praktik (handling inom ramen fr en verksamhet). Kritisk diskursanalys handlar om relationen mellan hur vi skriver och talar om vissa sociala fenomen och deras relation till makt.
Den r mer praktisk till sin natur n ren diskursanalys.
Om du vill analysera ngonting specifikt, lt sga hur vi talar och skriver om Federlays relation med sin exsambo, behver du analysera ett specifikt antal texter och hitta sammanhngande diskurser, eller diskursiva praktiker i dem. Det vill sga olika stt att frst vrlden, i detta fall homosexualitet. Sedan behver du analysera hur dessa diskursiva praktiker anvnds inom specifika sociala sammanhang och vad de kan f fr konsekvenser i samhllet.
Sorry, kan inte frklara det lttare. Ls ngra uppsatser p grundniv.
Frst och frmst 1000 tack!
Ngra frgor som intresserar mig.
1. Kan man sga att kritisk diskursanalys r; kritisk och vill vissa maktstrukturer?
vilket ren diskurs (Laclou och moffes) inte vill?
2. Om du vill analysera ngonting specifikt, lt sga hur vi talar och skriver om "Federlays relation med sin exsambo", behver du analysera ett specifikt antal texter och hitta sammanhngande diskurser, eller diskursiva praktiker i dem. Det vill sga olika stt att frst vrlden, i detta fall homosexualitet. Sedan behver du analysera hur dessa diskursiva praktiker anvnds inom specifika sociala sammanhang och vad de kan f fr konsekvenser i samhllet.
Nu vill jag gra om detta till mitt exempel fr att se om jag har frsttt det rtt:
sga hur vi talar och skriver om "Saddams diplomati mot vst", jag tar och analyserar ett antal Aftonbladets texter och hittar diskursiva praktiker. "hot mot vrldsfriheten" r diskursiva praktikern.
Sedan analysera jag hur "hot mot vrldsfriheten" anvnds inom specifika sociala sammanhang ssom inom tidningsartiklar som berr Iraks krnvapenprogram (frn Aftonbladet igen) och vad de kan f fr konsekvenser i det irakiska eller det "vstliga" samhllet.
har jag frsttt rtt , rtta mig grna!
3. Mste kritisk diskursanalys innehlla tv parter??? Eftersom du anvnder "Federlays relation med sin exsambo". Hr ser jag tv parter. Federley och exsambon.
4. En total OFF-TOPIC.
Nu ver till ren diskursanalys (lacou och moffes). r "Japans politik" , "japanska presidentvalet 1981",
Nodalapunkterna i texten nedan? om inte vad r det d?
Och r
Ekvivalenskedjorna, ""japanerna" och "japanska ideologier" eller har jag tokfel??? vad r rtt svar hr?
Japan gick p fredagen till val av ny president .[]Alla tecken tyder p att eftertrdaren till den i augusti vid ett attentat omkomne president Kaiifu blir den hrdfre hgre prsten Kiichi Miyazawa , [] (TT. 1981. Presidentval i Japan. Gteborgs-Posten, 3 oktober, s.1.)
Alltsedan den shintoianska revolutionen fr tv r sedan har Miyazawa varit nra maktens centrum.[]. Miyazawa r medveten om att makt i dagens Japan ocks innebr ett stndigt ddshot.[] (TT. 1981. "Shintoskapet" i Japan lr fortstta. Gteborgs-Posten, 3 oktober, s.16.)
Jpans nye president kommer att heta Kiichi Miyazawa, 42-rig prst, lrjunge till Hiroshi Ogasawara. Miyazawa vann predisentalvalet med sifforna 95 % av rsterna (AP. 1981. Presidentval i Japan. Gteborgs-Posten, 4 oktober, s.12.)