2020-12-03, 23:59
Medlem
Intervallstarts avatar
Jeg liker ikke dette.
Typisk er det at det er noen som begynner - og så følger resten etter. Dvs. jeg har ingen holdepunkt for å påstå at alle er enige, men landslagsledelsen føyer seg iallefall etter Klæbo.

Synes både Norge og andre nasjoner burde tenke seg om.
Deltar man ikke i WC (Davos, Dresden, TdS), så er det egentlig heller ingen grunn for å stille opp i VM. Da motsier de seg selv. Ingenting er endret til da.
Citera
2020-12-04, 19:45
Medlem
Från norska nrk. Tidigare toppidrottare som fick korona i våras beskriver efterdyningarna. Slutsats: Detta här är inte något som en toppidrottsman vill ha - det finns en risk att kroppen kommer att påverkas av detta under lång tid och det gör det omöjligt att träna det en toppidrottsman är beroende av. Så kanske är säsongen förstörd - eller karriären?

https://www.nrk.no/sport/skremt-av-ski-venninnens-koronaettervirkninger_-_dette-vil-du-ikke-ha_-hold-deg-unna-det_-1.15273492
Citera
2020-12-04, 23:47
Medlem
Groenmans avatar
Det hela är obegripligt. Själva tävlingarna är ju extremt säkra. Risken att få Covid utan publik, där alla har munskydd osv är obefintlig. Att vara som tävlande i Davos måste vara bland det Coronosäkraste man kan hitta på. Tusenfalt säkrare än att vara hemma, hänga med kompisar och åka buss till stan och handla på ICA som dom gör annars.

Om alla åkare är Coronafria är det helt riskfritt att åka i ett chartrat plan, Också det säkrare än vad de kan hitta på hemma.

Sammanfattningsvis: det säkraste det svenska skidlandslaget kan göra är att åka och tävla.

I Sverige sitter 100.000-tals skidintresserade som ser fram emot helgernas tävlingar. Just nu känns ju det svenska skidlandslaget som en av ytterst få saker som vi svenskar kan vara stolta över! Ett sant glädjeämne. Dessutom betalar vi ruljangsen med våra skattepengar.

Om det är kosingen för att chartra ett plan där skon klämmer, är jag säker på att skidlandslaget skulle kunna crowdfunda ihop priset för biljetterna på en eftermiddag, Pengarna skulle antagligen räcka för att skidåkarna kan åka första klass med kaviar och champagne.

Jag protesterar! Se till att åka på de här tävlingarna.Både de tävlande och publiken (det svenska folket) har sett fram emot detta ända sedan 3-milen i början av mars!
Citera
2020-12-04, 23:50
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Från norska nrk. Tidigare toppidrottare som fick korona i våras beskriver efterdyningarna. Slutsats: Detta här är inte något som en toppidrottsman vill ha - det finns en risk att kroppen kommer att påverkas av detta under lång tid och det gör det omöjligt att träna det en toppidrottsman är beroende av. Så kanske är säsongen förstörd - eller karriären?

https://www.nrk.no/sport/skremt-av-ski-venninnens-koronaettervirkninger_-_dette-vil-du-ikke-ha_-hold-deg-unna-det_-1.15273492

Desto viktigare att skidåkarna är och tävlar på Coronasäkrade tävlingar än att beblanda sig med kreti och pleti på hemmaplan!
Citera
2020-12-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Desto viktigare att skidåkarna är och tävlar på Coronasäkrade tävlingar än att beblanda sig med kreti och pleti på hemmaplan!

Det är uppenbart att du inte har någon kunskap om vad sådana toppidrottare gör på hemmaplan i vanliga fall, och till det helt extrema i coronatider.

Å ja...du kanske är ironisk? Ok. Isåfall.
Citera
2020-12-05, 01:00
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Det är uppenbart att du inte har någon kunskap om vad sådana toppidrottare gör på hemmaplan i vanliga fall, och till det helt extrema i coronatider.

Å ja...du kanske är ironisk? Ok. Isåfall.

Ironisk var jag inte, men målade i svart och vitt.

Är övertygad om att de är försiktigare än medelsvensson på hemmaplan. Men tror säkert att de träffar föräldrar, pojk- och flickvänner, tränare och lite kamrater. Hur kunde annars Charlotte Kalla få Covid?

När de åker på tävling där alla är coronatestade och endast träffar andra coronatestade, samtidigt som de hela tiden följer rigorösa bestämmelser, utsätter sig de knappast för större risk att bli smittade än om de är hemma och "lediga".

Förklara gärna specifikt varför jag har fel. Eller åker t.ex. aldrig Jens Burman eller hans flickvän och handlar och även med munskydd och vinylhandskar utsätter sig för mer risk än att enbart träffa coronatestade på tävling?

Nu kollade jag Burmans senaste video. Han åker faktiskt och handlar av en kille utan munskydd och står och tjötar med honom en bra stund. Och han är i en stuga med sin flickvän: https://youtu.be/5B4ff6Pr7yk?t=156

Skulle detta vara säkrare än att vara på rigoröst coronatestade tävlingar? Jag är öppen för att omvärdera mina slutsatser.
Citera
2020-12-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
....

Ok, jag är norrman och kan inte svara för hur svenska idrottare hanterar situationen. Men här är ett par artiklar om hur Johannes Høsflot Klæbo respektive Henrik Kristoffersen - och deras familjer och flickvänner - gör det.

Några sitat:

Citat:
Johannes Høsflot Klæbo (24) och sambo Pernille Døsvik är i "en evig karantän" för att undvika koronainfektion.

Citat:
För att minimera infektionsrisken så mycket som möjligt har Klæbo och hans närmaste beslutat om flera åtgärder. Personligen är han nästan aldrig i fysisk kontakt med vänner. Han har också undvikit behandlingar med sjukgymnaster. Han stannar främst hemma och utomhus på träningsbanorna.

Detsamma gäller för sambon. Døsvik (sambon) är inte fysiskt i skolan, men följer undervisningen digitalt, hemifrån. Om hon sällan skulle vara med vänner fysiskt går hon hem till sina föräldrar i det som Klæbo beskriver som "säkerhetsdagar" för att se om hon utvecklar symtom på infektion eller inte.

Citat:
Henrik Kristoffersen kopierar Klebos flickvän-strategi: - Hon måste sitta hemma

https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/weevad/klaebo-med-ekstremt-corona-regime-hun-blir-tvunget-til-aa-leve-som-me

https://www.aftenposten.no/sport/i/rgMamw/henrik-kristoffersen-kopierer-klaebos-kjaerestegrep-hun-maa-sitte-hjem

Nej, det finns inga garantier. Men visst finns det möjligheter att minska risken för smitta.

Edit - jag tror nog åkarna såg på de tävlingarna som har varit i år (den....) att de inte helt var nögda med hur saker var i praktiken. Och at det inte är värt att risikera VM, eller sesongen, eller möjligen karriären - för några WC-poängs skull.
Senast redigerad av Kaskadmust 2020-12-05 kl. 01:32.
Citera
2020-12-05, 01:34
Medlem
bullerbyns avatar
Chartrat plan till Davos, egna rum på hotellet, ansiktsmask så fort du rör dig ute. Träffa inga utanför din egna lilla bubbla. Varför skulle det vara säkrare att stanna i Sverige? Fattar faktiskt inte.
Citera
2020-12-05, 20:28
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag kan nog inte hålla med dig att det är märkligt. Vi svenskar är ett kuragelöst folk med avsaknad på ideal, fasta värderingar och konsekvens i besluten. Så jag skulle säga att det här var mer väntat.
Nu talar du om Sverige för 30 år sedan. Ingenting av vad du tycker kännetecknar Sverige existerar idag. Klart att ett sådant svagt bananrepublikland som Sverige gör konstiga saker för jämnan. Något annat - att fatta kloka beslut - vore konstigt.
Citera
2020-12-05, 22:35
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ok, jag är norrman och kan inte svara för hur svenska idrottare hanterar situationen. Men här är ett par artiklar om hur Johannes Høsflot Klæbo respektive Henrik Kristoffersen - och deras familjer och flickvänner - gör det.

Några sitat:

https://www.aftenposten.no/sport/langrenn/i/weevad/klaebo-med-ekstremt-corona-regime-hun-blir-tvunget-til-aa-leve-som-me

https://www.aftenposten.no/sport/i/rgMamw/henrik-kristoffersen-kopierer-klaebos-kjaerestegrep-hun-maa-sitte-hjem

Nej, det finns inga garantier. Men visst finns det möjligheter att minska risken för smitta.

Edit - jag tror nog åkarna såg på de tävlingarna som har varit i år (den....) att de inte helt var nögda med hur saker var i praktiken. Och at det inte är värt att risikera VM, eller sesongen, eller möjligen karriären - för några WC-poängs skull.

Må de. Må de. Men det förklarar nog en del; att du har erfarenheter från Norge. I Sverige lever folk mer eller mindre som vanligt. Risken att utsättas för smitta i samhället i Sverige är betydligt större än i Norge. Även om de svenska åkarna säkert är mer försiktiga än gemene svensk, så har många pojkvänner/flickvänner/föräldrar/syskon/kompisar som lever vanliga liv och som de träffar. Och med ett virus som nu verkar ha släppts löst fullständigt i Sverige, så bör de faktiskt vara säkrare om de bara omger sig med testade personer.

Såg att svenska expert-kommentatorn hade samma funderingar som jag:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/blomman-om-avhopp

"Experten: ”Åkarna är säkrare i en elitbubbla än hemma”

Speciellt säger Blomqvist: Den medicinskt ansvarige på förbundet vill absolut inte få in smitta som drabbar åkarna. Men när de är hemma så har de (förbundet) inte ansvar på samma sätt. Därför saknas den delen av ekvationen.

Dvs om någon av åkarna blir sjuka när de tävlar så är det förbundets fel; men om de blir det hemma så är det deras eget. Dvs förbundet är helt enkelt fegt. Och så spelar det naturligtvis roll att Norge dragit sig ur; hade Norge tävlat så tror jag heller inte att Sverige tagit det beslutet.
Citera
2020-12-05, 22:59
Medlem
Det känns så bittert det här. Som vanlig knegare är man så illa tvungen att kliva upp varje morgon och bege sig till fabriken, alla risker till trots. Vi har inte möjlighet att ställa in eller jobba hemifrån.

Därtill försvinner alla nöjen och allt det som gör att man pallar med och står ut. Självklart har inte idrottsutövare något ansvar att underhålla mig eller någon annan men jag kan inte låta bli att bli besviken och tycka att man kunde hanterat det här bättre. Vi har levt med den här pandemin i snart ett år. Alla visste att det skulle komma en andra våg.

Och så det inkonsekventa i att man ändå tävlar på hemmaplan (det är väl lika stor risk att bli smittad i Sverige?) och ämnar ställa upp i VM.

Man får väl vara glad så länge man har skidskyttet.
Citera
2020-12-05, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Chartrat plan till Davos, egna rum på hotellet, ansiktsmask så fort du rör dig ute. Träffa inga utanför din egna lilla bubbla. Varför skulle det vara säkrare att stanna i Sverige? Fattar faktiskt inte.

Parodi ändå. Skicka din fråga till den där Pliggen som verkar ha tagit beslutet för förbundet. Kopiera gärna svaret hit om du skickar via mail. Har Pliggen full koll?
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-12-05 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in