2020-12-02, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Finns tydligen mycket psykiskt sjuka inom skidsporten.

Ur; https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/qAOnk1/jag-forstar-alla-som-hatar-oss-efter-avhoppet

Från tävlingsorten tog Sverige och Norge chartrade plan, vilket de övervägde att göra också till Davos nästa helg. Fattigare förbund har inte den möjligheten utan köpte reguljära flygbiljetter och for neråt Centraleuropa. Ledarna bilade.
Vad fick de för ansträngningen? Två stjärnfattiga B-helger som stornationerna vänt bort blicken ifrån.
Längdsporten går på knäna och tävlingarna sänds inte längre i särskilt många länder.
Sponsorer och åskådare rör sig följaktligen mot skidskyttet och det alpina.
Det är främst intresset från Sverige och Norge som upprätthåller skidornas status. Utan vårt deltagande kommer listan över ackrediterade journalister förbli tunn.
Borde ha vänt sig till Fis
Har svenskar och norrmän därför ett extra ansvar? Kanske. De borde åtminstone leva upp till överenskommelsen, de borde åtminstone komma till start när alla andra gör det.
Jag förstår invändningen att hälsan är viktigast. Det går inte att tävla om du är rädd, vilket Heidi Weng visade med tydlighet förra helgen.
Det löser man genom att låta varje åkare själv bestämma om den vill åka på världscupen. Inget förbund ska tvinga dem. Men att stanna hemma med hela man upp. Herregud, i Ruka var det backhoppning och nordisk kombination också, till Davos och Dresden kommer bara längdåkare.
Att i stället hålla internlopp i Sverige förbättrar ingenting. Det är inte mycket tryggare och det är heller inte snällt.
Jag vet att det argumentet väger lövtunt i dessa dagar, men det är vad jag anför.
Ni borde ha varit lite schyssta. Ni borde ha tänkt på alla andra. Ni borde ha åkt till Schweiz.”

Väl rutet Kristoffer Bergström.
Hoppas Fåhraeus läser och skäms ihjäl för att han inte lät Svahn och resterande friska ungtuppar ta ett eget rationellt beslut, utan låter kollektivet bestraffas utan att ge mandat till varje enskild åkares sunda förnuft. Rent ut sagt: Skamligt.
Citera
2020-12-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om Kallas relativt milda symptom enligt dig räcker som bevis för virusets ofarlighet så borde ju tidigare landslagskollegan Jennie Öbergs rakt motsatta erfarenhet bevisa motsatsen. Men sanningen är att vissa har turen att drabbas lindrigt, vissa har oturen att drabbas väldigt hårt, och ingen vet på förhand åt vilket håll vågskålen ska tippa.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/efter-mardrommen-nu-hjalper-hon-kalla/

Kalla drabbades vad jag kan bedöma ganska medelsvårt. Ändå sjuk men inte så farligt. Och hur hon drabbades gör varken till eller från tycker jag. Ok om hon hade legat i respirator nu hade det varit ett tungt argument att ställa in nu. Jennie Öberg drabbades väldigt svårt men det var knappast det som avslutade hennes karriär. Att man ska va försiktig och att man inte vet är väl dock ett helt ok argument för min del.
Citera
2020-12-02, 19:03
Medlem
Skulle vara intressant att veta hur Sverige och Finland hade agerat om Norge inte ställt in. Får för mig att det här är koordinerat av de nordiska länderna. Kanske t.o.m var planerat på förhand att ge åkarna ett par tävlingar i kroppen innan man går tillbaka till träning och uppladdning inför VM.
Citera
2020-12-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Notera att fotbollstjärnorna Ronaldo och Zlatan fick viruset (I princip dubbelt så gamla som Linn Svahn exempelvis). Vilket skidåkarna inte ens fått innan de tar sitt beslut, Ronaldo och Zlatan återvände i var sin tur efter två veckor och kolla bara hur de levererat. Men det är klart. Vänder Norge kappan efter vinden ska vi göra det också. Hoppar Norge ner för ett stup gör vi det också.

Anmärkningsvärt och extremt bittert att man inte tänker mer nyktert, sunt förnuft och frihet under ansvar verkar ej existera under den svenska landslagsledningen, en sak som är säker!

Efter Ski Tour uttalade Pellegrino att denna tävling var det värsta som hänt skidsporten eftersom allt var
planerat för att gynna Norge. Blir det dödsstöten för sporten i övriga Europa om de nordiska länderna
nu bojkottar tävlingarna på kontinenten? Förtjänar Crosscountry ens att förbli en olympisk gren?
Citera
2020-12-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Förtjänar Crosscountry ens att förbli en olympisk gren?

Det är bara att ha tålamod. Min påstående är detta: Om 20 år kommer kombinationen av snöfattiga/varma vintrar, dålig rekrytering och alldeles för få nationer med utövare och generellt minskande intresse att få alla vintersporter att försvinna från det olympiska programmet. Bortsett från konståkning, som är en stor TV-sport, men som kommer att arrangeras under sommar-OS. Ishockey kommer också att försvinna, inte på grund av brist på intresse eller låg kvalitet, utan för att det främst är en professionell idrott, där man inte vill att sina utövare ska tävla någon annanstans än i egna ligor, och det kommer att vara svårt att ordna en kvalitativt bra turnering på sensommaren.
Citera
2020-12-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Efter Ski Tour uttalade Pellegrino att denna tävling var det värsta som hänt skidsporten eftersom allt var
planerat för att gynna Norge. Blir det dödsstöten för sporten i övriga Europa om de nordiska länderna
nu bojkottar tävlingarna på kontinenten? Förtjänar Crosscountry ens att förbli en olympisk gren?

Den har varit på nedåtgående internationellt i närmare 20 år. Detta gör knappast saken bättre, men är knappast någon slutgilitg dödsstöt. Nästa säsong kommer det vara näst intill normalt. Men en sport där bara 2-3 länder egentligen bryr sig håller inte på sikt. Och tycker redan det märks. Hade Linn Svahn, med de resultat hon presterat och den personlighet hon har, dessutom ung, kommit fram för 15 år sedan så tror jag hon hade blivit en superkändis i klass med Carolina Klûft. Även om hon är välkänd bland sportintresserade, finns det nog fortfarande rätt många människor i Sverige som inte vet vem hon är. Det hade det inte varit för 15 år sedan. Och det gäller förstås de andra också, Frida Karlsson, Ebba Andersson etc. hade varit mer kända då än vad är nu.
Citera
2020-12-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den har varit på nedåtgående internationellt i närmare 20 år. Detta gör knappast saken bättre, men är knappast någon slutgilitg dödsstöt. Nästa säsong kommer det vara näst intill normalt. Men en sport där bara 2-3 länder egentligen bryr sig håller inte på sikt. Och tycker redan det märks. Hade Linn Svahn, med de resultat hon presterat och den personlighet hon har, dessutom ung, kommit fram för 15 år sedan så tror jag hon hade blivit en superkändis i klass med Carolina Klûft. Även om hon är välkänd bland sportintresserade, finns det nog fortfarande rätt många människor i Sverige som inte vet vem hon är. Det hade det inte varit för 15 år sedan. Och det gäller förstås de andra också, Frida Karlsson, Ebba Andersson etc. hade varit mer kända då än vad är nu.

Kan väl iofs ha lite att göra med den fantastiska toppbredden eller vad det heter vi har. Kalla är väl rätt bra känd liksom när hon slog igenom var hon ju nästan ensam.
Citera
2020-12-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Kan väl iofs ha lite att göra med den fantastiska toppbredden eller vad det heter vi har. Kalla är väl rätt bra känd liksom när hon slog igenom var hon ju nästan ensam.

Iofs sant. Men Kalla hade fler starka länder att tampas med. Norge var starka också då, men då fanns också Finland,Ryssland, även Italien, på ett helt annat sätt än idag.
Citera
2020-12-03, 08:31
Medlem
Citat:
Iofs sant. Men Kalla hade fler starka länder att tampas med. Norge var starka också då, men då fanns också Finland,Ryssland, även Italien, på ett helt annat sätt än idag.

Jo så var det nog. Jag kan ändå uppleva att i min bubbla är skidåkning väldigt intressant även om intresset minskar globalt.
Citera
2020-12-03, 11:56
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Linn har inte tagit några mästerskapsmedaljer (senior) än. För många ur "pöbeln" blir en person inte intressant förrän de har tagit medalj i VM och OS, gärna guld. Jag visste inte vem Kluft var innan hon tog guld i Vm år 2003.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2020-12-03 kl. 11:59.
Citera
2020-12-03, 12:07
Medlem
Citat:

Ja, framförallt på herrsidan har kontinentaleuropéerna tappat. Behöver väl inte gå tillbaka mer än drygt 10 år. Tyskland med Angerer och Teichmann, Italien med Piller Cottrer och Di Centa, Bauer för Tjeckien och Vittoz för Frankrike.

https://www.youtube.com/watch?v=yZ4vOls5U5s&ab_channel=GundeWassberg

Tycker det här loppet, Hellners första seger, är väldigt trevligt. Bra spridning på länderna.
Citera
2020-12-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Ja, framförallt på herrsidan har kontinentaleuropéerna tappat. Behöver väl inte gå tillbaka mer än drygt 10 år. Tyskland med Angerer och Teichmann, Italien med Piller Cottrer och Di Centa, Bauer för Tjeckien och Vittoz för Frankrike.

https://www.youtube.com/watch?v=yZ4vOls5U5s&ab_channel=GundeWassberg

Tycker det här loppet, Hellners första seger, är väldigt trevligt. Bra spridning på länderna.

Ja, när man ser lopp från 10-20-30 år bakåt i tiden på youtube så får man definitivt intrycket att sporten var större då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in