2020-12-02, 11:18
Bannlyst
Otroligt anmärkningsvärt i mina ögon. Källa; https://www.svt.se/sport/

"Norge har valt att hoppa av världscupen före jul.

Nu går Sverige samma väg."

Vidare från en EXTREMT förvånad expertkommentator Jacob Hård från samma källa på SVT; "– Jag är överraskad över att beslutet kommer så fort efter premiären i Ruka. Jag tycker att FIS och länderna borde ha kunnat agerat tidigare. Det var ett oroligt coronaläge redan för en månad sedan. Man borde ha frågat sig tidigare hur man skulle kunna tävla på ett säkert sätt, säger Jacob Hård.".

Frågan blir mer än relevant att ställa;

Varför i helvete tar vi inga egna rationella och nyktra beslut? Varför måste vi göra som Norge gör i detta sammanhang?

Varför lyfts inte upp att betydligt betydligt fler andra idrottare faktiskt fått viruset och kommit tillbaka och gjort toppresultat bara 14 dagar senare? Vad är grejen och måla upp detta enbart som ett överdrivet negativt scenario? Detta berör fan i mig unga 19-20 åriga individer och deras karriärer!

Notera att Norge har ekonomiska muskler, Kläbo som ställer in som om det knappast vore någonting har redan tjänat multum i sin korta karriär. Johaug har tjänat mer än multum hon också.

Kan vi jämföra dessa två stora norska stjärnor med våra svenska rookies? Knappast!

Och då tar man ifrån de ekonomiska möjligheter att vinna prispengar och verkligen stå högst upp på pallen, vilket knappast för damerna blir en rimlig möjlighet så länge Johaug är med i leken (läs; distanslopp).

Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att Sverige följer Norges fotspår. Vad tycker ni andra? Och ni som är för förslaget, Ruka gick ju tydligen hur bra som helst? Är det alla belackare där ute som tror att Davos skulle bli ett rent helvete i kontrast?

Ridå ner Sveriges landslagsledning tycker jag iallafall!
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-12-02 kl. 11:32.
Citera
2020-12-02, 11:22
Bannlyst
Notera att fotbollstjärnorna Ronaldo och Zlatan fick viruset (I princip dubbelt så gamla som Linn Svahn exempelvis). Vilket skidåkarna inte ens fått innan de tar sitt beslut, Ronaldo och Zlatan återvände i var sin tur efter två veckor och kolla bara hur de levererat. Men det är klart. Vänder Norge kappan efter vinden ska vi göra det också. Hoppar Norge ner för ett stup gör vi det också.

Anmärkningsvärt och extremt bittert att man inte tänker mer nyktert, sunt förnuft och frihet under ansvar verkar ej existera under den svenska landslagsledningen, en sak som är säker!
Senast redigerad av Rasmusehn 2020-12-02 kl. 11:25.
Citera
2020-12-02, 11:26
Avslutad
Jag kan nog inte hålla med dig att det är märkligt. Vi svenskar är ett kuragelöst folk med avsaknad på ideal, fasta värderingar och konsekvens i besluten. Så jag skulle säga att det här var mer väntat.
Citera
2020-12-02, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag kan nog inte hålla med dig att det är märkligt. Vi svenskar är ett kuragelöst folk med avsaknad på ideal, fasta värderingar och konsekvens i besluten. Så jag skulle säga att det här var mer väntat.

Men tänk efter såhär med nyktra ögon, nyktra ögon och en nykter jävla skalle som vår landslagsledning verkar sakna. Det rör sig om unga tjejer, som i princip precis lämnat tonåren. Om detta är ett rationellt beslut varför är gymnasieskolor öppna? Med landslagsledningens matematik borde väl varje gymnasieskola vara ett hot just nu, varför är deras dörrar öppna? Vakna det sovande folket, gör uppror! Det här är fan i mig inte ok. Norge har miljoner saker att luta sig på. Finansiellt är de ljusår från våra unga rookies som precis kommit fram för att börja dominera. De behöver varje krona som varje seger i världscupen kan ge de, för fortsatta karriärer. De har skalle nog för att själva ta kloka beslut om de nu vill åka eller inte. Ge fan i att kuva de. Och nu plockar de eventuella totalcupsegrar ifrån dessa tjejer? Så jävla hjärtlöst! Fan ta dig Daniel Fåhraeus!!!
Citera
2020-12-02, 11:38
Bannlyst
Bra gjort, idrottsmän ska inte exponeras för detta virus, ingen vet vilka långtgående konsekvenser det kan få.
Det kommer snart ett vaccin, bättre att vänta på än att riskera hela sin karriär om man har oturen att bli svårt sjuk och få ärrbildningar på lungorna och dylikt.
Stäng ner allt onödigt tills vi fått ordning på pandemin.
Citera
2020-12-02, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldsw66
Bra gjort, idrottsmän ska inte exponeras för detta virus, ingen vet vilka långtgående konsekvenser det kan få.
Det kommer snart ett vaccin, bättre att vänta på än att riskera hela sin karriär om man har oturen att bli svårt sjuk och få ärrbildningar på lungorna och dylikt.
Stäng ner allt onödigt tills vi fått ordning på pandemin.

Svara på frågan är du snäll. Kom viruset igår? Eller kom viruset i januari/februari?

Följdfråga, vad gör skillnad på åtgärd nu till skillnad från i våras? Är det inte mer av förlust att inte ge dessa unga friska individer möjlighet och ta ytterligare kliv i sina karriärer? Om de plötsligt smittas av Corona hemma i familjehemmet i Östersund imorgon, vem får lång näsa då?
Citera
2020-12-02, 11:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Otroligt anmärkningsvärt i mina ögon. Källa; https://www.svt.se/sport/

"Norge har valt att hoppa av världscupen före jul.

Nu går Sverige samma väg."

Vidare från en EXTREMT förvånad expertkommentator Jacob Hård från samma källa på SVT; "– Jag är överraskad över att beslutet kommer så fort efter premiären i Ruka. Jag tycker att FIS och länderna borde ha kunnat agerat tidigare. Det var ett oroligt coronaläge redan för en månad sedan. Man borde ha frågat sig tidigare hur man skulle kunna tävla på ett säkert sätt, säger Jacob Hård.".

Frågan blir mer än relevant att ställa;

Varför i helvete tar vi inga egna rationella och nyktra beslut? Varför måste vi göra som Norge gör i detta sammanhang?

Varför lyfts inte upp att betydligt betydligt fler andra idrottare faktiskt fått viruset och kommit tillbaka och gjort toppresultat bara 14 dagar senare? Vad är grejen och måla upp detta enbart som ett överdrivet negativt scenario? Detta berör fan i mig unga 19-20 åriga individer och deras karriärer!

Notera att Norge har ekonomiska muskler, Kläbo som ställer in som om det knappast vore någonting har redan tjänat multum i sin korta karriär. Johaug har tjänat mer än multum hon också.

Kan vi jämföra dessa två stora norska stjärnor med våra svenska rookies? Knappast!

Och då tar man ifrån de ekonomiska möjligheter att vinna prispengar och verkligen stå högst upp på pallen, vilket knappast för damerna blir en rimlig möjlighet så länge Johaug är med i leken (läs; distanslopp).

Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att Sverige följer Norges fotspår. Vad tycker ni andra? Och ni som är för förslaget, Ruka gick ju tydligen hur bra som helst? Är det alla belackare där ute som tror att Davos skulle bli ett rent helvete i kontrast?

Ridå ner Sveriges landslagsledning tycker jag iallafall!

Så man måste vara först med alla beslut, annars är man en efterföljare?
Citera
2020-12-02, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så man måste vara först med alla beslut, annars är man en efterföljare?

Enligt vilka kritierier tycker du Fåhraeus och company handlat korrekt i detta beslut? Rak och konkret fråga, varför är beslutet rimligt i dina ögon i nuläget?

"Experterna Hård och Blomquist är kraftigt överraskade till beslutet; Men samtidigt blev Charlotte Kalla troligtvis smittad på hemmaplan. Det är svårt att bedöma var risken är störst. I Sverige eller i en elitbubbla där alla är samlade, säger Anders Blomquist".
Citera
2020-12-02, 11:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Enligt vilka kritierier tycker du Fåhraeus och company handlat korrekt i detta beslut? Rak och konkret fråga, varför är beslutet rimligt i dina ögon i nuläget?

"Experterna Hård och Blomquist är kraftigt överraskade till beslutet; Men samtidigt blev Charlotte Kalla troligtvis smittad på hemmaplan. Det är svårt att bedöma var risken är störst. I Sverige eller i en elitbubbla där alla är samlade, säger Anders Blomquist".

Måste man ha en åsikt i frågan bara för att tycka att din slutsats är dåligt underbyggd?
Citera
2020-12-02, 11:55
Medlem
Citat:

Fan tagga ner lite, vi pratar 2 VC tävlingar. Tror ingen åkare kommer gå under för detta, de lever ju på förbundets pengar hela säsongen iallafall. Skulle se det som att man har en huvudman som tar ansvar.
Citera
2020-12-02, 11:59
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Covid kan orsaka skador/ärr på hjärta och lungor, vilket i sin tur kan leda till nedsatt syreupptagningsförmåga (VO2max). För Ronald och Zlatan så gör en lite nedsatt VO2max knappast någon avgörande skillnad, men för skidåkarna kan det handla om medalj eller inte. Sen har steroider visat sig hjälpa mot de skador Covid kan orsaka och för Ronald och Zlatan är det knappast några problem med att komma undan med sånt, men skidåkarna måste göra som Johaug och vänta till barmarkssäsongen om de vill använda steroider.
Citera
2020-12-02, 12:00
Bannlyst
Citat:
Svara på frågan är du snäll. Kom viruset igår? Eller kom viruset i januari/februari?

Följdfråga, vad gör skillnad på åtgärd nu till skillnad från i våras? Är det inte mer av förlust att inte ge dessa unga friska individer möjlighet och ta ytterligare kliv i sina karriärer? Om de plötsligt smittas av Corona hemma i familjehemmet i Östersund imorgon, vem får lång näsa då?

Massa dumma frågor, vi vet mer om sjukdomen idag än i våras.
Titta hur det gick för Robin Söderling efter han drabbades av en infektion.
Ni nämner fotbollsspelare som presterat bra efter varit sjuka i covid, men det är en lagsport.
Nämn nån idrottare som inte är med i nån lagsport som kommit tillbaka efter varit sjuk med covid och presterat på topp?
Vet att Novak Djokovic har varit sjuk med lr i covid och han har varit väldigt upp och ner i sina prestationer.
Hoppas dom ställer in hela världscupen, folk tar för lätt på denna dödliga pandemi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in