• 1
  • 2
2020-12-01, 22:37
Medlem
Det finns inget lämpligt forum för detta, men jag vill fråga.

Jag har det väl rätt bra, lite tärd av jobbet osv.

Men vad ska vi alla göra åt problemet av vad vi behöver egentligen?

Det känns som om samhället har gått lite åt fel håll, och jag gissar på att det handlar om ekonomin, det satsas inga pengar på någonting längre, och alla sitter hemma.

Hur som; Jag äe lite fast i ett slags sockerberoende, och jag är inte otränad, är tränad, och har ett fysiskt jobb. Sockerberoendet har att göra med en slags hopplöshet.
Jag har svårt att känna "Yes!!" livet är till för mig, och idag mår jag såå bra!

Tvärtemot verkar v människor vara skapta för att inte må bra. Jag vill gärna veta varför vilka fördelar ska vi kunna dra av det?

I min mening så mår vi självklart bra av mening och syfte. Kanske kan vi skaffa oss själva detta.
Sedan mår vi bra av utmaningar, detta är jätteviktigt.
Sedan det svåraste, att vi mår bra av att vi kan ha betydande påverkan i våra liv, att det vi gör spelar roll, och kan vara viktigt, att att framförallt att våra känslor har betydelse

Idag är det snarare så att våra känslor inte har någon betydelse alls.

Hur blir kommer man i dur med detta?

Jag förstår faktiskt inte vad jag gör för fel. vad ska jag göra för att må bra, och slippa känna behov av substitut?
Citera
2020-12-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det finns inget lämpligt forum för detta, men jag vill fråga.

Jag har det väl rätt bra, lite tärd av jobbet osv.

Men vad ska vi alla göra åt problemet av vad vi behöver egentligen?

Det känns som om samhället har gått lite åt fel håll, och jag gissar på att det handlar om ekonomin, det satsas inga pengar på någonting längre, och alla sitter hemma.

Hur som; Jag äe lite fast i ett slags sockerberoende, och jag är inte otränad, är tränad, och har ett fysiskt jobb. Sockerberoendet har att göra med en slags hopplöshet.
Jag har svårt att känna "Yes!!" livet är till för mig, och idag mår jag såå bra!

Tvärtemot verkar v människor vara skapta för att inte må bra. Jag vill gärna veta varför vilka fördelar ska vi kunna dra av det?

I min mening så mår vi självklart bra av mening och syfte. Kanske kan vi skaffa oss själva detta.
Sedan mår vi bra av utmaningar, detta är jätteviktigt.
Sedan det svåraste, att vi mår bra av att vi kan ha betydande påverkan i våra liv, att det vi gör spelar roll, och kan vara viktigt, att att framförallt att våra känslor har betydelse

Idag är det snarare så att våra känslor inte har någon betydelse alls.

Hur blir kommer man i dur med detta?

Jag förstår faktiskt inte vad jag gör för fel. vad ska jag göra för att må bra, och slippa känna behov av substitut?

Det har varit massa tuffare tider förut än nu. Mitt tips är att tala mer med dina gamla släktingar eller med riktigt gamla människor. Då får man bra perspektiv. Större pandemier är inget ovanligt men skillnaden är att denna råkade bli global. Livet är ett lidande men det blir lättare om man medvetet inser det och gör vad som behöver göras. Strävar man efter lycka så lär man bli besviken. Sverige har haft det ganska bra och klarat sig ur världskrigen mycket bra. Nackdelen är väl att man inte är van med större nationella kriser eller krishantering, individuellt eller i grupp.
Citera
2020-12-01, 23:28
Medlem
Försök att fokusera på dig själv, inte på vi eller våra problem
Citera
2020-12-02, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Försök att fokusera på dig själv, inte på vi eller våra problem

jamen det är ju det jag gjort.

näej, det finns mycket otrygghet just nu
Citera
2020-12-02, 07:01
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Det känns som om samhället har gått lite åt fel håll... Jag äe lite fast i ett slags sockerberoende...

Samhället och världen har alltid gått lite åt fel håll, det ansåg redan de gamla grekerna. Så, antingen accepterar du situationen eller engagerar dig i något (t.ex. politik, hjälp för hemlösa) för att göra något åt situationen. Handlar mycket om inställning, du väljer själv

Socker är som porr, lätt tillfredsställelse, lätt att bli beroende och avtrubbad av. Föreslår att du slutar köpa hem godsaker och börjar med osötad sylt etc. Gör en plan för hur du äter, börja dagen med gröt. Du kanske kan ersätta beroendet med ett lite mindre skadligt - promenader?
Citera
2020-12-02, 07:28
Medlem
Pungsvings avatar
Lär dig slappna av. Återkom om ett år.
Citera
2020-12-02, 11:13
Medlem
Vi kan inte gå runt och ha den där "Yes vad skönt att vara vid liv!!!" hela tiden. Livet är en dualitet av motsatser, för att vi ska kunna vara glada måste vi inte enbart ha möjligheten att bli ledsna, vi måste faktiskt bli ledsna för att vi sen ska kunna känna någon form av glädje.

Dessutom letar våra kroppar och sinnen alltid efter balans, jämvikt, eller equilibrium som det kallas på engelskan. Jag tror att uttrycket egentligen heter hedonic adaptation, som innebär att vi anpassar oss till det glada så pass att det glada i fortsättningen blir det nya normala, och vi mår lika neutralt som innan det glada inträffade.

Exempel, ponera att du alltid velat ha en riktigt snygg kropp. En morgon vaknar du och har den riktigt snygga kroppen, du är nu hur glad som helst och riktigt stolt över din nya kropp. Men förr eller senare blir du van vid den och du återgår till ditt naturliga sinnestillstånd (neutral/ledsen). Du behöver nu sätta nya mål och sträva efter att uppnå dem (och se att du rör dig mot målet) för att få nya dopaminkickar av.

Vi är skapta för att vara missnöjda, kan du se det som. Det är nästan lite komiskt. Folk vill lämna hamsterhjulet som är ett 9-17 jobb men inser inte att hela vår biologi är ett hamsterhjul. Sätta mål -> sträva efter mål -> se att vi rör oss mot målet -> dopaminkick -> vi når målet -> inga dopaminkickar längre -> sätta mål. Saker och ting är egentligen cirkulära, inte linjära som vi ofta tror.
Citera
2020-12-02, 12:08
Försök finna mening och värde i lidandet. Boktips: Lycka! En handbok i konsten att leva av Dalai Lama. Insikten jag fått av den helt fantastiska boken har fått mig att må betydligt bättre då jag numera inte grubblar över lidandet o den inre smärtan - jag ser en mening med den, att den stärker mig och får mig att växa som individ; och för mig närmare ett andligt uppvaknande. Dessutom ger den mig en större medkänsla vilket leder till mer kärlek
Senast redigerad av Bellsiii 2020-12-02 kl. 12:11.
Citera
2020-12-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Samhället och världen har alltid gått lite åt fel håll, det ansåg redan de gamla grekerna. Så, antingen accepterar du situationen eller engagerar dig i något (t.ex. politik, hjälp för hemlösa) för att göra något åt situationen. Handlar mycket om inställning, du väljer själv

Socker är som porr, lätt tillfredsställelse, lätt att bli beroende och avtrubbad av. Föreslår att du slutar köpa hem godsaker och börjar med osötad sylt etc. Gör en plan för hur du äter, börja dagen med gröt. Du kanske kan ersätta beroendet med ett lite mindre skadligt - promenader?

Näej det handlar om att få energippfyllnad, ich då menar jag spirit, den inre energin.

Men det känner jag att beroendet kommer att äta upp mig, så jag har försökt bestämma mig att för att tåla press och stress. Det är när man vill fly som det blir jobbigare.

Det jobbiga är också att man helst ska ignorera vad man känner och känslor, eftersom de hämmar en. Men samtidigt är det det som gör att man ens känner något. Allehanda könslor och intryck - som ger existentiell mening - men helst ska du bara ignorera det.

Varför.
Kan vi människornfå vara just människor?
Citera
2020-12-02, 19:42
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Kan vi människornfå vara just människor?

Och medan du äter din gröt till frukost, läs Jordan B Peterson. Gilla läget - skaffa bättre rutiner!
Citera
2020-12-05, 07:41
Medlem
Citat:
Och medan du äter din gröt till frukost, läs Jordan B Peterson. Gilla läget - skaffa bättre rutiner!

Jag försöker göra en förändring. Vet inte om det handlar om bara rutiner.
Citera
2020-12-07, 20:16
Medlem
Citat:

Måstesvara på denna ännu en gång. Det ärsynnerligen fascinerande med alla som fttattycke för peterson. Att unga män/pojkar skulle finna förtroende hos någon som predkkar konservatism.

Enligt mig är detnpappan som de flesta på flashback alerig verkar ha haft.

Men nej. Jag går inte hela vägen jämsides med Peterson. Vi har olikheter.
Jag har mer behov av vissa precisiteter än Peterson.
Även lm man följer Petersonså är det rn stor del av mig själv som tvingas instängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in