• 1
  • 2
2020-12-01, 22:29
Medlem
Hej,
Känner att jag är ute på tunn is. Så jag vill rådfråga här.

Min fru har precis startat ett konsultbolag.
Hon behöver:
-Ny dator
-Ny mobil
-Mail i dator å mobil
-Kallender
-Teams
-officepaket med filer ej i office 365.
-Lagring av filer i molntjänst. Troligen behov av >50gb
-It support

Hon har köpt en domän och IMAP e-post från domänleverantören.

Jag är skapligt teknisk och kan aggera support åt henne vid ev. Installation. Dock skönt om jag slipper installera.

Det finns en uppskö av leverantörer av ovan. Vilken väg är enklast? Bäst? Billigast?
Absolut viktigast är bra support hos IT Leverantör. Även viktigt med bra säkerhet i IT lösningen.

/Emil
Senast redigerad av herrwinnerboy 2020-12-01 kl. 22:40.
Citera
2020-12-01, 22:54
Medlem
Vad är det för konsultverksamhet? Jag hoppas hon inte startat verksamhet som IT-konsult, inte för att det skulle vara hopplös marknad utan för det vore pinsamt att behöva fråga FB om sånt då
Citera
2020-12-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrwinnerboy
Det finns en uppskö av leverantörer av ovan. Vilken väg är enklast? Bäst? Billigast?
Absolut viktigast är bra support hos IT Leverantör. Även viktigt med bra säkerhet i IT lösningen.

Vad betyder IT-lösning och IT-leverantör i det här fallet? Jag har svårt att förstå riktigt vad du är ute efter. Inköpsställen?

Citat:
-Ny dator
Från din favoritdatoraffär. Komplett brukar vara billiga. Lenovo gör slagtåliga trotjänare som brukar klara att vara med länge, men anything goes really. USB-C gör det enkelt. Se till att skaffa en extra laddare och en adapter för projektor.

Citat:
-Ny mobil

Från din favoritmobilaffär. Det finns inte så mycket mer att säga om det.

Citat:
-Mail i dator å mobil

Som jag förstår det hade hon redan köpt hosting för sin domän inkl mailserver, så då är väl den frågan utredd, eller?

Citat:
-Kallender

Den till sitt privata Google-konto om hon nu ska använda den IMAP-servern som hon skaffat, vilket man kan argumentera för är ett mindre bra sätt att göra det på.

Citat:
-Teams

Kommer med Office-paketet, alternativt laddas ner från Microsoft.

Citat:

Vad betyder att filerna inte är i Office 365? Officepaketet köps eller hyrs enklast av Microsoft.

Citat:
-Lagring av filer i molntjänst. Troligen behov av >50gb

Officepaketet kommer med OneDrive. Har för mig att man får 1TB / användare i grund.

Citat:
-It support

Vad betyder det? Support för vad?
Citera
2020-12-01, 23:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hej,
Känner att jag är ute på tunn is. Så jag vill rådfråga här.

Min fru har precis startat ett konsultbolag.
Hon behöver:
-Ny dator
-Ny mobil
-Mail i dator å mobil
-Kallender
Teams
-Lagring av filer i molntjänst
-. Troligen behov av >50gb
-It support

Hon har köpt en domän och IMAP e-post från domänleverantören.

Jag är skapligt teknisk och kan aggera support åt henne vid ev. Installation. Dock skönt om jag slipper installera.

/Emil
Tunn is var ordet.
’Kallender’?
’aggera’?
’Uppskö’?
En sekreterare, kanske

Och framför allt;
-Teams
-Lagring av filer i molntjänst

Wut?
Teams finns väl bara i O365? Och även resten av Office, numera?
Och cloud men inte O365, varför inte? Cloud som Cloud?
Varför skulle ett annat moln vara bättre än Microsofts?

Kravspecen är oklar, vad vill hon uppnå?
Citera
2020-12-01, 23:19
Medlem
XaoqcHs avatar
Hon behöver alltså Microsoft Office 365 som bas och en svensk leverantör som sköter support åt henne. Office 365 har allt du efterfrågar, inklusive molnlagring. Dessutom utökar de konstant sina tjänster utan att det kostar skjortan, så det är ett bra alternativ för ett litet företag att växa med.

Loopia är en sådan leverantör av Office 365. Har dock inga egna erfarenheter av Loopia men prova ringa dem.
Citera
2020-12-01, 23:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Hon behöver alltså Microsoft Office 365 som bas och en svensk leverantör som sköter support åt henne. Office 365 har allt du efterfrågar, inklusive molnlagring. Dessutom utökar de konstant sina tjänster utan att det kostar skjortan, så det är ett bra alternativ för ett litet företag att växa med.

Loopia är en sådan leverantör av Office 365. Har dock inga egna erfarenheter av Loopia men prova ringa dem.
Du såg detta krav?
Citat:
officepaket med filer ej i office 365.
-Lagring av filer i molntjänst.
Av någon outgrundlig anledning ...
Citera
2020-12-01, 23:31
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du såg detta krav?

Av någon outgrundlig anledning ...

Jag antog att TS var ute och cyklade då Office 365 gör det valfritt att arbeta i molnet eller lokalt så länge man väljer rätt prisplan.
Citera
2020-12-01, 23:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag antog att TS var ute och cyklade då Office 365 gör det valfritt att arbeta i molnet eller lokalt så länge man väljer rätt prisplan.
Det var nog ett klokt antagande ...
Kan man ens ha O365 utan molnlagring, trodde MS mer eller mindre krävde det i de nya planerna. Finns det ens desktopappar av alla O365-appar, t ex Teams?
Citera
2020-12-02, 07:40
Moderator
rancors avatar
Flyttad från IT-säkerhet till Övriga

// Moderator
Citera
2020-12-02, 09:07
Medlem
rutenskuts avatar
Vettigast är office365 , imap kan inte synka kalendern och kontakter mellan olika enheter.
Om ni ändå vill köpa office separat utan månadsavgift så köp office 2019 standard.
De som levererar imap kan även hyra ut exchangemailbox då kan ni synka kalender och kontakter också, blir dock nästan lika mycket pengar som office 365.
Citera
2020-12-02, 09:14
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
-It support

Kolla i den egna kommunen och angränsande kommuner. Det kan finns IT-företag som erbjuder IT-support/tjänster till mindre företag med en eller ett fåtal anställda. Finns på min ort och den större huvudorten i länet.
Citera
2020-12-02, 10:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
När du köper office (Ja! alla office versioner heter i dag Office365, även den med skrivbordsversionen av Office) se: https://www.microsoft.com/sv-se/micr...ucts?market=se

Köper ni Microsoft 365 Business Standard så ingår skrivbordsversionen av office, samt TEAMS samt Molnlagring i OneDrive (1TB), e-postkonton samt givetvis KALENDER! osv.

Det bästa är att alla dessa program som ingår finns som appar till telefonen och då även OneDrive, så hon alltid har åtkomst till ALLA sina filer i både mobilen och datorn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in