2020-12-01, 20:21
Medlem
Hej.

Jag har sedan någon vecka/månad t.bx. fått en svullnad i mjuka delen av gommen. Den sväller och blir mycket större framförallt när jag äter och anstränger mig. Känner även en viss smärta som kommer och går upp mot ögat och näsan på samma sida. Men det kanske är en ren inbildning.

Utseende;
- Blåaktig botten
- När jag äter sväller den och en "transparant" blåsa bildas med en varaktig blåaktig botten
- Går t.bx. i svullnad efter att jag ätit - men en "grundsvullnad" känns när jag känner mer tungan.

Jag har besökt läkare som skrivit en remiss till ÖnH efter lite tjat. Han sa först att det är en "taglkörtel som producerar slem och saliv"
Men då jag hör till den mer hypokondriska slaget av människa så var jag inte riktigt nöjd med det svaret. Framförallt inte efter lite Googling.

Min egen diagnos säger självklart Cancer.
Men möjliga diagnos (Vilket jag nästan tror mest på) är Mucocele.
Så - vad säger ni nätläkare här på FB, någon med samma erfarenhet?

En bild kan givetvis fixas om så behövs.
Citera
2020-12-02, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle308
Hej.

Jag har sedan någon vecka/månad t.bx. fått en svullnad i mjuka delen av gommen. Den sväller och blir mycket större framförallt när jag äter och anstränger mig. Känner även en viss smärta som kommer och går upp mot ögat och näsan på samma sida. Men det kanske är en ren inbildning.

Utseende;
- Blåaktig botten
- När jag äter sväller den och en "transparant" blåsa bildas med en varaktig blåaktig botten
- Går t.bx. i svullnad efter att jag ätit - men en "grundsvullnad" känns när jag känner mer tungan.

Jag har besökt läkare som skrivit en remiss till ÖnH efter lite tjat. Han sa först att det är en "taglkörtel som producerar slem och saliv"
Men då jag hör till den mer hypokondriska slaget av människa så var jag inte riktigt nöjd med det svaret. Framförallt inte efter lite Googling.

Min egen diagnos säger självklart Cancer.
Men möjliga diagnos (Vilket jag nästan tror mest på) är Mucocele.
Så - vad säger ni nätläkare här på FB, någon med samma erfarenhet?

En bild kan givetvis fixas om så behövs.

Kläm ur varet. Du kan ha bitit i nåt för tio år sedan som sen kapslats in av kroppen. Så ta ut skiten och gå vidare i livet. Elda på en nål och punktera den bara.
Citera
2020-12-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Kläm ur varet. Du kan ha bitit i nåt för tio år sedan som sen kapslats in av kroppen. Så ta ut skiten och gå vidare i livet. Elda på en nål och punktera den bara.
Du är alltså remitterad till ÖNH.
Talgkörtlar producerar inte saliv. Det gör parotis. Och slemkörtlar...producerar ja, just det.
Skulle inte ta ut skiten och gå vidare i livet, innan jag visste vad som fanns i skiten.(och sprider sig, vid en punktering)
Ligg som en igel på ÖNH-mottagningen och fråga vad din remiss blev av etc etc etc.
Lycka till
Citera
2020-12-08, 22:20
Medlem
Ingen annan som haft stop i en liten spottkörtel? Efter lite sökning här på forumet så verkar det som att folk har haft knölar i gommen tidigare.
Citera
2021-03-07, 19:32
Medlem
Hej.

Om nu någon följer denna tråda så har jag nu ett besked.
Vad för drygt två månader sedan på ÖNH-mottagningen på sjukhuset.
Träffade en läkare + studerande läkare.

Enligt läkare så är det troligtvis en spotkörtelcysta. Inget farligt. Utförsgången är tilltäppt troligtvis. Därav lokal svullnad när jag äter och körteln blir aktiv.

Har försökt tömma den själv då detta inte ska vara någon fara. När jag trycker och klämmer så kommer det fram något vitt. Troligtvis en liten sten som sitter fast. Vill få ut skiten.

Aja - min sjuka hjärna är övertygad om cancer. Men nu - mer än 8-9 månader efter upptäckt, så borde den vid det här laget blivit betydligt större kan man ju tycka.
Citera
2021-03-07, 22:43
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle308
Hej.

Om nu någon följer denna tråda så har jag nu ett besked.
Vad för drygt två månader sedan på ÖNH-mottagningen på sjukhuset.
Träffade en läkare + studerande läkare.

Enligt läkare så är det troligtvis en spotkörtelcysta. Inget farligt. Utförsgången är tilltäppt troligtvis. Därav lokal svullnad när jag äter och körteln blir aktiv.

Har försökt tömma den själv då detta inte ska vara någon fara. När jag trycker och klämmer så kommer det fram något vitt. Troligtvis en liten sten som sitter fast. Vill få ut skiten.

Aja - min sjuka hjärna är övertygad om cancer. Men nu - mer än 8-9 månader efter upptäckt, så borde den vid det här laget blivit betydligt större kan man ju tycka.

Ja det kan man ju tycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in