2020-12-01, 18:34
Medlem
mr.demons avatar
Jag vet inte om jag har placerat tråden rätt. Jag kan i stort sett inget om data.

Men min morsa behöver ny dator. Och hon då frågade om hon kunde ta min och jag köpa en ny. Visst kan jag ju det. Men det jag undrar över är detta. Jag har ett USB och en extern gammal hårddisk som jag har lite porr på. Kan det då synas att jag har tittat på dom bilderna/filmerna när dom inte har varit sparade på hårddisken??

Vill ju typ inte att min gamla mor ska stöta på nån snuskig fil. Eller ska jag ominstallera datorn helt. Vilket jag fan inte vet hur man gör när det är en Lenovo.

Bekvämast hade varit att bara tömma datorn mina saker och ge den till morsan. Men vill inte att hon ska stöta på nåt konstigt filnamn eller så, då hon är gammalmodig.
Citera
2020-12-01, 18:45
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Jag vet inte om jag har placerat tråden rätt. Jag kan i stort sett inget om data.

Men min morsa behöver ny dator. Och hon då frågade om hon kunde ta min och jag köpa en ny. Visst kan jag ju det. Men det jag undrar över är detta. Jag har ett USB och en extern gammal hårddisk som jag har lite porr på. Kan det då synas att jag har tittat på dom bilderna/filmerna när dom inte har varit sparade på hårddisken??

Vill ju typ inte att min gamla mor ska stöta på nån snuskig fil. Eller ska jag ominstallera datorn helt. Vilket jag fan inte vet hur man gör när det är en Lenovo.

Bekvämast hade varit att bara tömma datorn mina saker och ge den till morsan. Men vill inte att hon ska stöta på nåt konstigt filnamn eller så, då hon är gammalmodig.

Rensa datorn och kolla upp hur man installerar om windows. Googla. Är faktist inte så krångligt
Citera
2020-12-01, 18:51
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Rensa datorn och kolla upp hur man installerar om windows. Googla. Är faktist inte så krångligt

Nää, jag vet. Men att orka installera om. Och jag har inget gem hemma. Man ska ha det när man pillar på Lenovo.
Citera
2020-12-01, 18:55
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Skapa nytt konto/profil på datorn till morsan, problemet löst.
Du kan givetvis ha kvar din profil men säkra upp den med lösenord.
Citera
2020-12-01, 19:08
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Skapa nytt konto/profil på datorn till morsan, problemet löst.
Du kan givetvis ha kvar din profil men säkra upp den med lösenord.

Okej.
Citera
2020-12-01, 19:45
Medlem
yz44s avatar
Sedan skadar det inte med en genomsökning av bild- och videofiler.
Citera
2020-12-01, 19:50
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Sedan skadar det inte med en genomsökning av bild- och videofiler.

Hur gör man det? Bilder/filmer är ju inte sparade på hårddisken. Men om jag förstått rätt så finns alltid fragment av filer kvar som kan återskapas. Nu kan ju inte personen i fråga det. Men men.
Citera
2020-12-01, 20:45
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Hur gör man det? Bilder/filmer är ju inte sparade på hårddisken. Men om jag förstått rätt så finns alltid fragment av filer kvar som kan återskapas. Nu kan ju inte personen i fråga det. Men men.
Söker efter filer gör du enkelt i utforskaren, sök efter filtyp t.ex. *.jpg, *.mp4 osv, se till att stå i roten på disken.
Citera
2020-12-02, 10:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Nää, jag vet. Men att orka installera om. Och jag har inget gem hemma. Man ska ha det när man pillar på Lenovo.

Det är ju inte så svårt!

Gå via start-knappen, kugghjulet, Uppdatering och säkerhet, I vänstra fältet ser du: ÅTERSTÄLLNING, klicka på den, och till höger i bild ser du KOM IGÅNG, under Återställ den här datorn...

Sedan väljer du att TA BORT ALLA FILER OCH KONTON.. (Ditt konto är väl kopplat till ditt Microsoft konto, så det kan inte din morsa använda).
Välj ännu en gång att ta bort allt...

Sedan installeras Windows 10 om helt...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2020-12-02 kl. 10:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in