2020-12-01, 16:06
Medlem
Slovoviks avatar
Jag blir uppringd typ varenda dag av nummer som flaggats som "bedrägeri" eller "skräp". Ibland svarar jag bara för att höra vad det är för något. Då brukar det ofta vara folk som säger att de ringer från Telia. Det kan vara både män och kvinnor som ringer, de låter ofta som de är i 20-årsåldern och pratar väldigt bra svenska.

Vet ni om det är någon pågående bluff? Eller bara försäljning?
Citera
2020-12-01, 16:07
Medlem
Om du nu pratar med dem, varför frågar du inte vad de vill?
Citera
2020-12-01, 16:17
Medlem
rymdteleskops avatar
jag tror det kan vara, "bedrägeri" eller "skräp"
in any case om du inte funderar på att köpa något av en försäljare som ringer varje dag så är det väl ganska skit samma
Citera
2020-12-01, 16:20
Medlem
XaoqcHs avatar
Det kan lika gärna vara teleterrorister som säljer på uppdrag av Telia, dvs skräp.
Spännande att någon svarar på okänt nummer 2020. Nästan lika spännande som att klicka på en länk i ett mejl från okänd avsändare.
Citera
2020-12-01, 16:47
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det kan lika gärna vara teleterrorister som säljer på uppdrag av Telia, dvs skräp.
Spännande att någon svarar på okänt nummer 2020. Nästan lika spännande som att klicka på en länk i ett mejl från okänd avsändare.

Hur kan du jämföra det? Du får knappast ett virus av att svara o telefon.
Citera
2020-12-01, 17:02
Medlem
Känner igen det här, troligen något företag som är anlitat av Telia, är påstridiga så in i helvete och säljer på provision. Förstår ärligt talat inte varför ett företag som Telia låter sig smutskastas på detta viset.

För ett tag sedan svarade jag i all hast, idioten skulle sälja in ett bredband som va guld och gröna skogar. Efter jag sagt att jag inte va intresserad och lagt på kom det en orderbekräftelse per SMS där han tydligen tyckte jag skulle ha detta trots jag tackat nej, samtalet från mig till Telia bekräftade att det var på uppdrag av Telia och dom fick makulera beställningen.
Citera
2020-12-02, 17:55
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH

Uppriktig fråga, kan man förlora något på att svara på ett samtal? Jag menar om man ringer tillbaka, visst, då kan man debiteras. Men det kan väl inte kosta något bara att svara?
Citera
2020-12-02, 18:12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Uppriktig fråga, kan man förlora något på att svara på ett samtal? Jag menar om man ringer tillbaka, visst, då kan man debiteras. Men det kan väl inte kosta något bara att svara?

Nop. Däremot som förr i tiden när man ringde från en telefon kiosk kunde ju man ringa men mottagaren betalar, men då var det en röst från operatören som läste upp "om du godtar detta samtal så kostar det dig XX". Förstår inte alls människor som är rädda för att svara eller inte gör det av olika anledningar. Lägg på om det är en idiot vad är problemet.
Citera
2020-12-02, 19:05
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Jag blir uppringd typ varenda dag av nummer som flaggats som "bedrägeri" eller "skräp". Ibland svarar jag bara för att höra vad det är för något. Då brukar det ofta vara folk som säger att de ringer från Telia. Det kan vara både män och kvinnor som ringer, de låter ofta som de är i 20-årsåldern och pratar väldigt bra svenska.

Vet ni om det är någon pågående bluff? Eller bara försäljning?

Råkar ut för samma sak. Oftast är det mobilnummer som börjar med 076, jag svarar typ aldrig eftersom numret direkt flaggas som spam/telemarketing, istället så blockar jag numret men då kan det ringa ett liknande nummer två dagar senare.
Citera
2020-12-03, 11:28
Medlem
swebarbs avatar
Använd truecaller borde stoppa det värsta iaf.
Citera
2020-12-20, 14:58
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Nop. Däremot som förr i tiden när man ringde från en telefon kiosk kunde ju man ringa men mottagaren betalar, men då var det en röst från operatören som läste upp "om du godtar detta samtal så kostar det dig XX". Förstår inte alls människor som är rädda för att svara eller inte gör det av olika anledningar. Lägg på om det är en idiot vad är problemet.
Håller med folk är så jäkla telefonrädda, det ÄR INTE farligt att svara i telefon och NEJ det kostar inget att svara,, passar inte samtalet så lägger man på. Folk är så jäkla nojiga, jag svarar alltid och fortfarande lever jag.
Citera
2021-04-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Håller med folk är så jäkla telefonrädda, det ÄR INTE farligt att svara i telefon och NEJ det kostar inget att svara,, passar inte samtalet så lägger man på. Folk är så jäkla nojiga, jag svarar alltid och fortfarande lever jag.

Mnja, not all great. Svarar du på en telemarketer bekräftar du att numret är live och kommer då få mera skräp. Telemarketers säljer listor till varandra om vilka nummer som verkar legit. Samma sak som att svara på spammejl.

Du tar också risker av att hålla en konversation överhuvudtaget, t.ex. kan mottagaren hävda att avtal ingåtts av ett brusigt samtal som "missförståtts". Men det är klart, med missade samtal kommer också missade möjligheter. Det kan ju vara något bra på ingående, dock är chansen rätt liten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in