• 1
  • 2
2020-11-30, 22:38
Medlem
ZugMaskins avatar
Hej!

Det kanske verkar oseriöst att söka information inför ett eventuellt diamantköp på flashback men mitt intryck är att det finns många med värdefull kunskap här.

Världen brinner, Australien tex och nu senast ser jag på nyheterna att självaste arktis brinner och att Grönland smälter. Ja, det är oroande tider. Överbefolkning, människors vattentillgång minskar. Tex Yemen som krymper... mycket skit just nu. Listan kan göras lång. Naturligtvis oroar jag mig för hur det skall gå med världsekonomin och Svenska kronan. Jag är oroad, minst sagt.

Jag har ca 200 000, och jag tänker att diamanter är en världsvaluta som kan användas i vilket land som helst.

Frågor:

Kan man lita på Diamantia som jag tycker verkar seriösa. Har dom vettiga priser?

Vilka andra handlare är seriösa? Vilka har bra priser?
Vad skall jag tänka på?
Kan man engagera någon sorts diamantexpert som kan intyga äkthet?

Alla goda råd är välkomna!

Det är inte viktigt för mig att gå med vinst, jag vill ha något av värde som inte är pengar på banken, av begripliga skäl. Jag har funderat på aktier men kommit fram till att det kan vara för riskabelt. En diamant är en diamant så att säga.

Jag har funderat på att köpa konst, men ser även det som för riskabelt.

Om jag inte byter mina pengar mot en diamant, vad skall jag då byta dem mot? Förslag?

Jag är medveten om att det låter naivt det jag skriver men man måste ju börja någonstans då man söker kunskap. Jag har givetvis googlat också men en diskussion vore intressant också.

Mvh
Citera
2020-11-30, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin

Om jag inte byter mina pengar mot en diamant, vad skall jag då byta dem mot? Förslag?

Guld och jag tror det är vettigare.
Citera
2020-11-30, 22:51
Medlem
Snapcounts avatar
Håller med vad twigdoll säger. Har även läst någonstans att det skall egentligen finnas en överproduktion utav diamanter.
Citera
2020-11-30, 22:53
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Guld och jag tror det är vettigare.

Intressant! Lust att berätta varför du tror det? Helt klart ett alternativ som jag inte tänkt på.
Citera
2020-11-30, 22:54
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Håller med vad twigdoll säger. Har även läst någonstans att det skall egentligen finnas en överproduktion utav diamanter.

Det har jag också läst.
Citera
2020-11-30, 23:00
Bannlyst
Citat:
Intressant! Lust att berätta varför du tror det? Helt klart ett alternativ som jag inte tänkt på.
Det förvånar mig att du tror diamanter är en världsvaluta när du inte vet att guld är något som många stater har i reserv. Tänk Fort Knox.
Citera
2020-11-30, 23:01
Bannlyst
Citat:

Diamanter är väl lite av en scam, ofta köps de dyrt men sen har inget värde.
Om du lämnar in diamantringar och sånt så får du ju bara pengar för guldet.
Sen har jag fattat de som självaste bank-jättarna själva är galna i att investera i guld .
Citera
2020-11-30, 23:04
Medlem
Snapcounts avatar
Sen ts..

Guld är väl mera accepterat som betalningsmedel (vilket borgar mer för dess värde).., men diamanter ?

Sist..vidare vet jag inte ett skvatt om ädelmetaller etc.., men det är värt att notera att man alltid snackar om guldpriset på ekonominyheter, inte diamant. Diamanter är väl mera lyxartiklar istället..

Hur har priset stått sig hos diamanter vs. guld de sista säg 30 åren ?
Citera
2020-11-30, 23:09
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Diamanter är väl lite av en scam, ofta köps de dyrt men sen har inget värde.
Om du lämnar in diamantringar och sånt så får du ju bara pengar för guldet.
Sen har jag fattat de som självaste bank-jättarna själva är galna i att investera i guld .

Det är säkert som du säger. Ska läsa på om guld. Ska googla detta. Varför jag inte tänkt på att köpa guld vet jag inte, men det känns vettigare. Sedan så finns det ju blodsdiamanter osv. Det känns som att man tar större risker med diamanter. Större risk att bli blåst helt enkelt, på ett eller annat vis.
Citera
2020-11-30, 23:19
Medlem
vnc-s avatar
Läs på ordentligt om guld som andra redan skrivit.

Guldet har gått ner i pris pga nyheterna om corona vaccin. Personligen tror jag att det är en tillfällig dipp med tanke på att M2 har ökat med nästan 25%, riktigt bra läge att köpa mer guld enligt mig.
Citera
2020-11-30, 23:28
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Det förvånar mig att du tror diamanter är en världsvaluta när du inte vet att guld är något som många stater har i reserv. Tänk Fort Knox.

Jag vet det också, någonstans fick jag ändå för mig att diamanter är ett ännu säkrare kort. Det går nu upp för mig atr jag var helt ute och cyklade. Men i det stora hela så har jag väldigt dålig koll på ekonomi. Jag är musiker och konstnär.

Känner mig lite korkad nu givetvis.
Det verkar vettigt att köpa en investeringstacka:

https://www.guldcentralen.se/produkt...d/ubs-250-gram

Tog inte lång tid att inse detta sedan jag startade tråden.

Då återstår bara för mig att hitta en seriös handlare med bra priser.

Tack för svar.
Citera
2020-11-30, 23:34
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag vet det också, någonstans fick jag ändå för mig att diamanter är ett ännu säkrare kort. Det går nu upp för mig atr jag var helt ute och cyklade. Men i det stora hela så har jag väldigt dålig koll på ekonomi. Jag är musiker och konstnär.

Känner mig lite korkad nu givetvis.
Det verkar vettigt att köpa en investeringstacka:

https://www.guldcentralen.se/produkt...d/ubs-250-gram

Tog inte lång tid att inse detta sedan jag startade tråden.

Då återstår bara för mig att hitta en seriös handlare med bra priser.

Tack för svar.

Ha i åtanke att mynt är populärare än tackor, det är betydligt enklare att sälja x antal 1oz guldmynt än en tacka på 250 gram. En fördel också är att du kan sälja av hälften.

Köp 15st populära 1oz mynt om du har 200.000kr att spendera.

Kan rekommendera https://www.adelmetallforum.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in