• 1
  • 2
2020-11-30, 22:32
Medlem
g0dspirits avatar
Tjena, jag ska sälja en av våra bilar som jag har haft som pendlarbil. Bilen drar ju lika mycket som en felskruvad pansarvagn. Peugeot 407 - 2007 men saknar serviceboken, den har jag tappat bort.

Kommer detta påverka priset mycket? Den är alltid servad enligt serviceboken och är i superfint skick. Kan man köpa en ny och på något vis återställa den?

Jag är okunnig kring bilar.
Citera
2020-11-30, 22:35
Avstängd
Vem bryr sig om servicebok på en 14 år gammal Peugeot. Se till att den är dokumenterat nyservad när du säljer den.
Citera
2020-11-30, 22:39
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Vem bryr sig om servicebok på en 14 år gammal Peugeot. Se till att den är dokumenterat nyservad när du säljer den.

Kanske sant. Men resonerar alla så? Om vi leker med tanken att du har två identiska bilar. Ena har full historik, kvitton och stämplar. Den andra har inte det. Kan man begära samma pris?
Citera
2020-11-30, 22:43
Bannlyst
Skulle tro att du kan skicka efter serviceböcker, fråga hos en Peugeot-handlare. Kan säkert fixa mot en kostnad eller rentav gratis.
Citera
2020-11-30, 22:44
Medlem
megacoolmans avatar
Har du servat den på märkesverkstad så har de alla servicear registrerade. Du kanske kan be dem plocka fram kopior på protokollen.
Citera
2020-11-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Kanske sant. Men resonerar alla så? Om vi leker med tanken att du har två identiska bilar. Ena har full historik, kvitton och stämplar. Den andra har inte det. Kan man begära samma pris?
Om det gäller en gammal Peugeot som inte kostar många kronor oavsett serviceläget? Ja, det tror jag.
Citera
2020-11-30, 22:47
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Skulle tro att du kan skicka efter serviceböcker, fråga hos en Peugeot-handlare. Kan säkert fixa mot en kostnad eller rentav gratis.

Tack för tipset! 🤜💥🤛
Citera
2020-11-30, 22:48
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Om det gäller en gammal Peugeot som inte kostar många kronor oavsett serviceläget? Ja, det tror jag.

Okej! Det är svårt att avgöra vad den ligger i marknadsvärde. Mellan 12-19 tusen är min gissning
Citera
2020-11-30, 23:50
Medlem
Jag sålde farsans Mazda för ett antal år sen och saknade serviceboken. Han som köpte den (till sin dotter som nyss fått körkort) ryckte på axlarna och sade att det ordnar sig här har du slantarna.
Citera
2020-12-01, 06:02
Medlem
TattooedFuckers avatar
är kamrem bytt ? om ja . och servad relativt nyligen så är de ingen fara de är redan billiga bilar

Personligen så skiter ja i servicebok när de gäller bilar under 100.000 kr då de spelar ingen roll hur mycket kvitton man har från när bilen var ny . delar slits .... hur den är nu är mer intressant än servicehistorik på en bruksbil
Citera
2020-12-01, 09:09
Medlem
Jag värderar all dokumentation om en presumtiv bil högt.
T ex om bilen har servats regelbundet på märkesverkstad.
Guld är att veta om bilen har rostskyddats som ny och därefter någon eller några gånger.
Enägarbilar är enligt mig mer värda, speciellt om de är mellan 10 och 20 år gamla.
Bilar med många ägare bryr jag mig inte om - så där spelar historiken ingen roll.
Citera
2020-12-01, 09:40
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag värderar all dokumentation om en presumtiv bil högt.
T ex om bilen har servats regelbundet på märkesverkstad.
Guld är att veta om bilen har rostskyddats som ny och därefter någon eller några gånger.
Enägarbilar är enligt mig mer värda, speciellt om de är mellan 10 och 20 år gamla.
Bilar med många ägare bryr jag mig inte om - så där spelar historiken ingen roll.

En bil i 20k klassen kan man inte direkt ställa krav på . Oftast dom som saknar servicebok 😂😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in