2020-11-30, 22:26
Medlem
Hej,

Nu nr vintern kommer har jag lite frgor om kamin.
Vill kpa en kamin utan skorsten och som inte r eldriven utan bara gr p brnsle och som generar ordentligt med vrme.

Tips p kaminer?

Tack p frhand
Citera
2020-11-30, 23:08
Medlem
Icke eldrivna, brnsledrivna kaminer har ju egenheten att de frbrnner ett brnsle. De flesta (alla?) brnslen frbrukar syre.

Sledes ett dilemma om skorsten saknas eftersom mnniskor tycker om syre.
Se bara p alla individer genom ren som har tyckt att var smidigt att stlla grillen inomhus, eller dragit bilens avgasrr in i kupn.

Skra utlopp fr avgaserna och kp en rejl dieselvrmare och hoppas att den inte tnder eld p vggarna eller parketten.
Citera
2020-11-30, 23:10
Medlem
Bubblare frresten, elaggregat utomhus och elektriska element/vrmare inomhus? Enklare att krngla in en elkabel n ett avgasrr.
Citera
2020-11-30, 23:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hej,

Vill kpa en kamin utan skorsten och som inte r eldriven utan bara gr p brnsle och som generar ordentligt med vrme.

Tips p kaminer?

Tack p frhand
Fotogen kamin med entums veke som tankas med parafin. Nr man ftt upp vrmen drar man ner lgan s hller det 20 grader och frbrukar 1.5 liter p ett dygn. Vrmde garaget med en sn tidigare och kaminen r nog frn 60 talet
Citera
2020-12-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hej,

Tips p kaminer?

Tack p frhand

Jag tipsar om en gasolkamin. Inte s dyra och vrmer bra.
https://www.bauhaus.se/gasolkamin-termo-kompakt-4200w
Citera
2020-12-12, 17:35
Moderator
Tystnads avatar
Man mste se till ha bra ventilation om man skall kra med fotogen eller gasolvrmare. (syrebrist)

Varfr inte elflkt eller el element istllet, betydligt skrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in