Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 11:59
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu fick jag ÅTER nej på ett inköpsförslag på mitt kommunbibliotek! En historisk roman som jag tror att många skulle ha gillat. Fick nej för några veckor sedan också, när jag ville att de skulle köpa in en i andra länder känd familjesaga. Så här var det inte förr (5-10+ år sedan) då köpte de så gott som alltid in det en jag önskade.

Jag frågade varför de sa nej, och jag fick svaret att de inte köper in böcker som är äldre än fem år (!) om det inte är allmänt kända eller populära titlar! Vad är DET för policy? Det verkar - rätta mig om jag har fel, ni som arbetar på bibliotek - som att de bara köper in de allra enklaste, mest lättlästa och populäraste böckerna nu, typ Camilla Läckberg. Och då i flera exemplar, så att folk inte ska behöva köa så länge för den senaste titeln. Sedan när utlåningen av titeln går ner efter ett par, tre år, så skänks alla exemplar utom ett bort på en bokvagn utanför biblioteket (bara att ta).

Hur ska folk kunna hitta nya författare och bredda sin smak, på det sättet? Eller utvecklas intellektuellt?

Flashback är den naturliga intelekk... mötesplatsen
Citera
2025-12-18, 12:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Flashback är den naturliga intelekk... mötesplatsen

Så är det såklart! Men om man ska kunna delta i diskussionerna, så måste man ju få tag i böckerna först!
Citera
2025-12-18, 13:22
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så är det såklart! Men om man ska kunna delta i diskussionerna, så måste man ju få tag i böckerna först!

Det går alldeles utmärkt att delta i diskussionen om en bok utan att ha läst den!
När det gäller att hitta nya förfettare och utvidgas intlektellt så finns en norm korpulens här i
flaschbak, man kan ärinras ej signaturer som srinivasa och Fortran77 med deras sinsemellan helt tvärgående badkar och taktankar.
Citera
2025-12-22, 02:59
Medlem
Är det vanligt att böcker ’försvinner’?

Gjorde en sökning på bibliotekets dator, som påstod att en specifik bok fanns inne men i magasinet. Trodde man kunde lita på det. När jag frågade en anställd vid disken, så skulle den personen gå och hämta. Kom tillbaks tomhänt, den fanns helt enkelt inte. Fick ingen förklaring på det.

Kan finnas andra möjliga förklaringar till varför en bok försvinner, tex att låntagaren aldrig lämnar tillbaka boken. Oavsett anledning till det. Men om man påstår att boken finns tillgänglig för utlåning på biblioteket (oavsett om den står framme eller finns i magasin), så borde de ha bättre koll.

Gör man en ny sökning nu, så finns den inte längre listad på just det biblioteket. Så de har tydligen uppdaterat det nu. Men ändå nyfiken på vad som kan ha hänt.
Citera
2025-12-22, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Är det vanligt att böcker ’försvinner’?

Gjorde en sökning på bibliotekets dator, som påstod att en specifik bok fanns inne men i magasinet. Trodde man kunde lita på det. När jag frågade en anställd vid disken, så skulle den personen gå och hämta. Kom tillbaks tomhänt, den fanns helt enkelt inte. Fick ingen förklaring på det.

Kan finnas andra möjliga förklaringar till varför en bok försvinner, tex att låntagaren aldrig lämnar tillbaka boken. Oavsett anledning till det. Men om man påstår att boken finns tillgänglig för utlåning på biblioteket (oavsett om den står framme eller finns i magasin), så borde de ha bättre koll.

Gör man en ny sökning nu, så finns den inte längre listad på just det biblioteket. Så de har tydligen uppdaterat det nu. Men ändå nyfiken på vad som kan ha hänt.

När det gäller utlånade böcker som inte lämnas tillbaka: det exemplaret stryks från bibliotekskatalogen. Gäller det en titel som bör finnas i aktuellt bibliotek görs försök att ersätta den via nytt inköp, i förekommande fall på begagnat-marknaden.
Varje gång en bok saknas på sin vanliga plats, som i exemplet du gav, letar man efter boken. Minns plocklistor över böcker som saknats på sin logiska plats. I sökandet efter felplacerad bok får man uppbåda all upptänklig fantasi för att lista ut i vilken hylla boken står. Detektivarbetet leder ibland till skratt. Bokuppsättaren kan ha haft en dålig dag. En praktikant etc kan ha råkat ställa boken på helt fel plats.
Kan inte förklara varför man i fallet du nämner omedelbart tog bort titeln från katalogen.
Citera
2025-12-22, 07:18
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Undrar över hur ofta ni måste kassera böcker som blivit nersölade av sperma, och vilken författare som toppar den ligan
Citera
2025-12-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
När det gäller utlånade böcker som inte lämnas tillbaka: det exemplaret stryks från bibliotekskatalogen. Gäller det en titel som bör finnas i aktuellt bibliotek görs försök att ersätta den via nytt inköp, i förekommande fall på begagnat-marknaden.
Varje gång en bok saknas på sin vanliga plats, som i exemplet du gav, letar man efter boken. Minns plocklistor över böcker som saknats på sin logiska plats. I sökandet efter felplacerad bok får man uppbåda all upptänklig fantasi för att lista ut i vilken hylla boken står. Detektivarbetet leder ibland till skratt. Bokuppsättaren kan ha haft en dålig dag. En praktikant etc kan ha råkat ställa boken på helt fel plats.
Kan inte förklara varför man i fallet du nämner omedelbart tog bort titeln från katalogen.

Det försvann inte omedelbart från katalogen. Glömde nämna det, men jag valde att reservera boken efteråt. Försökte med det ifall de inte hittade boken i magasinet just den gången jag efterfrågade den på plats. Minns inte tid, men efter ett tag fick jag besked om att reservationen var makulerad då boken återigen inte fanns tillgänglig.

Hade helt glömt bort just den boken tills nu, ett bra tag senare då jag skulle kolla upp några andra böcker i en sökning. De skulle finnas i magasinet, så blev liksom påmind om det då. Just de senaste böckerna kunde jag låna (gjorde det idag).

Detta är en riktigt gammal bok, tror inte att nytryck någonsin skulle bli aktuellt. Jag har under en längre period själv försökt få tag på den begagnat, både på nätet, second hand och antikvariat (både fysiska och online).

Så hade velat kunna låna från biblioteket när de påstod att den fanns tillgänglig i magasinet. Kanske borde testa fjärrlån om den kan finnas tillgänglig
Citera
2025-12-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Det försvann inte omedelbart från katalogen. Glömde nämna det, men jag valde att reservera boken efteråt. Försökte med det ifall de inte hittade boken i magasinet just den gången jag efterfrågade den på plats. Minns inte tid, men efter ett tag fick jag besked om att reservationen var makulerad då boken återigen inte fanns tillgänglig.

Hade helt glömt bort just den boken tills nu, ett bra tag senare då jag skulle kolla upp några andra böcker i en sökning. De skulle finnas i magasinet, så blev liksom påmind om det då. Just de senaste böckerna kunde jag låna (gjorde det idag).

Detta är en riktigt gammal bok, tror inte att nytryck någonsin skulle bli aktuellt. Jag har under en längre period själv försökt få tag på den begagnat, både på nätet, second hand och antikvariat (både fysiska och online).

Så hade velat kunna låna från biblioteket när de påstod att den fanns tillgänglig i magasinet. Kanske borde testa fjärrlån om den kan finnas tillgänglig

Såklart du ska försöka fjärrlåna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in