Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
När det gäller utlånade böcker som inte lämnas tillbaka: det exemplaret stryks från bibliotekskatalogen. Gäller det en titel som bör finnas i aktuellt bibliotek görs försök att ersätta den via nytt inköp, i förekommande fall på begagnat-marknaden.
Varje gång en bok saknas på sin vanliga plats, som i exemplet du gav, letar man efter boken. Minns plocklistor över böcker som saknats på sin logiska plats. I sökandet efter felplacerad bok får man uppbåda all upptänklig fantasi för att lista ut i vilken hylla boken står. Detektivarbetet leder ibland till skratt. Bokuppsättaren kan ha haft en dålig dag. En praktikant etc kan ha råkat ställa boken på helt fel plats.
Kan inte förklara varför man i fallet du nämner omedelbart tog bort titeln från katalogen.
Det försvann inte omedelbart från katalogen. Glömde nämna det, men jag valde att reservera boken efteråt. Försökte med det ifall de inte hittade boken i magasinet just den gången jag efterfrågade den på plats. Minns inte tid, men efter ett tag fick jag besked om att reservationen var makulerad då boken återigen inte fanns tillgänglig.
Hade helt glömt bort just den boken tills nu, ett bra tag senare då jag skulle kolla upp några andra böcker i en sökning. De skulle finnas i magasinet, så blev liksom påmind om det då. Just de senaste böckerna kunde jag låna (gjorde det idag).
Detta är en riktigt gammal bok, tror inte att nytryck någonsin skulle bli aktuellt. Jag har under en längre period själv försökt få tag på den begagnat, både på nätet, second hand och antikvariat (både fysiska och online).
Så hade velat kunna låna från biblioteket när de påstod att den fanns tillgänglig i magasinet. Kanske borde testa fjärrlån om den kan finnas tillgänglig