Citat:
Jag tar mig friheten att besvara och kommentera detta inlägg, trots att jag inte är vare sig trådstartare eller bibliotekarie. Jag är blott en flitig biblioteksbesökare med åsikter om klassificeringssystem.
I min ungdom använde såväl folkbiblioteken som de flesta universitetsbibliotek Sveriges allmänna biblioteksförenings system (SAB-systemet). Systemet känns igen av större delen av den läsande allmänheten; nästan alla vet att H betyder skönlitteratur, Hc betyder skönlitteratur på svenska etc. Den första versionen av SAB-systemet lanserades 1921 och det har sedan dess reviderats flera gånger. Varken Ibhe (videokonst), K.54 (andra världskriget) eller P.086 (kärnenergi och kärnteknik) fanns med från början. Det gjorde däremot deras huvudkategorier I (konst), K (historia) och P (teknik).
År 2008 beslutade Kungliga biblioteket (KB) att alla forskningsbibliotek skulle gå över till det amerikanska Dewey Decimal Classification System (Dewey-systemet). Därefter har samma rekommendation givits till folkbiblioteken. Dewey-systemet är ursprungligen amerikanskt, men är spritt över västvärlden. Dess första version presenterades redan 1876. SAB diskuterade faktiskt att införa det redan på 1910-talet, men valde att utveckla sitt eget SAB-system i stället. Dewey-systemet är uppbyggt av siffror med punkter. Den välkända kategorin H motsvaras exempelvis talen 800-899. Svensk skönlitteratur heter 839.7, där 839 betyder "skönlitteratur på germanska språk" och suffixet 7 begränsar det till svenska.
Många folkbibliotek håller fortfarande fast vid SAB-systemet, men det håller långsamt på att fasas ut. KB, som ansvarar för SAB-systemet, har beslutat att inte utveckla det vidare. Den sista versionen är från 2015.
Förutom de båda ovan nämnda systemen har vissa bibliotek sina egna. Många stockholmare har svurit över de komplett idiotiska kategorier som används på biblioteket i Kulturhuset. Där delas skönlitteraturen in i "klassiker", "queer", "kult", "romantik" och andra till synes godtyckliga kategorier. Var hittar man William Burroughs? Är han mest "kult" eller mest "queer"? Var hittar man Bengt Martins Sodomsäpplet? Är det "queer", "romantik" eller "klassiker"? Jag måste alltid använda sökdatorn för att hitta det jag letar efter. Ett bedrövligt system. Bort det!
Vad detta mynnar ut i är alltså att inte alla bibliotek använder samma system. Ganska komiskt är att många - både bibliotekarier och biblioteksbesökare - kallar Dewey-systemet för "det nya systemet", trots att det är mer än 40 år äldre än SAB-systemet.
En kunnig bibliotekarie får gärna komplettera och/eller rätta det jag har skrivit. Jag har som sagt ingen professionell kunskap inom området, bara entusiastens. SAB-systemet lever i mitt hjärta.