Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-30, 21:21
  #1
Medlem
Jag får ofta intrycket av att folk i allmänhet inte har en aning om vad vi som jobbar på bibliotek faktiskt jobbar med. Därför får ni nu möjligheten att få reda på det.

Jag jobbar med IT, systemansvar, medieförsörjning för vuxna, fjärrlån och en del barnverksamhet på ett svenskt folkbibliotek. Vad vill ni veta?

Jag svarar på allt, men förbehåller mig rätten att vara sarkastisk.
Citera
2020-11-30, 21:21
  #2
Avstängd
Radjaidjahs avatar
Dammar du dagligen av alla böcker med en dammvippa?
Citera
2020-11-30, 21:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagokatten
Jag får ofta intrycket av att folk i allmänhet inte har en aning om vad vi som jobbar på bibliotek faktiskt jobbar med. Därför får ni nu möjligheten att få reda på det.

Jag jobbar med IT, systemansvar, medieförsörjning för vuxna, fjärrlån och en del barnverksamhet på ett svenskt folkbibliotek. Vad vill ni veta?

Jag svarar på allt, men förbehåller mig rätten att vara sarkastisk.
Är det sant att biblioteken tagits över av kaosblattar?
Citera
2020-11-30, 21:26
  #4
Medlem
Tackas avatar
Vad har du för utbildning?

Vilka böcker har varit svårast att skiljas från vid utrensning?

Hur är er situation nu med tanke på tightare restriktioner?
Citera
2020-11-30, 21:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Dammar du dagligen av alla böcker med en dammvippa?

Nej. Vi har lokalvårdare som sköter den dagliga städningen. Ibland städar vi lite noggrannare, till exempel när vi har prao-elever till hands, eller så passar vi på när vi möblerar om eller gallrar gamla böcker.
Citera
2020-11-30, 21:30
  #6
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag har fyra böcker som skulle vara återlämnade tolfte januari 1988, fotoböcker allihopa. Har du ett hum hur mycket jag blir skyldig i förseningsavgifter? Och var lämnar man tillbaka försenad böcker när det biblioteket lades ner för ca 25 år sedan?
Citera
2020-11-30, 21:30
  #7
Medlem
Vad är det mest märkliga ställe i biblioteket du har hittat böcker från Vnd-hyllan?
Citera
2020-11-30, 21:32
  #8
Medlem
Har du någon gång haft en tio åring klampa in och fråga var man kan hitta Einstein - relativitetsteori?
Citera
2020-11-30, 21:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Är det sant att biblioteken tagits över av kaosblattar?

Inte mitt bibliotek i alla fall. Däremot har vi har många låntagare med utomeuropeisk bakgrund. De flesta kommer hit för att låna körkortsböcker på sitt hemspråk, kurslitteratur till SFI, för att delta i lättlästa bokcirklar, skriva ut kontoutdrag och få fakturakopior till soc, få hjälp att skriva i och fylla i blanketter till myndigheter, låna lättlästa böcker för att träna svenska. Vi har också många barn och unga som hänger, lånar böcker och datorer och pratar. Ibland blir det högljutt, då säger vi till. Är någon för högljudd och stör andra besökare ber vi dem tysta ned sig eller lämna lokalen.
Citera
2020-11-30, 21:36
  #10
Medlem
321js avatar
Beskriv en vanlig arbetsvecka.
Citera
2020-11-30, 21:38
  #11
Medlem
Bubba00s avatar
Varför har ni (du?) flyttat alla Sven Stolpes böcker från hyllorna till arkivet på biblioteket i Pit?
Citera
2020-11-30, 21:42
  #12
Medlem
123....s avatar
Snor ni hem många böcker ni som jobbar där?
Beräkningar har gjorts att personalen i livsmedelsaffärer står ungefär för hälften av allt svinn, är det likadant på biblioteken?....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback