2020-11-30, 21:04
Medlem
bax88s avatar
Som rubriken säger.

Jag är i groparna att köpa en fastighet.
För att speeda upp processen så har jag möjligheten att låna köpeskillingen av en närstående.
Kan jag sen när förvärvet av fastigheten är klar gå in på banken och ta ett bolån efter en värdering av fastheten för att lösa den privata skulden och ha det som ett bolån på en bank?
Köper banken det om man skriver ett skuldbrev och värderar huset? Eller börjar dem trilskas då?
Citera
2020-11-30, 21:07
Bannlyst
Ska du belåna 85% kan du inte dagen efter stapla in och höja det nej.
Citera
2020-11-30, 21:11
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Ska du belåna 85% kan du inte dagen efter stapla in och höja det nej.

Nä, alltså om fastigheten jag köper kostar en miljon så lånar jag det privat. Sen in på banken, och lånar där, dem betalar min skuld till privatpersonen jag lånat av. Minus då att jag betalar handpenningen till privatpersonen.

Ungefär som om man byter bank när man får bättre ränta där.
Citera
2020-11-30, 21:15
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Nä, alltså om fastigheten jag köper kostar en miljon så lånar jag det privat. Sen in på banken, och lånar där, dem betalar min skuld till privatpersonen jag lånat av. Minus då att jag betalar handpenningen till privatpersonen.

Du verkar säker att få lån på banken så varför inte ta ett lån där direkt?
Citera
2020-11-30, 21:18
Bannlyst
Citat:

Är nog många banker som kan tänka sig låna ut pengar om man har bostad som säkerhet. Varför krångla till det? Det är en snabb process att få ett bolån, snabbare än din kompis lyckas swisha en miljon och tro banken accepterar detta utan några jobbiga frågor
Citera
2020-11-30, 21:19
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Du verkar säker att få lån på banken så varför inte ta ett lån där direkt?

Citat:
Är nog många banker som kan tänka sig låna ut pengar om man har bostad som säkerhet. Varför krångla till det? Det är en snabb process att få ett bolån, snabbare än din kompis lyckas swisha en miljon och tro banken accepterar detta utan några jobbiga frågor

Ja, jag fick lånelöfte osv. Men dem ville ha en värdering på kåken, och priset jag skulle få köpa det för kan vara i underkant av värderingen. Så för att inte tjorva till det, skapa osämja, att priset kan öka, ja sådant så vill jag ta minsta motståndets lag och få det klart snabbt. Skriva ett köpekontrakt och börja fippla ihop resterande papper.
Citera
2020-11-30, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ja, jag fick lånelöfte osv. Men dem ville ha en värdering på kåken, och priset jag skulle få köpa det för kan vara i underkant av värderingen. Så för att inte tjorva till det, skapa osämja, att priset kan öka, ja sådant så vill jag ta minsta motståndets lag och få det klart snabbt. Skriva ett köpekontrakt och börja fippla ihop resterande papper.
Ja alltså du kan belåna huset upp till 85%. Förstår du inte det ska du kanske inte köpa hus
Citera
2020-11-30, 21:29
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ja alltså du kan belåna huset upp till 85%. Förstår du inte det ska du kanske inte köpa hus

Bra, då går det alltså. Det var det jag ville veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in